Agora - filosofiska essäer - Tidningen Kulturen

Agora - filosofiska essäer

Arthur Schopenhauer. Porträtt av Ludwig Sigismund Ruhl 1815

Ensam berövad allting ända till minnet. Förstenad, till synes helt död, de förlorade tårarnas källa med sina drag samlade, avlagrade från allt levande och söndergråten världens döda splittring med Ting, varelser – åtskilda.
Skapelsens osynliga kors som framträder, mörknar, förtydligar och avtecknar sinnet långsamt.

Läs mer...

Filosofen (eller diktaren) som en världsfrånvänd, opraktisk, naiv och excentrisk människa. Likgiltig socialt anseende, förmögenhet eller personlig lycka (gör ingen korrelation mellan dessa). Däremot, utan att generalisera, kan den ”teoretiska” människan uppfattas med drag av hybris genom dragningen åt gränsöverskridande tankar som träder över det som ”anses” vara gott hos människan och riskerar så att stå utesluten för en normgivande gemenskap (för vissa en väg till olycka).

Läs mer...

En av de viktigaste skillnaderna mellan människa och djur är att människan har (ett mycket utvecklat) språk. Det som sociologerna kallar kommunikation mellan människor – uttrycket är mer att tas om en överskrift till ett intrasslat ämne än som ett begrepp – sker i hög grad med hjälp av språket och i språket. Det är i tal och skrift (men i vidare mening också via mimik, kroppsspråk och handling) som vi kommer i kontakt med varandra, möter andra i vardagliga och högtidliga situationer. Våra konstateranden av fakta befäster vi i språkliga formuleringar, liksom våra värderingar, normer och påbud. Det är språket som gör att vi har en gemensam värld.

Läs mer...


Jag skall i detta anförande argumentera för att framtidens humaniora bör återuppliva det förr i världen så vanliga och befästa klassikerstudiet. Inledningsvis skall jag blicka bakåt för att ge en antydan om varför detta studium i vår kultur har ansetts värdefullt, vilket också utgör anledningen till att jag anser detta studium vara värt att företa sig. Därefter skall jag anknyta till humanioras belägenhet i vår samtid. Jag hoppas att ni inte finner denna återblick långdragen eller min stil och ton vara alltför svärmisk och mässande. För att citera påve emeritus Benedictus XVI ber jag er blott om det förskott av sympati, utan vilken det inte kan finnas någon förståelse.

Läs mer...

Alma Tadema. A summer offering.

Det jag har förlorat gäller de värden som måste vara synliga och närvarande i världen. Därför är inte längre mystiken någon utväg för mig. Min världs frånvaro är en förströelse. Den får därför aldrig klappas samman till en mystisk enhet av visioner igen som börjar syna mig så snart de har vaknat upp ur själens natt och kommit ut ur den mörka tunneln. Och om tankens historia kunde förbli de oavbrutna kontinuiteternas, om den ständigt länkade samman kedjor som ingen annan analys kunde upplösa.

Läs mer...

Mikael Enchell. Foto Cata Portin

”Vad du icke vill att din nästa skall göra dig, det skall du icke göra honom. Det är hela Toran, allt annat är tillämpningar. Gack och studera!”
”Om icke jag är för mig, vem är då för mig? Om jag är bara för mig, vad är jag då? Om icke nu, så när?” (Rabbi Hillel, äldre samtida till Jesus)

Läs mer...

Ur Kierkegaards eget tidsskrift Øieblikket og andre tidsskrifter. Foto Ukendt

Kierkegaards förståelse av verkligheten inhyser både judiska och grekiska element. Dess grund förefaller vila på idén att verkligheten är uppdelad i två sfärer. Skaparens sfär är Evighetens sfär; en sfär som karaktäriseras av gränslöshet, stillhet och fullbordan; det skapades sfär karaktäriseras däremot av bundenhet till den ändliga tiden, och befinner sig i ett tillstånd av fortgående rörelse, förändring, sönderfall och ofullbordan. På grekiskt manér använder Kierkegaard termen ”Varat” för att beteckna det fullbordade/perfekta, och ”icke-Varat” för att beteckna det ofullbordade/imperfekta.

Läs mer...

Edmond Jabès Bild kod CC BY SA 2.5 Wikipedia

Under 1700-talet, i Europa, börjar så småningom de olika konstarternas poetik, främst måleriet och lyriken, beskrivas utifrån vissa gemensamma principer. Smak, genialitet, originalitet och kreativitet blev exempel på begrepp som konstituerats i denna process, som så småningom började närma sig den estetiska formbetydelse den har idag.

Läs mer...

Schopenhauer, 1852

1988 firades i Tyskland 200 år sedan Arthur Schopenhauer föddes. I en tid då många människor praktiserar Schopenhauers åsikt att man kan befria sig ur världens elände genom att förneka livsviljan, är filosofen om inte glömd så dock förgäten.  Låt mig presentera Arthur Schopenhauer med hjälp av Balthazar Gracian y Morales, född i Belmonte de Calatyud i Aragonien den 8 januari 1601 och död den 6 december 1658 i Tarazona. 

Läs mer...

Gunnar Hallström Vid åkerkanten. Malmö stadsmuseet

Frågan om hur vi ska tolka det som kan kallas historiens skådespel är svårbesvarad, men kanske är det poeten och arkeologen som står bäst rustade för uppgiften. Vilka likheter finns mellan dessa två? Kan båda ge liv åt det i princip omöjliga: tanke, tid och fantasi med kraft nog att vara överens? Michael Economou reflekterar kring det som förenar poesin och arkeologin och utgår från en tavla, ”Vid åkerkanten”, ursprungligen målad för en dunkel heimatkontext, men i essän nedan befriad från konstnärens ursprungliga avsikt.

Läs mer...

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen