Viktor Rydberg – mer än författaren till Tomten och julsångerna - Tidningen Kulturen

Övriga porträtt
Verktyg
Typografi
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Viktor Rydberg omkring 1890 Foto  WikipediaI en av mina favorittidskrifter Allt om Historia läser jag om hur den 17-åriga Kalmarflickan Jenny Nyström kom att börja illustrera Viktor Rydbergs julsaga Lille Viggs äfventyr på julafton. Hon läste den på julafton 1871 i Göteborgs Handels -och Sjöfartstidning och skickade hoppfullt några illustrationer till dess chefredaktör Sven Adolf Hedlund.

Så tillkom sagans klassiska illustrationer, många gånger omtryckta i nya upplagor.

Jenny Nyström skulle aldrig bli kvitt sina tomteillustrationer, hon skulle fortsätta med dem livet ut. Hon var konstutbildad, bl.a. i Paris, men tomtarna blev hennes största inkomst, och efter hennes död 1946 fortsatte sonen Curt produktionen.

Sagan handlar om den lille grå tomten, som bjuder pojken Vigg på en åktur med sina små hästar och besöker gårdar med supande och svärande fäder, gnatiga mödrar, elaka bönder och svältande barn, och överallt delar tomten ut sina gåvor.

I varje gård möts de av gårdens egen hustomte som berättar om årets mödor, och i konungens slott vägs sedan vid resans slut gott mot ont. I den sista scenen möter de den fattiga mor Gertrud (porträtterad efter Rydbergs älskade fostermor) som också får sin julgåva: pepparkakor, grenljus, och raggsockor.

Viktor Rydberg var vid slutet av 1800-talet en av Sveriges mest uppburna författare, ja närmast att betrakta som en nationalskald. Han föddes 1828 i Jönköping, men blev tidigt moderlös och bortlämnades som s.k. sockenbarn. Hans far var en försupen vaktkonstapel vid stadens fängelse och han hade en svår uppväxt. Hans medkänsla för de som hade det svårt skulle leva med honom livet ut.

Han började tidigt medverka i tidningen Jönköpingsposten, där också hans första s.k. följetongsroman publicerades, med titeln Vampyren. Han introducerade alltså inte bara tomten i svensk litteratur! Vampyren är starkt påverkad av läkaren John Polidoris lilla roman med samma titel, och kräver en liten egen förklaring:

1817 vistades de berömda poeterna lord Byron och Percy Shelley i Schweiz med Shelleys unga hustru Mary och Byrons läkare Polidori. En stormig kväll kom de fyra överens om att skriva varsin skräckberättelse, en genre som var mycket populär under romantiken. Både Byron och Shelley ledsnade snabbt på projektet, men Mary skrev sin världsberömda roman om vetenskapsmannen Victor Frankenstein och hans konstgjorda monster, odödliggjord inom populärkulturen.

Polidoris romantiska vampyrberättelse lär ha porträtterats på lord Byron, därav elegansen och världsvanan hos denna odödliga och blodsugande gestalt. Rydberg övertar i sin följetongsroman t.o.m. huvudpersonens namn av Polidori, lord Ruthwen. Han skrev ytterligare ett par romaner i samma stil, men sedan Jönköpingspostens ägare Johan Sandwall gjort konkurs och rymt till Amerika, anställdes han vid Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning av den inflytelserike chefredaktören och liberale riksdagsmannen S.A. Hedlund.

Villa Ekeliden Viktor Rydbergs bostad i Djursholm Foto CurmanI Hedlunds gästfria hem fann sig den rotlöse Rydberg väl tillrätta, och nu tillkommer hans märkliga medeltidsroman Singoalla 1857, märklig inte minst för att den för första gången litterärt ger en nyansrik bild av en av Sveriges äldsta invandrargrupper: romerna.

Kärleken mellan zigenerskan Singoalla och adelsmannen Erland Månesköld är en av den svenska litteraturens klassiska kärlekssagor, läst ända in i vår tid och ofta uppmärksammad inte minst bland romerna själva. En opera på bokens tema, av Gunnar de Frumerie, spelas dock tyvärr alltför sällan.

Men det var med sina diktsamlingar, publicerade 1882 och 1891, som Rydbergs rykte som nationalskald skulle spridas. 1884 erbjöds han till och med en professur av den nystartade Stockholms Högskola (föregångare till universitetet) i ”kultur- och konsthistoria”, dit han då flyttade från Göteborg för att bosätta sig i den moderna ”villastaden” Djursholm på Villa Ekeliden (kan beses än idag).

Rydbergs rykte som antikenexpert underströks av romanerna Den siste Athenaren (1859) och Vapensmeden (1891), essäsamlingen Romerska kejsare i marmor (som bl.a. uppmärksammar humanisten Marcus Aurelius, känd för sina dagböcker) och hans fornnordiska studier, publicerade i Fädernas gudasaga (1887) och Studier i germansk mytologi översattes till flera språk, och lästes bl.a. av den unge studenten J.R.R. Tolkien.

Mest berömd blev kanske Rydbergs kritik av den moderna inhumana industrialismen i dikten ”Den nya Grottesången”, om hur jätten Grotte tvingar människorna att slava under omänskliga förhållanden för att framställa guld. Hjalmar Branting skrev syrligt i tidningen Social-Demokraten att dikten inte höll måttet i ”socialistisk mening”. Rydberg hämnades, måhända, när han satt i juryn för ett tryckfrihetsmål som dömde just Branting till en månads fängelse för ”blasfemi”. Han hann också följa sin mentor S.A. Hedlund med en period som liberal riksdagsman.

Men Rydberg spelade stor roll för den tidiga arbetarrörelsen, och lästes mycket. Ernst Wigforss medgav, många år senare, att Viktor Rydberg spelat den allra största roll för honom när han blev socialist (och det var menat som beröm). Så olika kan det vara!

1876 var Rydberg så berömd att han av Bonniers erbjöds att översätta Goethes stora drama

Faust, för ett väldigt honorar om 8.000 riksdaler! Översättningen lästes långt in på 1900-talet.

Om Rydbergs påstådda homosexualitet finns inte mycket skrivet. Greger Eman, tyvärr nu bortgången, har skrivit en intressant uppsats i ämnet. Kärleken till unga gossar var ett antikt drag som Rydberg inspirerades erotiskt av, liksom senare Thomas Mann. Det finns drag av det i Singoalla, och i flera av hans dikter. Rydbergs brev brändes noggrant av hustrun Susen efter hans död 1895, men det är väl känt att han stod på nära fot med filosofen Pontus Wikner, vars homosexualitet inte framställdes i tryck förrän hans dagböcker publicerades 1971 och gjorde honom till lite av en ikon inom gayrörelsen.

Rydberg gick också till försvar för en konstnärsvän med uppsatsen ”Om nakenhet i konsten”, som väckte en hel del anstöt hos konservativa kritiker på sin tid. Hans kritik av statskyrkan i Bibelns lära om Kristus gick inte heller obemärkt förbi. Lite perifert kan också nämnas att Rydberg tidigt profeterade om en kommande ekonomisk stormakt, nämligen Kina!

Idag är Rydbergs namn knappast känt, mer än för texten till Tomten, och Alice Tegnérs julsång Gläns över sjö och strand. Men det finns alltså betydligt mer intressanta saker bakom tomtemasken än dessa, fortfarande, odödliga rader:

Midvinternattens köld är hård, stjärnorna gnistra och glimma
Alla sova i enslig gård, djupt under midnattstimma
Månen vandrar sin tysta ban, snön lyser vit på fur och gran,

snön lyser vit på taken
endast tomten är vaken

 

Mats Myrstener

Annons

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen

Cron Job Starts