Debatt om scenkonst - Tidningen Kulturen




×

Varning

JUser: :_load: Det går inte att ladda användare med ID: 168

Debatt om scenkonst

altDet fria teaterlivet existerar i trots mot det institutionaliserade, inte bara men till stor del. Man vill vara fri. Man samlas runt konstnärliga idéer, oftast i grupp. Det kan gälla det rumsliga, det formmässiga och det kan handla om innehållet.

Ändå finns det i bidragsdebatten (fördelningsdebatten) ett väldigt vurmande för att det fria teaterlivet ska institutionaliseras. Varför?
Varför är man sa ivrig att överge den fria teatern, den som saknar hus och bara vill existera genom sin konst? Vad man då helt tycks bortse ifrån är baksidan av den löpande verksamheten; du riskerar att den springer ifrån
dig.

De bärande idéerna är begränsade, ändå ska man fylla på med tre-fyra produktioner per år för att upprätthålla verksamhetsbidraget. Som på alla institutioner tvingas man nu spela och repetera flera produktioner samtidigt. Man tvingas till sidoverksamheter för att klara finansiering
av stora fasta lokal och personalkostnader. Man är alltid hänvisad till ett och samma teaterrum och så vidare. Kort sagt, mycket snart är man sin egen institution.

Läs mer...

altAtt driva en tidskrift är ett tungt arbete och att få respons känns alltid värdefullt. En positiv recension värmer av uppenbara skäl och en negativ recension kan ofta bidra till att förbättra innehållet och ge en hint om hur läsarna uppfattar våra tematiska upplägg. En recension kan också vara en inbjudan till en diskussion, något som redaktionen blir extra glad över. Oavsett om man är för eller emot det som står att läsa i vår tidskrift så visar en debatt ändå på ett engagemang i frågan om musik och ljudkonst.

Men så finns det tragiska situationer där något som skulle kunna vara en diskussion faller platt till marken som ett fördomsfullt hån av nära nog exhibitionistisk inkompetens. Det är svårt att avgöra i vilken genre man skall placera Carl Abrahamssons recension i Tidningen Kulturen av Nutida Musik #3 2010 med temat Röst. Kritik handlar det definitivt inte om.

Läs mer...

altScenkonstinstitutionerna runt om i landet berikar kulturlivet i hela Sverige. Inte minst barn och unga får ta del av scenkonst genom turnerande verksamhet, skolföreställningar och spännande möten.

Under de senaste 10 åren har scenkonstinstitutionerna drabbats hårt av att scenkonstområdet dras med ett pensionssystem som är dyrt, orättvist och innebär stora, oförutsägbara kostnader för teatrarna. Höga pensionspremier, ibland lika höga som lönen, betalas in till frilansande dansare, sångare och musiker som aldrig kommer dessa till del, då de sällan har en fast anställning när de går i pension. Pensionspremierna tär på de statliga och regionala kulturanslagen till scenkonstinstitutionerna, men är inte till glädje för scenkonsten eller dess utövare.

Läs mer...

altDet kanske mest skamliga man kan bli anklagad för inom universitetsvärlden är att plagiera andras artiklar och uppsatser. Som grundstudent kan det resultera i att man blir avstängd från studierna och på de mer avancerade nivåerna att man kan bli av med sin professorstitel.

Som det påpekades på ABFs litterära symposium den 16 oktober vilar idén om plagiat på föreställningen om originalitet, autenticitet och ägande. Inom litteraturen finns det också många exempel på författare som anklagats för plagiat, bland annat Paul Celan, Dan Brown och nu senast Liza Marklund.

Läs mer...

altEn gång i tiden, det vill säga. under antiken, var kroppsliga övningar en akt för att kunna hylla och fullborda gudarnas önskningar. Människan var insatt i ett system av dyrkan, motprestation och självklar hierarki. Kroppens prestation och fysiska utövning blev ett naturligt uttryck för uppskattning, harmoni: en sorts tillbedjan.

Redan tidigt hade de försokratiska filosoferna riktat uppmärksamhet och vördnad inför det konkreta dvs. kroppen och dess form och innehåll. Man övergav den introverta österländska mystiken, för att i konkret verklighet se kroppens möjligheter, dess skönhet och fulländning. Det andliga blev också en självklar del i den fysiska verklighet, som själva livet gav det närvarande dramat, dess rening och inre möjlighet till förståelse av ett mänskligt öde.

Läs mer...

Fler artiklar...

Annons

Annons

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Film. Med det intensiva thrillerdramat 'The Salesman' är Asghar Farhadi den fjärde regissören i filmhistorien som vinner en Oscar för Bästa icke-engelskspråkiga film två gånger. Han tar därmed plats på en mycket prominent vinnarlista som hittills bestått av tre legendariska mästerregissörer: Federico Fellini, Vittorio De Sica och Ingmar Bergman.
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen