Möjligen behövs ett regimskifte för att många hundra blommor ska blomma - Tidningen Kulturen




Debatt om scenkonst
Verktyg
Typografi

Nanlouguxiang Performing Arts Festival, uppkallad efter området där Teater Penghao finns, ett centrum för den nya kinesiska dramatiken.Teater Penghao har alltsedan grundandet varit en arena för ny kinesisk dramatik, experiment och inte minst anordnare av den viktiga (håll i hatten!) Nanlouguxiang Performing Arts Festival, uppkallad efter området där Teater Penghao finns. Många av de utländska gästspelen kommer från länder som Sverige och Frankrike, bland annat deltog Dramaten detta år med Hamid Khemiris C och Anna Pettersson med sin minst sagt egensinniga tolkning av Strindbergs Fröken Julie. Teaterns grundare och konstnärliga ledare Wang Xiang har under några dagar gästat Sverige och Dramaten tillsammans med Chen Xiaoling och Gui Lei. Dramaten & uppmärksammade detta genom att på Målarsalen hålla ett samtal under ledning av chefsdramaturg Magnus Florin. Kvällens mest spännande inslag var en reading av utdrag ur de båda dramatikernas texter: ”På spaning efter dramatikern” och ”Ont om tid”, framförda av Basia Frydman och Thomas Hanzon.

Teater Penghaos uppgift är att vara ett centrum för den nya kinesiska dramatiken, samtidigt som man håller dörrarna öppna mot omvärlden. Kina har en sträng teatercensur, men numera är det tillåtet att till exempel kritisera kulturrevolutionen. I andra avseenden gäller högspänningsledningar – varje sexuell anspelning, aldrig så oskyldig – brukar få censurmyndigheten att sätta ner foten. Samtidigt vill teatern vara ett centrum för samtal kring kultur och teater, en kraftkälla att hämta andlig näring ur och en replipunkt i det hastigt växande Beijing. Den ökande kommersialiseringen och materialismen har marginaliserat teatern, menar här Wang, därför han Teater Penghao en viktig uppgift att fylla.

Mycket har hänt sedan kulturrevolutionen och den reformerade Pekingoperan, då endast åtta mönsteroperor/baletter fick spelas: bland dem ”Erövra tigerberget med list” och ”Röda kvinnokompaniet” – alla med avsikten att föra ut partiets politik och att mana till kamp mot revisionister och andra revolutionens svurna fiender. Pekingoperan var ett allkonstverk där musik, akrobatik, koreografi och dialog utgjorde formen. Den nya dramatiken hämtar sitt stoff ur vardagen, handlar om vanliga människor och anknyter till den västerländska traditionen.

En av de ledande dramatikerna av idag är Chen Xiaoling, som även är lärare vid den statliga Scenskolan där unga dramatiker utbildas. På Dramaten presenteras hennes pjäs om Cao Yu, en av Kinas mest betydande dramatiker. Han skrev de flesta av sina pjäser före kulturrevolutionen, men tvingades att skriva om och revidera dessa för att passa den tvångströja som kulturrevolutionen utgjorde, där gällde dogmen om folkuppfostran och korrekt politiskt innehåll. Detta gjorde att Cao Yu tystnade som dramatiker.

Även idag är trycket stort på unga dramatiker att skriva politiskt korrekt, vilket medför att unga dramatiker sällan skriver den dramatik de vill, de anpassar sig, vilket är beklagligt, säger Chen Xiaoling.

Wang Xiang, Chen Xiaoling och Gui Lei gästade Dramaten &, på Dramaten i Stockholm, för att tala om teaterns roll i en värld av ökad kommersialisering och materialisering. Foto: Roger StenbergOm Chen Xiaoling hade mycket kulturellt kapital med sig hemifrån tack vare att hennes föräldrar var intellektuella och att hon huvudsakligen växt upp i Beijing, så gäller motsatsen för Gui Lei som kommer från en mindre stad i närheten av Beijing. Här var kulturutbudet mycket litet och det var först när han kom till Beijing för att utbilda sig till bioingenjör som han kom i kontakt med teatern. Numera arbetar han vid televisionen som manusförfattare, men vid sidan av detta är han verksam som dramatiker. Han är en produkt av en livaktig studentteater, där han första uppgift var att dramatisera Dostojevskijs Brott och straff. Efter denna mastodontiska uppgift var han fast, idag har han skrivit tre större dramer och en mängd mindre stycken.

Man kan fråga sig vart teatern i Kina är på väg, nu när landet visar sina ekonomiska muskler och är på väg att bli världens ledande stormakt. Både Chen Xiaoling och Gui Lei säger att Kina idag har ett ganska torftigt kulturliv, att människor hellre köper en ny bil än satsar pengar på böcker och teaterbesök. Innan revolutionen 1949 hade man på många teatrar en västerländsk repertoar, man spelade klassiker av Tjechov, O´Neill och även Strindberg. Idag hoppas man att kunna knyta många kontakter i utlandet och där har Teater Penghao en viktig uppgift att fylla. Men på institutionsteatrarna i de stora städerna spelar man mest kinesiska klassiker eller tandlösa underhållningsstycken som inte ger någon vägledning till de unga dramatikerna. De privata teatrarna som nu börjar bli talrika ägnar sig delvis åt kommersiellt skräp, säger Gui Lei, eller så experimenterar man och här har unga dramatiker en arena.

Unga nationer brukar hävda sitt oberoende och sin särart – troligen kommer även Kina att satsa på kulturen i en framtid. Möjligen behövs det ett regimskifte för att många hundra blommor ska blomma, för att travestera Mao Zedong, och en ny inhemsk dramatik med bredd ska uppstå. Men att kinesiska dramatiker nu kan resa runt i världen och presentera sin dramatik är ett steg på vägen mot ett rikare teaterutbyte länderna emellan.

Lena S. Karlsson

 

 

 

 

 

 

Annons

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen

Cron Job Starts