A.R. Yngve: som fantastikförfattare har man lärt sig att sänka förväntningarna på mediabevakningen - Tidningen Kulturen




Inrikes nyheter
Verktyg
Typografi
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Image
A.R. Yngve.
Återigen fördjupar sig Tidningen Kulturen i svensk litterär science fiction (SF). SF-författaren A.R. Yngve hyser trots slit med utgivning och en blygsam uppmärksamhet i media  en viss hoppfullhet inför framtiden.
- Det hjälper att veta följande: Sverige är litet, men universum är oändligt, säger han.

A.R. Yngve är i högsta grad en del av den nya generationens författare som utnyttjat internet till sin fulla potential.

Skulle du kunna berätta om din utgivning och författarskap?

- Ända sedan jag började skriva böcker på tidiga 90-talet, har jag försökt få böcker och noveller utgivna. Genom årens lopp har jag prövat mig fram och skickat manuskript till både kända förlag, små förlag, utländska förlag och olika tidskrifter. Det var tack vare internet som jag till slut lyckades. Cirka år 1999 blev jag så frustrerad av ständiga refuseringar att jag började "posta" osålda manuskript som följetonger på en egen hemsida. Avsikten var dels att kunna få läsarreaktioner och testa manuskriptens kvalitet, dels att vinna förlagens uppmärksamhet. Fem år senare tog Wela förlag kontakt. Redaktören hade fått syn på provkapitlen av ungdomsromanen Terra Hexa på min hemsida. Boken kom till sist ut år 2004, och det har hittills blivit två uppföljare.

- Att ha en hemsida fick oväntade följder. Det kom in ganska få läsarbrev, men de kom också från platser jag inte tänkt på att de ens hade SF-läsare - som Asien och Sydamerika. En kinesisk student e-postade mig. Han hade läst romanen Alien Beach på hemsidan och bad om min tillåtelse att översätta den till kinesiska åt sina vänner. Jag föreslog att han i stället kunde hjälpa mig finna ett lämpligt kinesiskt förlag, och han gav mig adresser till SF-tidskrifter i Kina. På så vis blev några av mina noveller utgivna där, och fler skall det bli. Jag tjänade inga pengar på det, men det är kul att tusentals kineser har läst mina historier Se och Telefonsamtal.

Wela förlag har gett ut fantasy och SF sedan 2004. Förlagets böcker är riktad till ungdomar och även äldre ungdomar som Wela markerar 15-plus.

Finns det en trygghet att ligga på ett förlag som inriktar sig på fantastik?    

- Naturligtvis är det enormt uppmuntrande att få stöd av Wela, ett förlag som verkligen uppskattar och förstår sig på SF. Men samtidigt oroar man sig ständigt för att förlaget är litet, inte har en stor marknadsföringsbudget, och därför inte får samma uppmärksamhet som de stora förlagen.

- Trygghet, det vore att höra en representant för till exempel Bonniers säga: vi erkänner att SF, fantasy och skräck är populära och värdefulla genrer, därför startar vi nu en särskild avdelning som regelbundet ger ut ny fantastisk litteratur.

ImageTerra Hexa-serien som ges ut på Wela är inriktad till ungdomar, hur är det annorlunda att skriva till en yngre publik, SF kan fördomsfullt ses som väldigt akademisk litteratur?

- Jag skrev den första boken i serien speciellt för två unga släktingar, så jag visste på förhand att anpassa handlingen, karaktärerna och stilen för läsare som jag kände. Det underlättar arbetet enormt att känna sina läsare.

- Att skriva för unga är skojigt. Man får vara tydlig och osubtil. Man får spetsa till en konflikt och ha en moral i berättelsen (så länge man inte predikar). Och den befriande humorn, som så ofta saknas i "vuxen"-litteratur, får släppas lös. SF-litteratur kan ta upp tunga och intellektuellt krävande teman på ett underhållande och lättillgängligt - eller poetiskt - sätt. När den sedan upplevs som "akademisk" att läsa, bör det skyllas på att författaren inte förstått att utnyttja idéernas dramatiska potential.

Här i Sverige skulle jag vilja påstå att du är mest känd med din Terra Hexa-serie, vars svenska version är utgiven på Wela. Hur kommer det sig att du ofta eller alltid skriver på engelska först? Du har även haft en bakgrund som serieskapare, där du gjort adaptioner på serierna till romaner, berätta om ditt skrivande som verkar väldigt oortodoxt.

- Tacka John-Henri Holmberg för att jag skriver på engelska! På 90-talet besökte jag honom i hans hem i Viken i Skåne. Han hade sitt eget förlag, och jag visade honom min första kompletta, opublicerade roman som var skriven på svenska. John-Henri var kritisk till språket i romanen, och sade: du skriver så amerikanskt. Han hade väl rätt i sin kritik, men jag blev lite stött. Och jag reagerade ungefär så här: Jag ska visa honom! Jag ska översätta boken till engelska och få den utgiven utomlands, om nu det jag skriver är för "amerikanskt" för svenska redaktörer. Och på den vägen är det, jag fortsatte skriva på engelska och tyckte om det. Engelska underlättade processen att söka utländska utgivare.            

- De flesta av mina serier publicerades i tidningen Svenska Serier (E+ del 1-2, och Barn av hemligheten) på 1990-talet. Men jag insåg att serier inte längre sålde lika bra som förr, och gick gradvis över till att skriva prosa istället. Det föll sig naturligt att ta de mest ambitiösa idéerna till serier och göra om dem till romaner. Böckerna Alien Beach, Darc Ages och The Argus Project utvecklades från serier som aldrig blev färdiga (ingen av de böckerna är utgivna, men alla kan läsas gratis på min hemsida).

SF används ofta i politiska syften, där man till exempel målar upp futuristiska världar för att egentligen belysa dagens problem. Använder du dig av det greppet i ditt författande? Jag tänker närmast på presidentkandidat Nurglon.

- Under det amerikanska presidentvalet 2008 lanserades vicepresidentkandidaten Sarah Palin. Jag uppfattade henne som en absurd och farlig demagog - närmast en kvinnlig version av Joe McCarthy - och ville parodiera henne, men hon var redan så självparodisk att det inte gick att överdriva. Därför hittade jag på det skräckroliga scenariot Nurglon In 2008, där den republikanska valkampanjen togs över av det Lovecraft-aktiga rymdmonstret Nurglon. Nurglon äter folk, har fem miljoner monsterbarn och vill införa blod som valuta, men "talar folkligt" och är mot abort - och anhängarna älskar henne.     

- Jag älskar politisk satir och det finns massor av den i mina böcker. Särskilt tydligt blir det i Terra Hexa 3, där huvudpersonerna skapar sin egen presidentkandidat.

Journalistik är inte allt för generös med recensioner och reportage av svensk SF. Hur har du upplevt mediebevakningen kring dina böcker?

 - Om du menar svensk press, så har - så vitt jag vet, jag bor i Norge - mina böcker mottagits med fullständig tystnad. Du är den förste svenske journalisten som alls velat tala om dem. Som svensk fantastikförfattare har man lärt sig att sänka förväntningarna så fort typiska svenska kulturjournalister öppnar käften om SF. Till exempel: För några år sedan intervjuades den framgångsrike brittiske SF-författaren Richard Morgan för SVT:s kulturprogram Kobra. Men så fort Morgan råkade tala om rymdvarelser, målade programmets videografiker plötsligt gröna antenner och ett par extra ögon över Morgans ansikte. Gröna! Antenner! Inslaget kompletterades med bilder från den gamla TV-serien Star Trek och femtiotalsfilmen Rymdinvasion i Lappland. Det hela var en pinsam uppvisning i okunnighet och fördomar, och direkt nedlåtande mot Richard Morgan.

- Framgångarna för John Ajvide Lindqvist har sannolikt fått den etablerade pressen att behandla skräcklitteratur med större respekt, och det är bra - men svensk SF tigs ihjäl av ren princip, avslutar Yngve.

Stefan Hedström

Tidigare SF-artiklar i Tidningen Kulturen
Svensk science fiction – Henrik Örnebring  
Svensk science fiction - en översikt

Andra länkar:
Yngves egna hemsida, där man kan läsa romaner och noveller av författaren.
Yngves blogg om svensk fantastisk litteratur.
Yngves Nurglon in 2008!

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen