Gösta och Ingmar - Tidningen Kulturen




Gösta Ekman Foto Frankie Fouganthin

Debatt om scenkonst
Verktyg
Typografi

Nu är det dagen efter det fruktansvärda dådet på Drottninggatan. Radio, TV och tidningar rapporterar och försöker förstå och analysera. Tankarna går åt olika håll, till aktuell plats och människor i olika sammanhang.




I Bergmans gamla Volvo hade Bergman och Gösta många samtal, av olika innehåll och djup. Ett kärt ämne blev musik. Gösta berättade att han gärna lyssnade på Thelonious Monk , Bud Powell, Dizzy Gillespie. En dag frågade Bergman om intresset för klassisk musik, svaret blev dröjande. Bergman föreslog ett besök på Stöltens, Gustav Adolfs torg i Malmö, vilket utmynnade i en gåva till Gösta , Schuberts ofullbordade och Vivaldis De fyra årstiderna. Uppmaningen till assistenten blev: ”Gå nu hem och lyssna på det här!”
Ingmar Bergman under inspelnimgen av Smultronstället

Ingmar Bergman under inspelnimgen av Smultronstället

Annons:



Där lastbilen körde in i flanerande människor mötte Strindberg en solig vårdag första gången Siri von Essen. I en TV-inspelning av En dåres försvarstal med Kjell Grede som regissör, på Bergmans förslag, gav Gösta Ekman en delvis ny bild av Strindberg. Här på Drottninggatan gick Gösta ofta förbi under sina otaliga stadspromenader, som ofta skedde utan sällskap, ibland med en bok under armen, men ett speciellt sällskap hade han en tid i Filmstaden Råsunda, Viktor Sjöström. Med denne ikon i filmens värld sågs han gående, arm i arm. Mannen bakom denna konstellation var Ingmar Bergman och hans arbete med Smultronstället, där Sjöström hade en bärande roll som regissörens alter ego, Professor Borg.

Hasse Ekman, Göstas far och den svenska filmens heta namn under 40- och delar av 50-tal, hade över tid fått en kollega och konkurrent som så småningom skulle nå världsberömmelse, Ingmar Bergman. Hasses rykte bland filmarbetare på olika nivåer var gott, han var strukturerad och tydlig, Hos Ingmar var kaos ofta granne med Gud, vilket även gällde dennes privatliv. Efter Sommarnattens leende meddelade Hasse Ingmar att han gav upp, du vann.

När den unge Gösta fick ett erbjudande från Bergman att arbeta som assistent blev svaret direkt: ”Ja!” Gösta var vid tillfället febrig och sjuk och Bergman fäste sig vid Göstas ledsna anletsdrag, de var något åt Buster Keaton-hållet, tyckte han. Att ynglingen så småningom skulle få stora framgångar som komiker i film- och revysammanhang fanns dock då inte i Bergmans tankevärld.

En förklaring av Bergmans fru Ellen att han ville knyta den unge Ekman till sig därför att han ville spräcka Hasses och Göstas trevliga förhållande låter inte helt trovärdig, kanske såg han att Gösta kunde vara en tillgång i olika avseenden, även på det personliga planet.

I Bergmans gamla Volvo hade Bergman och Gösta många samtal, av olika innehåll och djup. Ett kärt ämne blev musik. Gösta berättade att han gärna lyssnade på Thelonious Monk , Bud Powell, Dizzy Gillespie. En dag frågade Bergman om intresset för klassisk musik, svaret blev dröjande. Bergman föreslog ett besök på Stöltens, Gustav Adolfs torg i Malmö, vilket utmynnade i en gåva till Gösta , Schuberts ofullbordade och Vivaldis De fyra årstiderna. Uppmaningen till assistenten blev: ”Gå nu hem och lyssna på det här!”

Bergman uppmuntrade även till läsning. Ett råd som Gösta tog till sig på blodigaste allvar. Böcker blev hans trogna vänner livet igenom.

Bergman var nyfiken på Göstas kärleksliv. Han låg ibland i vilstol, lyssnande med slutna ögon, alltid klarvaken. Gösta ville vara ärlig och berättade öppenhjärtigt om sina erfarenheter och även problem; farhågor om återanvändande i kommande filmer fanns.

Under senare delen av de två år som Gösta samarbetade med Bergman hade han ett förhållande med skådespelerskan Maud Hansson. Hon har berättat om vännens goda egenskaper som omtänksamhet och ansvarstagande. Men mindre smickrande delar om Bergmans karaktär, som partnern berättade om sin överordnade, har Hansson fört fram i ljuset: Han snokar, lägger sig i och kan vara en riktig kärring, svartsjuka riktad mot sina skådespelare som arbetade med andra förekom. Hon tyckte också att Bergmans ande vilade över deras förhållande och de hade Bergman under sängen.

I Malmö stadsteaters kantin, enligt Hansson, satt skrämda skådisar och vaktade på sina ord; det gällde även att korrekt reagera på maestros genomträngande skratt. En gång anmärkte Bergman på Göstas en aning gnisslande sätt att skratta: ”Så där kan du inte skratta, det får du ändra.”

Till sist orkade Gösta inte mer, han pallade inte längre, meddelade han och sa upp sig. Bergman ville veta varför. Svaret blev att detta inte behövde sägas, du vet ändå allt. Reaktionen blev att Bergman kastade en bok mot Ekman, som snart ångrade sig och stannade kvar till våren 1959 då Bergman lämnade teatern. I ett rekommendationsbrev berömde Bergman Ekman för dennes yrkeskunnande och organisatoriska begåvning.

I samband med detta tog också relationen med Maud Hansson slut. Gösta led av sviterna efter de båda förlusterna; han kände sig färdig. Han frågade sig om han hade idealiserat både fadern och fadersfiguren. Är Bergman verkligen ärlig mot sig själv och konsten? Samtidigt dök frågan upp om de egna idealen. Vilka var de och var fanns de egentligen? Och vad hade Berman egentligen menat när han efter Göstas misslyckade självmordsförsök sa: ”Ta Katarinahissen nästa gång”.

År 1960 skrev Bergman ett brev till Gösta, utan egentligt budskap där han antydde att Gösta inte själv visste varför han valt att arbeta för honom och inte för någon annan, läs fadern. Bergman tackade Gösta för allt det han hade givit.

 

 

Kurt Bäckström

Annons

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen

Cron Job Starts