Detta ville jag säga - Tidningen Kulturen

Utopiska geografier
Verktyg
Typografi

. .. en dikt av Gilda Melodia

 


Tystnaden belägrar mig med sin krans och stenen där jag ristade in ditt namn är frät av ljuvhet.
Jag skulle vilja tala till dig, avbryta denna tystnad (en liten stund kanske)
berätta för dig om denna dröm så fylld, så rättmätig, så festlig, öppen, så vis och lärt, med gripna tag i tidens tråd (även om ändå kanske så orättmätig, så outsäglig, främmande).
Berätta för dig om ljuset enda förbindelse till din vandrande kärlek och demaskera mig intill nakenheten.
Gilda Melodia

Gilda Melodia

Annons:

" - Min stora religion är tro på blodet,
kroppen som visare än förståndet.
Vi kan ta fel med vara själar. Men
vad vart vårt blod känner och tror och
säger är alltid sant. Förståndet är
betslet och tygeln. Vad bryr jag mig om kunskap.
Det enda jag vill är att reagera efter mitt blod,
direkt och utan fjantiga störningar från själen,
moralen eller fan vet vad. -"
( D.H. Lawrence, letters)

1

...talar... trots ordet...
...ordet,
det som slaktar
tankarna och tråden som förs bortom ljuset.
Jag talar, talar i nuet
men för en tid som inte ännu är
när vi ...ska pånyttfödas,
när vi ska återfinna steget utan spår av det som vi trodde förda
de fingrarna i väntan knäckta, drömmar.
När vi på nytt ska födas för att skörda den lilla som vi skulle har skördat
ska vi (i minnet) återkalla våra ljus som blev sand.
När vi på nytt ska födas ( ty vi ska födas på nytt)
ska vi påminna om...
Ordet
det som ropade från sitt eget blods guldålder,
för att uppfylla det oändliga rummet mellan två ögonbryn.
Detta ville jag verkligen säga.

Och mitt ord kommer ifrån landet där själarna blandas.
Denna är min tro, och min tro är en gåva som uppoffringen konsekrerar.
Jag talar,
genom det som  i ordet tystnar och yrar.

Jag behöver en illusion för att kunna skugga ödet.
Jag upplever min kropp som en objekt styrd av externa krafter.

Och frånvaron är en resa i väntan på ingenstans,
en sönderbruten frenesi,
en vila som inte har ro,
en avdrift som håller sig orörlig.

Tystnaden belägrar mig med sin krans och stenen där jag ristade in ditt namn är frät av ljuvhet.
Jag skulle vilja tala till dig, avbryta denna tystnad (en liten stund kanske)
berätta för dig om denna dröm så fylld, så rättmätig, så festlig, öppen, så vis och lärt, med gripna tag i tidens tråd (även om ändå kanske så orättmätig, så outsäglig, främmande).
Berätta för dig om ljuset enda förbindelse till din vandrande kärlek och demaskera mig intill nakenheten.

Ändå ordet:
där synnerverna korsas,
öppnar farlederna för ljuset.
Jag bryter sönder ögonens trötthet för att färdas det där ljuset
och se på annat håll
när ordet når tystnadens andra sida.

Detta ville jag verkligen säga.

Vad
eller
Vilka
(eller/kanske
Vem) var vi
Du och jag
innan att stiga ned i våra kroppars tid?
Varför skulle tiden omfamna något av mindre värd
än det som vi är i stånd att drömma och vara?

Vilken hemlighet döljs bakom denna spricka in i tiden
som löpte i exil och ändå gjorde oss inte främmande för varandra?
Denna tystnad som trycker och klyv,
bortom tidens spegel,
på det som i sig är icke tystnad?
(Kanske) Tystnaden är bortom tiden
Tystnaden är där vart du är utanför tiden;
För att det som du
drömmer
ser
trampar på
 är inte bebott av tystnad;

Det som du inte säger är utan röst (för mig)
och ändå erövrat av tystnaden;
Du
Du, älskade min,
Du
Du kan
nu
Du kan gå igenom mig
med ordet av din tystnad
och döda orden i min mun...

Detta ville jag verkligen säga.

2

Jag skriver nu
skriver till dig
och drömmen faller sakta i sömnen.
Jag finner:
ullfallets låga, firmamentet i regnet.

Världen kan tala, det kan inte jag.
För världen är 2+2=4 och det är ett lidelse,
För mig (den dåre!) 2+2=5 och jag är glad.

Det började med åskan
och en nervös kränkning i ransonerna
det slutade med en kyss i en atletisk ansträngning (på järnvägen).
Dygnen mellan dessa händelser
tystade
en slösaktige förvirring i månggudarskyrkans stillhet.

Ännu en gång har kärleken talat genom förvirringen och rädslan
för att nå Fullföljandet.
Verkligheten som tillhör världen
(det timliga),
de andra dem
som uppfattar och förslavar,
oförbätterliga generaler som gaser på bortom thesmilecloud i ingenmanslandet.

Nu finns det, det är tillbaka,
tystnaden och vakuumet
i vilka finner jag inte dig.

En annan tid,
en lång tid
utan
dig.

en tid, en resa, flera distraktioner, mycket tystnad, andra konversationer och,
hos dig,
andra verkligheter...

Det timliga.
Varför kan jag inte insomna mig (i ide eller som zombie)
och slå upp ögonen någon gång i profetia när vi ska mötas igen?

Låt inte världen (verkligheten) bestämma över ditt själstillstånd
floden som rinner ur dina ögon har sällan sett en dyrkat katedral eller
hört en psalm på new deal.
Floden vet.
Vet sanningen.
Sanningen om dig och mig,
Krusiduller (lull-lull) in i den tysta.
Vindlingarna vill inte ge liv åt Barnet,
det ska inte ske,
urskiljningen tolererar inte Ordet.

Det som andas inuti dig besöker mig för att kunna skrika.

3

"- Jag har försökt att skriva Paradiset
Rör dig ej
låt vindarna tala
det är Paradiset.
Låt Gudarna förlåta vad jag gjort.
Låt dem jag älskar försöka förlåta
vad jag gjort. - "
(Ezra Pound)

Förnyelsen av vårt mysterium
i detta saknande mellan två tystnader
avståndet; för det som i mig är bålen och i dig molnet.
Kroppen behöver andra ord
tills mina egna skall odysséa till ditt blod.

Ur vida ljus över Halvdunklet
reste du ljudet,
överprästen invigde dig i rösten.
Ackordet införlivade,
det blev själ.

Du dricker (den första gången)
Ingen mun, ingen strupe
en tröstande törst är nog
för att öppna dig till skriket.

Du är proberstenen för Guden,
Den blinde ser tvärsigenom ögonens högvattenstånd,
Innerligt
antyder du
det svämmade
och godkänner blicken.

Ljus
Ljusnar in i den slumrande och
tystar seendet.
Mumlande morgongryningen anför det förföriska.
Ljus är där när förundran ordar.
Stillheten rymmer tyngd och flykt.
Ordet tar benig i blomman.

Du bor i stundens väsen
andra
...av måhända dogmer ser ur annan dager har rustat på sig provspår sår utsatta alltför länge för att kunna anstå djupt inne i köttet outplånligt hysa versen sporen präglad
på dåligt rykte men ej änglasort men av samma hantverk befordrat oss av
den Osynlige...

Du
i påträffande och görande
känner igen...
(così ...semplicemente).

För barnet
har naturen
inget minne
den ilar.

För den avlidne
är enheten tyngd
av allt det som föregår flykten.
Förstår du?
Kärlet är
bräddfyllt
i barndom och i död
Det är gåtan
De Serenernas guldnyckel.

4

Nunc scio vere
quia misit Dominus
Angelum suum.
https://www.youtube.com/watch?v=uXuBwYTRxAY

Det outhärdliga ordet
stammar vid ditt könsdopfunt
där känner jag igen dig
och mina ögon vill knäböjas.

Du
du är drömmen som jag klämmer mellan tänderna
såsom salt av ditt eget väsen

Du
du förenar mitt öga med universum klara substans
och mitt skrik i din kved
är ingen spegel
utan landsmål i nödläge...

Uppnåeligt är begäret
dansande i din mun i väntan på pusten.
På insidan av dina slutna ögon
bomma för dina ögon igen,
då även stenarna andas.

Du behöver inte ha så stora ögon,
hela du är... Ögonen,
ögon som för mig tvärs igenom ljuset
ditt ljus.

Detta ville jag verkligen säga.

Gilda Melodia

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen