Om ett märkvärdigt hus, ritat av Kay Fisker - Tidningen Kulturen

Huset som kay fisker ritade 1930

Kulturreportage
Verktyg
Typografi
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

I Köpenhamns burgna norra stadsdelar finns mängder av vackra villor. Häromdagen var vi bjudna på lunch i en av de intressantaste, i Charlottenlund på en behaglig villaväg kantad av kastanjeträd som just nu sprakar av höstfärger.




 

 

Inget får ändras exteriört fast husägaren nog kan få tillåtelse att sätta in bättre isolerade fönster. Taket går i linje med gavlar och långsidorna på ett typiskt dansk och alldeles osvenskt vis. Det behöver nog inte heller skjuta ut i norra Köpenhamn där snön sällar faller i stora mängder. Huset kunde ha vridits ett kvarts varv så att hela trädgårdssidan kommit i syd, för optimalt ljusinsläpp, men det följer kvarterets brukliga placering längs långsidan på de rektangulära tomterna. Interiört har undervåningens tre stora rum i fil och den vackra ursprungliga stavparketten är lagd i fiskbensmönster.

Annons:

Redan exteriören väckte min nyfikenhet: ett tegelhus med rena raka linjer och med generösa fönster. Jag gissade att den var byggd en bra bit in på trettiotalet, men den är tidigare än så. Den är från 1930, ritad av en av de stora danska mästarna, Kay Fisker, i samarbete med C. F. Møller. De flesta av husen intill är äldre, vackra stilimiterande klassicistiska patriciervillor från slutet av 1800-talet, andra mera snickarglada är från förra sekelskiftet fram till och bortom tjugotalet, som sena utlöpare av jugend.

Huset som Fisker ritade är däremot rent och stramt i linjerna, utan några utsvävningar i det dekorativa. Men det är inte heller den kub utan takresning som Le Corbusier inspirerade svenska arkitekter till och som passar bättre i ett sydligt än ett nordligt klimat. Kay Fisker (1893-1965) hade studerat hos Anton Rosen i Köpenhamn och hos Sigurd Lewerentz och Gunnar Asplund i Stockholm. 1915 ritade han och Aage Rafn den vackra järnvägsstationen i Gudhjem på Bornholm som fortfarande är ett utflyktsmål för blivande arkitekter, och i början av tjugotalet Hornbækhus i Köpenhamn. Det är ett mycket långt hyreshus vars mest försonande drag är en väl tilltagen ljus innergård. Han stod också bakom den danska paviljongen på världsutställningen i Paris 1925.

Ett annat hyreskomplex i Köpenhamn, Vestersøhus, är ”fredet”, dvs. byggnadsminnesmärkt. Att han hade sinne för trädgårdskonst och landskapsarkitektur märks på det vackra universitetet i Århus där han fram till 1937 hade Povl Stegmann som medarkitekt, och fram till 1943 C. F. Møller. Det är en mycket inbjudande anläggning, projekterad på trettiotalet men slutförd först efter kriget. Under en rad år redigerade han facktidskriften Arkitekten och hann vara både assistent, docent och professor vid Konstakademins arkitektskola i Köpenhamn. Så blev han också rikligt dekorerad bland annat med Hederslegionen, Dannebrogen och Nordstjärneorden – mycket välförtjänt.

Villan på Schimmelmannsvej i Charlottenlund är ett tidigt tecken på den funktionalism som skulle komma att dominera skandinavisk byggnadskonst under lång tid framöver. Den ritades alltså samma år som Stockholmsutställningen där besökarna första gången mötte den nya funktionalismen. Den är ovanlig också för att den vänder sin baksida mot gatan. Fasaden är därmed inte särskilt inbjudande, tvärtom nästan avvisande. Framsidan med de stora fönsterpartierna vetter däremot ut mot trädgården och ger en illusion av att man inomhus befinner sig i ett praktfullt exotiskt växthus. Fönstrens stålramar är intakta fast de gjorde att värmekostnaderna var skyhöga när pannan först eldades med kol och sedan med olja. Sedan fjärrvärme dragits in är uppvärmningen rimlig.

Inget får ändras exteriört fast husägaren nog kan få tillåtelse att sätta in bättre isolerade fönster. Taket går i linje med gavlar och långsidorna på ett typiskt dansk och alldeles osvenskt vis. Det behöver nog inte heller skjuta ut i norra Köpenhamn där snön sällar faller i stora mängder. Huset kunde ha vridits ett kvarts varv så att hela trädgårdssidan kommit i syd, för optimalt ljusinsläpp, men det följer kvarterets brukliga placering längs långsidan på de rektangulära tomterna. Interiört har undervåningens tre stora rum i fil och den vackra ursprungliga stavparketten är lagd i fiskbensmönster.

 

 

Kay Fisker var nog inte släkt med den Fisker som samman med sin kompanjon Nielsen byggde motorcykeln Nimbus och som tillverkade en dammsugare som fick namn när de båda delägarna slog samman sina efternamn: Nilfisk. Efternamnet är inte alldeles ovanligt i Danmark. En hel del är skrivet om Kay Fisker, förutom att han själv var en mycket flitig författare. Hans Erling Langkildes ”Arkitekten Kay Fisker” kom redan 1960. Tobias Faber har redigerat Fiskers föreläsningar, och han finns förstås med i dennes standardverk ”Dansk arkitektur”. Han förekommer också på många sidor i ”Den danske arkitektur” som Anne-Louise Sommer redigerade och Gyldendal gav ut för åtta år sedan. Om den praktfulla boken hade jag idel lovord när den var ny:

 

https://www.dixikon.se/dansk-arkitektur/

 

 

 

 

Ivo Holmqvist

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen