Ulf Stenberg ur Den gamle stinsen DEL 5 - Tidningen Kulturen

Utopiska geografier
Typografi
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Korta berättelser av Ulf Stenberg från boken Den gamle stinsen.




"Länge hade jag haft för vana att gå tidigt till sängs. Ibland fick jag knappt tid att släcka ljuset förrän mina ögon föll ihop; det skedde så hastigt att jag inte hann tänka: nu somnar jag. Men en halvtimme senare väcktes jag av tanken att det var på tiden att försöka sova; jag ville lägga ifrån mig den bok jag alltjämt trodde mig ha i händerna och blåsa ut ljuset. Men det var redan utblåst, det hade min vän Åke gjort. Han var till hands, en tillfälligt inlånad och mycket omtyckt gäst hos oss i Combray".

Annons:

Storstrejken

 

En äldre man, Knutte, anmälde sig. Det hade gått rätt till. Han hade köat, tagit nummerlapp och väntat på sin tur. Men det var något märkligt med honom. Han hade ingen berättelse. Det var det han ville berätta om. Hans berättelse var frånvaron av berättelse. Han kom ingen vart. Berättelsen lämnade honom hela tiden i sticket, huvudpersonerna hade lämnat den utan misskund, de skyllde på allehanda ting. För tråkigt, för krävande, för dåligt betalt. Han satt med sitt tomma blad och hoppades att hans huvudpersoner ville återvända. Det där med lönen kunde han tänka sig att reglera i en ny förhandling. Men det var tyst. Inget hände.

 

Därför var han här. Han hoppades få hjälp. Han kanske skulle kunna få låna huvudpersoner av någon, tillfälligt förstås, och naturligtvis lämna tillbaka dem efteråt. Men icke. Hans huvudpersoner hade agerat före honom och gått ut i en vild strejk, samtidigt som man vädjade till andra huvudpersoner i andra berättelser om att sympatistrejka. Läget var med andra ord låst och tillbommat.

 

De villkor han erbjöd var inte tillräckligt bra. Det var den enkla sanningen. Det utbröt allmän förvirring bland de författare som redan fått sina berättelser upplästa. Det hördes till och med rop och skrik inifrån dessa. Om att några huvudpersoner ville lämna de redan upplästa berättelserna och agera på egen hand, när det gällde val av roller, intriger och upplösningar. Och inte minst lönerna som var på tok för låga med tanke på vad de många gånger fick utsätta sig för.

 

En kompromiss var av nöden. Men de revolterande lyckades till och med vrida texterna ur händerna på sina författare. Det som varit en lugn författarafton hade med ens förvandlats till ett slagfält mellan författarna och deras huvudrollsinnehavare. Där fanns så skilda personer som greve Holstein-Saxen, ballerinan Olympia, riddaren och hans häst Bruno, handlarn Arvid med flera. De framförde i skarpa ordalag invändningar mot hur de hade behandlats av sina författare. De krävde omförhandlingar och det omedelbart, annars skulle de lämna berättelserna för gott.

 

Tills lille Kalle helt sonika samlade ihop pappersbuntarna, som låg spridda över golvet, och la dem i en prydlig hög på bordet, talade om nödvändigheten av att hålla sams och att ingen av dem kunde överleva utan den andre. Det blev tyst. Ingen sa något. Strejken var över för denna gång. Man återvände i ordnade former till sina berättelser.

 

 

 

På besök hos Marcel

 

Visserligen hade samtliga huvudroller återvänt till sina berättelser, men det trilskades på sina håll. Knutte fick problem med en berättelse om några resenärer till Nordpolen. Det var för kallt, tyckte man, fast visst kunde man tänka sig att åka iväg men traktamentena måste i så fall vara betydligt högre. Risktilläggen likaså. Han fick skrinlägga hela projektet. Ett annat projekt fick också skrinläggas. Det var för tråkigt, tyckte man.

 

Så där höll det på, tills Knutte fick nog och slog näven i bordet. "Kom med egna förslag så får vi se vad jag kan göra". Det blev tyst. Innan en av huvudrollerna tog till orda. Han hade varit med ett bra tag så han visste vad det handlade om. "Vi är trötta på dig och dina berättelser. Vi vill se något annat, vi vill helt enkelt byta författare då och då för att vidga våra vyer och skaffa oss nya erfarenheter, också träffa andra, mer berömda huvudroller i mer berömda författares böcker. Sola oss i den litterära glansen, helt enkelt".

 

Knutte slogs av häpnad inför all denna vältalighet. Men han förstod, det vara bara det att han själv aldrig tänkt i de banorna. Byta berättelse! Träffa andra huvudroller! Har väl aldrig hört på maken. Vad skulle hans författarkolleger säga? Ja, de skulle rent av kunna få besök av Knuttes huvudroller och vad skulle deras huvudroller säga om detta intrång? Frågorna radade upp sig. Knutte hade bara att acceptera deras önskemål. Den ena huvudrollen efter den andre ställde sig i kö och framförde önskemål om berömda texter där de ville medverka. Ja, kanske kunde de rent av vara behjälpliga när det gällde att rätta till och bättra på förhållandens hos sina historiska kolleger.

 

Först ut var en ung man som förläst sig på Marcel Proust, vi kallar honom Åke. Han hade alltid önskat sig att få närvara vid Marcels kvällsgående då denne otåligt inväntar moderns godnattkyss.

Sagt och gjort. Åke var på plats. Rätt in i den berömda texten.

 

"Länge hade jag haft för vana att gå tidigt till sängs. Ibland fick jag knappt tid att släcka ljuset förrän mina ögon föll ihop; det skedde så hastigt att jag inte hann tänka: nu somnar jag. Men en halvtimme senare väcktes jag av tanken att det var på tiden att försöka sova; jag ville lägga ifrån mig den bok jag alltjämt trodde mig ha i händerna och blåsa ut ljuset. Men det var redan utblåst, det hade min vän Åke gjort. Han var till hands, en tillfälligt inlånad och mycket omtyckt gäst hos oss i Combray".

 

Något i den stilen? Åke nickade belåtet. Han fick även sitta med vid middagarna, vara med på de långa promenaderna, besöken hos tant Léonie och naturligtvis fick han också smaka på de berömda madeleinkakorna. Åke var nöjd.

 

Efter Åke kom Kajsa. Hon drömde om Lolita och Humbert Humbert. Inte för att hon ville uppleva något liknande utan mer för att omslutas av författaren Nabokovs språk och i dess magiska famn slussas in i en främmande värld. Sagt och gjort. Kajsa var på plats. Men Knutte ville inte precisera var i texten hon dyker upp, eftersom det redan uppstått problem, för att uttrycka det milt, med Åkes närvaro i inledningsmeningarna i Proust Magnum Opus. Upprörda reaktioner inkom från hela världen över tilltaget att placera Åke i Marcels sovrum. Det uppfattades som brutalt och ytterst smaklöst.

 

Åke tog naturligtvis detta mycket hårt. Men reaktionerna var befogade. Hur skulle det se ut om olika huvudroller från vitt skilda böcker började befolka världslitteraturens mästerverk. De skulle helt enkelt inte få plats. Vem skulle hålla med mat och husrum? Slutligen utfärdades det ett förbud mot dessa utflykter. Huvudrollerna fick snällt hålla sig till förstautgåvorna och stanna kvar där. Knutte var däremot nöjd. Nu kunde han äntligen börja skriva. Han hade tänkt sig något stilla, lugnt och fridsamt efter denna allt annat än lugna och fridsamma period.

 

 

 

 

 

 

 

Ulf Stenberg

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen