Kritik om spel - Tidningen Kulturen
×

Varning

JUser: :_load: Det går inte att ladda användare med ID: 168

Spel

Image

Leonardo da Vincis målning Mona Lisa från början av 1500-talet är för många själva varumärket för konsten. Det är en tavla som alla känner igen och därför återfinns i otaliga tolkningar och parafraser. År 1919 gjorde till exempel Duchamp sin kända Mona Lisa när han på en reproduktion målade mustasch och getskägg och gav verket titeln L.H.O.O.Q.

Popkonstnären Andy Warhol har gjort silkscreentryck med Mona Lisa och surrealisten Salvador Dali ett självporträtt av sig själv som den välkända kvinnofiguren. Man behöver bara söka på nätet efter bilder av henne för att hitta otaliga fler exempel på parafraser inom konst, reklam och populärkultur.

Om Mona Lisa framstår som konstens portalfigur så är Lara Croft dataspelens kvinnliga ikon. Lara Croft, en välsvarvad kvinnlig Indiana Jones, gjorde entré med spelet Tomb Raider från 1996. Lara Croft var också en av de första dataspelkaraktärerna som gick upp på filmduken gestaltad av Angelina Jolie, vilket ytterligare grundlade hennes stjärnstatus i dataspelsammanhang. När konstnären Robert Nideffer år 2000 skapade en patch med namnet ”L.H.O.O.Q”, det vill säga ett litet program som ändrade originalspelet så att Lara Croft uppträdde i spelet med mustasch och getskägg, så var det ingen tillfällighet. Nideffer konsthistoriska parafras är tydlig både till Da Vinci och Duchamp. Skillnaden är att Niedeffers inte hämtar sin förlaga från konsthistorien utan från populärkulturens bildvärld.

Läs mer...

World of Warcraft – en kulturyttring ur ett retrospektiv.

Image

Vi springer längs en skogsväg, omgivna av prunkande grönska och vilda djur, på jakt efter ett byte. Stämningsfull musik smeker mina öron och snart knarrar snön under mina läderskor. De snabba stegen lämnar spår efter mig och mitt djur Sidekick när vi plötsligt attackeras av ett troll. Sidekick ryter som det lejon hon är och försvarar mig från trollets enorma klubba. Mina förtrollade pilar viner snabbt och ljudlöst genom luften och in i hans jättelika kropp. Snart faller trollet döende mot den vita marken med ett skrik. Vi har segrat! Jag stjäl hans pengar och de saker som han har på sig och springer vidare mot nästa mål.

För två år sedan släppte spelföretaget Blizzard World of Warcraft (WoW), som nu är det största massive multiplayer onlinerollspelet i världen med cirka 9 miljoner spelare. I slutet av 2007 kom Medierådets varningsrapport "Att leva i World of Warcraft" och debatten om spelet startade, utan att egentligen förklara vad spelet är eller vad det går ut på. Frågorna kring genren onlinespel, dvs. att spela tillsammans med andra spelare runtom i världen, är många. Finns det till exempel några negativa sidor med spelandet och kan man se WoW som ett kulturellt uttryck? Och vad är det som lockar nya spelare i alla åldrar att bege sig in äventyr i den magiska världen varje dag? Svaret på den frågan kanske ligger i varför man började spela. 

Läs mer...

bioshock.jpg
 

Atlas Shrugged inspirationskälla till hyperliberal utopi

Bioshock
Utvecklare: 2K Boston/2K Australia.
Förlag: 2K Games.
Plattform: PC, Xox 360.

Bioshocks designer Ken Levin inspirerades av Ayn Rands bok Atlas Shrugged när han formade berättelsen som ligger till grund för spelet. Ayn Rand är en förgrundsfigur inom objektivismen och förestod en hyperliberalism där förnuftet och den goda egennyttan skulle styra människors handlingar. Ken Levin är dock skeptisk till att det skulle fungera.

Läs mer...

spanking_sl.jpg 

Scen ur Second life. 

Digitala vardagsknull

Spel
Tredje och sista artikeln om sex och sexualitet i datorspel.

Köpcentrumet Xcite ligger på Eventide Island i Second Life och är ett av många varuhus tillägnat köttets lustar. Xcite erbjuder sexhjälpmedel, sexiga kläder och även nya kroppsliga dekorationer som fontänorgasmer eller lyxigare varianter av penisar som spelarna kan utrusta sina avatarer med. När min karaktär Charlie Dieterle rör sig runt på Eventide Island får han flera sexuella inviter, de flesta ganska uppenbara och ointressanta. Men jag träffar en blåhårig transvestit som presenterar sig som Svetlana Singh och klagar på att alla vill vara så alternativa, hon tror att de flesta inte skulle göra samma saker i verkligheten. "De flesta fantiserar inte ens om det, de gör det bara för att de kan." Tillsammans promenerar vi in på ett par som ägnar sig åt spanking och som inte är helt oävna med vår närvaro. Många par gillar att göra det offentligt, i alla fall virtuellt.

Läs mer...

facade.jpg 

Platt 3D-estetik för ikonkaraktärer 

Spel
Façade
Utvecklare: Michael Mateas och Andrew Stern
Plattform: PC, MAC
www.interactivestory.net

Façade är ett interaktivt drama i en akt där spelaren ska rädda ett sönderfallande äktenskap. Spelet börjar med att man besöker det unga och välbärgade paret Grace och Trip för cocktails och det visar sig snabbt att Grace och Trip har problem.

Läs mer...

spel-4-v26.jpg 
Detaljer ur spelet PlayBoy Mansion. 

Censur, sex och spel

Spel

Detta är den andra artikeln av tre som handlar om sex och sexualitet i datorspel. Den första artikeln publicerades i Tidningen Kulturen #19, 2007.

År 2005 introducerade en grupp amerikanska senatorer ett lagförslag om skärpt kontroll av datorspel som säljs till minderåriga, för att skydda dem från olämpligt innehåll, som till exempel sex och våld.

Läs mer...

sex-sl-2.jpg 

Sexuellt utforskande online

Spel
Second Life
Naughty America: The Game
Red Light Center
Sociolotron
Rapture Online

Sex är hett i spel idag. Många företag konkurrerar om att skapa sexspel för en vuxen publik för att få ta del av inkomsterna som spelen genererar. Red Light Center, Sociolotron, Rapture Online och Naughty America: The Game är välbesökta spelcommunityn för de spelare som söker sexuell spänning. De är spel som kretsar kring utvecklandet av relationer och som har en övergripande ramberättelse och har visat sig vara ett vinnande koncept när förlag vill locka spelarna.

Läs mer...

Stereotypa könsroller i en idealiserad värld

Spel
Second Life 

Att mötas, interagera, skapa nya världar, roa sig och öka sin status genom avatarernas egen­skaper eller framgångar attraherar hela tiden nya människor.

Second Life är en virtuell spelvärld som fungerar som mötesplats för tusentals människor över hela världen. Det är en chans att skapa en tillvaro där spelaren själv sätter upp sina förutsättningar för det liv denne vill leva utan att begränsas av arv eller miljö. Spelaren börjar spelet med att skapa sin avatar med olika förmågor, egenskaper och utseenden för att sedan interagera med andra människor i en virtuell spelvärld som i stort sett liknar vår egen. Möjligheten att skapa ett idealiserat alter ego och spelets sociala natur väckte intresse hos forskare tidigt. Second Life sågs som en plattform för socialkonstruktivistiska teorier om genus och identitet såväl som teorier om socialt kapital och gruppens betydelse.

Läs mer...

Fascinerande spelexperiment

Spel
Experimental Gameplay Project
http://experimentalgameplay.com

Projektet Experim ent al Gameplay startade som ett studentprojekt vid Entertainment Technology Center på Carnegie Mellon University våren 2005. Målet var att utforska nya former för spelbarhet och skapa spelprototyper för spel som experimenterade med nya speltekniker. Initiativtagarna ville utforska hur spelare interagerar med spelsystem och hur utvecklare kunde göra enkla och små system som ändå fascinerar spelaren. De satte upp tre regler för de spel som skulle skapas inom ramen för projektet: 1. Spelet ska skapas på max sju dagar. 2. Spelet ska vara skapat av en person. 3. Spelet ska centreras kring ett tema, exempelvis gravitation, svärmar eller vegetation.

Läs mer...

Kunskap är makt i Lovecrafts värld

Titel: Lovecraft Country: Arkham By Night
Förlag: Skotos Online Gaming
Plattform: PC, MAC

Lovecraft Country: Arkham By Night är ett MUD-rollspel som baseras på skräckhistorierna om urgamla onda gudar som skräckförfattaren H.P Lovecraft skrev om i novellerna Call of Cthulhu. MUD står för Multi-User Domain eller Dungeon (http://en.wikipedia.org/wiki/MUD) och är textdrivna spel där spelarna istället för att se sina handlingar i grafiska representationer strövar runt i en värld av text och interagerar med varandra. Det är en form av interaktiv litteratur som växer fram medan man interagerar.

Att spela i en miljö som består av text är främmande för många av dagens spelare, men framför allt de som gärna läser romaner svepts snabbt med i världen. Medan man skriver skapar man immersion i världen som byggs upp av ens egna tankar och fantasi. Detta gör att Lovecraft Country kräver mer koncentration än många andra spel. Det går inte att glida in och ut ur berättelsen för då bryts flödet och därmed inlevelsen. På samma sätt som när man läser en bok som verkligen kräver koncentration, eftersom det inte finns någon grafik eller bilder för att upprätthålla fantasin. Men jag tycker det är otroligt belönande att få uppleva den här världen i text och att vara med att skapa den medan man spelar. Den här typen av spel ger en helt annan frihet än spel som har en redan uppritad historia. Här måste man handla som i verkliga livet med oändligt många olika val och möjligheter där gränserna bara sätts av sociala normer, snarare än inbyggda tekniska förutsättningar. 

Läs mer...

wow_1Krigskrafterna på spel

SPEL
World of Warcraft: The Burning Crusade
Blizzard Entertainment
PC. Releasedatum: 2007-01-16

World of Warcraft (känt bland fansen som WoW) är ett onlinerollspel utvecklat av Blizzard Entertainment. Det är kommersiell succé, spelets fans är hängivna och det har vunnit flera prestigefulla utmärkelser i olika spelsammanhang. WoW är onlinespelandets största fenomen och förväntningarna på den nya expansionen The Burning Crusade har varit skyhöga. När jag säger att jag ska skriva om World of Warcraft: The Burning Crusade för en tidning suckar vissa och säger att WoW inte är så intressant längre. Visst har det kommit många nya titlar som väckt intresse hos både kritiker och spelare men det hindrar inte att nya fans tillkommer hela tiden.  I januari 2007 var antalet spelare uppe i 8 miljoner spridda över hela världen. Jag tror att de allra flesta kan fråga runt i sin bekantskapskrets och hitta några WoW spelare, även bland dem man aldrig trodde skulle spela dataspel.   

Läs mer...

Annons

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen

Cron Job Starts