USA:s nye president övertrumfar fiktionen. - Tidningen Kulturen

Victor Klemper Bundesarchiv CC-BY-SA 3.0

Kulturreportage
Verktyg
Typografi

George Orwells framtidsroman ”1984” säljer som aldrig förr i USA just nu. Det är inte att undra på, verkligheten sedan presidentinstallationen den 20 januari har redan inhämtat mycket av Orwells dystopi, inte minst hans tankar om ”newspeak”, det politiskt manipulerade språket. Den nyss tillträdde amerikanske presidentens taleskvinna kom på en fiffig term i trängt läge, när hon överbevisades om att hon ljög lika fritt och hämningslöst som sin arbetsgivare: det var inte ljug utan alternativa fakta, ”alternative facts”. 




Philip Roth

Philip Roth

 

Om han skulle råka läsa ett par böcker av Sinclair Lewis och Philip Roth skulle han säkert känna igen en hel del. ”It can´t happen here” (1935) är en av nobelpristagaren Sinclair Lewis mindre kända men mera läsvärda romaner (det är inte mycket av allt han åstadkom som stått sig, kanske bara ”Babbit”, ”Main Street”, ”Dodsworth” och ”Arrowsmith”). Det som inte troddes kunna hända i verkligheten händer i fiktionen: en diktator tar över makten i USA, liksom Hitler gjorde det i Tyskland i början av 1933.
Boken byggde på den populistiske Louisiana-guvernören Huey Longs karriär som så när slutat med presidentposten, om en vettvillings kula inte stoppat honom i Baton Rouge 1935.
Father Coughlin

Father Coughlin

Annons:

Snart kan vi nog använda också Victor Klemperers bok om nazimens förvanskning av tyska språket, ”LTI, – Lingua Tertii Imperii: Notizbuch eines Philologen” (1947) som handbok för det amerikanska nyspråket. Där skildrar han hur det officiella språket gradvis förändrades och förvanskades i trettiotalets Tyskland: ”Ord kan vara som mycket små arsenikdoser: de sväljs helt obemärkt, de tycks inte ha någon verkan men efter ett tag verkar giftet ändå.” I USA just nu tycks processen gå med ilfart, särskilt hos en ledare som inte läser romaner men – vilket avslöjats av hans första hustru – hade Hitlers samlade tal på nattduksbordet. Kanske har han dock läst Macchiavellis cyniska handbok ”Fursten”. 

Om han skulle råka läsa ett par böcker av Sinclair Lewis och Philip Roth skulle han säkert känna igen en hel del. ”It can´t happen here” (1935) är en av nobelpristagaren Sinclair Lewis mindre kända men mera läsvärda romaner (det är inte mycket av allt han åstadkom som stått sig, kanske bara ”Babbit”, ”Main Street”, ”Dodsworth” och ”Arrowsmith”). Det som inte troddes kunna hända i verkligheten händer i fiktionen: en diktator tar över makten i USA, liksom Hitler gjorde det i Tyskland i början av 1933. 

Boken byggde på den populistiske Louisiana-guvernören Huey Longs karriär som så när slutat med presidentposten, om en vettvillings kula inte stoppat honom i Baton Rouge 1935. Sydstatsförfattaren Robert Penn Warren använder sig av samma händelser i sin politiska roman ”All the King´s Men.” Om inte om hade varit så skulle historien ha sett annorlunda ut, det är receptet för det som kallas kontrafaktisk historieskrivning. Engelsmannen Robert Harris gjorde samma sak i sin ”Fatherland” där tyska trupper efter att ha invaderat England marscherar nerför Regent Street, liksom de i verkliga livet klampade fram längs Champs-Élysées.

Philip Roths ”The Plot Against America” (2004) genomför ett fascinerande kontrafaktiskt tankeexperiment: vad hade hänt om demokraten Franklin Delano Roosevelt förlorat sin tredje presidentperiod 1940 till en ärkekonservativ motkandidat med diktatoriska ambitioner? Kandidaten som vinner valet (i romanen) är flygaresset Charles Lindbergh, svenskättlingen från mellanvästern som på tjugosju timmar som den förste genomförde en ensamflygning över Atlanten, från New York till Paris, i sin Spirit of St Louis och på kuppen blev en folkhjälte. Mindre känt är att han var en ivrig isolationist som ville hålla USA utanför ett europeiskt krig, och en uttalad antisemit.

Som i många tidigare romaner lånar Philip Roth friskt från den egna barndomsmiljön i Newark, den här gången är han närgånget självbiografisk. I centrum står de strävsamma föräldrarna, pappan är försäkringsagent, och deras judiska grannar och bekanta. I huset finns också storebror Sandy, den frimärkssamlande lille Philip, och den rebelliske kusinen Alvin vars föräldrar är döda. Med Lindbergh vrids USA åt höger. Han sluter fördrag med Hitler vid ett möte på Island, och snart genomsyras hela Amerika av allt värre judeförföljelser. Mönstret tycks hämtat från nazisternas Kristallnatt men kanske också från inhemska raskravaller. Likriktningen genomförs med hjälp av FBI, polis och militär. De oppositionella tystas, och judarna skickas till ghetton.

Kända ansikten dyker upp och gör det hela trovärdigt, från den skarpt antisemitiske Henry Ford i Detroit och den lika judefientlige radiodemagogen Father Coughlin, till dem som försvarar demokratin, bland andra New York-guvernören Fiorello La Guardia och den judiske journalisten Walter Winchell (som det går värre för i fiktionen än i verkligheten). Paret Lindbergh – Charles och hans hustru Anne Morrow – spelar huvudroller, och man kan ibland tycka att tankeexperimentet tar heder och ära av dem. 
Till sitt försvar citerar Roth på slutet ett pinsamt antisemtiskt uttalande i ett av flyghjältens tal 1941. Men mest ser man återverkningarna av den politiska vindkantringen på den judiska familjen Roth. Alvin tar sig över gränsen till Kanada och blir motståndsman, Sandy blir för en kort tid en jugendhitlersk mönstergosse, och berättaren Philip drömmer om amerikanska frimärken överstämplade med hakkors (ett av dem finns med på bokens omslag). Det är en förtätad berättelse om något som mycket väl hade kunnat hända. 
När Philip Roth drygt trehundra sidor fram i boken får brått att knyta samman alla lösa trådändar blir det lite schematiskt, men fram till dess har det varit mycket övertygande. Och när historien är färdigberättad följer en summering av de viktigaste historiska gestalterna och deras faktiska krönika, och i tillägg citeras alltså Charles Lindbergh själv, kanske för att desarmera alla anklagelser om att utnyttja honom i kontrafaktiskt syfte. Det här skulle inte kunna hända i Amerika – men gör det nog dessa dagar. Hos både Sinclair Lewis och Philip Roth är det lögn och förbannad dikt, men det ligger obehagligt nära det troliga. Båda böckerna har plötsligt fått en förfärande aktualitet.

 

Ivo Holmqvist

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen