Ett tecken som väcker strid – Långfredagstankar - Tidningen Kulturen

Victimae Paschali laudes

Essäer om religionen
Typografi
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
I den judiska Talmud-litteraturen kallas han Ieshoua ben-Miriam, ”Jesus, Marias son”. Liksom Sokrates, Gotama Buddha och, för den delen, även Mohammed, efterlämnade han inte en enda skriven rad. Andra tecknade ner allt det som bevarats muntligt av vad han sagt, velat, tänkt och gjort. I de fyra evangelierna – av en bibelexeget träffande beskrivna som ”Jesus sedd genom fyra temperament” – förmedlas i koncentrat och sammanfattning det som var hans testamente: hans vittnesbörd om en högre verklighet och en sann livsväg för människan.


Jesus Kristus, den Smorde.


Kristus-mosaik, Hagia Sofia, Istanbul. Foto:Thomas Notini

Kristus-mosaik, Hagia Sofia, Istanbul. Foto:Thomas Notini

En dag som denna kan det finnas anledning att inte bara gå förbi alla bilder utan också att, åtminstone för ett ögonblick, ställa den tvåtusenåriga historien åt sidan.
Kristen sarkofag i Rom c:a 359. Jesus flankerad av Petrus och Paulus i översta mittfältet

Kristen sarkofag i Rom c:a 359. Jesus flankerad av Petrus och Paulus i översta mittfältet

Annons:

Ivern att göra sig en föreställning om hur han sett ut satte tidigt människors fantasi i rörelse, och flera av de äldsta bevarade avbildningarna kan förvåna oss som vant oss vid Thorvaldsens resliga och ömt välsignande Jesus-gestalt och de bysantinska ikonernas framställning av Kristus Allhärskaren: fullvuxen, skäggprydd och med en inträngande blick som möter betraktaren oavsett var i rummet han eller hon befinner sig. Kanske chockas vi när vi t.ex. i baptisteriet i Ravenna får se de tidiga, kätteridömda arianska kristnas avbildning – från 400-talet – av hur Jesus döps i Jordan. Där möter vi en ung skägglös gosse, helt utan skylande klädsel och nedstigen i Jordans genomskinliga vatten, i färd med att döpas av en påtagligt äldre Johannes Förelöparen. En Jesus som snarare leder tankarna till Profeten Jesajas ord:

"Då skall vargen bo med lammet,
pantern ligga vid killingens sida.
Kalv och lejon går i bet
och en liten pojke vallar dem"

än till den Jesus som välte ikull månglarnas bord i templet.

Bilderna har kommit och gått, och i vår egen tid, som i allt högre grad vänder det gudomliga ryggen, är det ovisst om bilderna för oss närmare honom själv, Jesus, nasarén. Lukasevangliet berättar om den gamle Symeons möte med den späde Jesus i templet efter hans omskärelse. "Ett tecken som väcker strid" - så beskriver Symeon i sin profetiska syn den uppgift som väntar Jesus, den roll han kommer att ikläda sig.

Ett tecken som väcker strid. Profetian som gått i uppfyllelse nog och över nog; både mitt bland dem som räknat sig som hans efterföljare och bland dem som, aktivt eller passivt, tagit avstånd från honom.

En dag som denna kan det finnas anledning att inte bara gå förbi alla bilder utan också att, åtminstone för ett ögonblick, ställa den tvåtusenåriga historien åt sidan.

Kierkegaard, den enslige tänkaren som definierade tron som ett språng ut på 70.000 famnars djup, ställer retoriskt frågan: Vad är en professor i Nya Testamentet? Och han svarar: Han är professor i att en annan blev korsfäst.

Vi lever förvisso i en tid som vänder det gudomliga ryggen, men det är inte en tid som saknar religion. Religionen ifråga heter framgång, lycka, självförverkligande, hälsa, välbefinnande, och återigen: framgång, lycka etc.

Korset provocerar, därför att det för många ser ut som symbolen för ett totalt nederlag. Korsets och korsfästelsens tecken är svårt att ta till sig för framgångs- och lyckoreligionen, men det har också missbrukats som kännemärke för en tro som varit föga mer än ett redskap i skrupelfria makthavares händer.

Korsets paradox kan sökas i den hemlighet som finns inbäddad i lidandet självt: att där finns en nyckel till klarhet, insikt, helande och försoning.

Inte ett lättvindigt segertecken, men däremot tecknet på ett hopp som kommer att bestå så länge det finns liv.

Thomas Notini

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen