När ordet blir bild - Tidningen Kulturen




Melker Garay. Utan titel

Inrikes nyheter
Verktyg
Typografi

Kolorismen har funnits så länge som människan har skapat bilder.

Den har inte alltid hittat sin väg in i det akademiska måleriet, men i folkens konstskapande har den blommat sedan äldsta tid: i förhistoriska grottmålningar, i fornegyptiska fresker, i kaukasiska och mongoliska vävnader, i persiska miniatyrer, i koptiska ikoner och i östeuropeisk allmogekonst. Bara för att nämna ett litet fåtal exempel.



Om Melker Garays bildvärld


Vid utställningen i Norrköping visas tio utvalda verk av Garay i stort format. Mest framträdande är enligt min mening de abstrakta koloristiska arbetena, men där finns även några utpräglat monokroma bilder, rent abstrakta såväl som symbolistiska. Som alla skapare av abstrakt konst överlämnar även Garay åt betraktarna att vara verkets medskapare i sina spontana eller eftersinnande tolkningar och i sina fria associationer. Detta är också vad den abstrakta bildkonsten har gemensamt med musiken: att verket ständigt föds på nytt i betraktarens respektive lyssnarens inre.
Melker Garay. Utan titel

Melker Garay. Utan titel

Annons:



Med färgen som medium har känsla och tanke kort väg till duken, träpanelen, keramikplattan, textilvävnaden, eller vilket slags yta som än kommer till användning för att projicera budskapet. Och färgen föder i sig form och gestalt.

När jag såg Melker Garays utställda bilder – i huvudsak stora akrylmålningar – vid en vernissage inför SMHI:s konstförenings medlemmar i Norrköping nyligen, tänkte jag mycket på denna färgens eviga urkraft.

Melker Garay är en skönlitterär författare som i många år skrivit romaner och noveller grundade i djupt existentiella frågeställningar. Många av hans texter har publicerats i denna tidning. I något skede av sitt skrivande kände han att orden började nå gränsen för sin artikuleringsförmåga. Han insåg att han även behövde ett icke-verbalt medium som ett kompletterande språk, för att kunna tala även om sådant som orden inte räcker till för att artikulera eller gestalta. Orden gick över i färg och form.

Alla som älskar musik har upplevt musikens enastående förmåga att öppna dörren in till det som ligger bortom de verbala och kognitiva skikten av vårt väsen. Men även bildkonsten kan vara en sådan dörröppnare.

Vid utställningen i Norrköping visas tio utvalda verk av Garay i stort format. Mest framträdande är enligt min mening de abstrakta koloristiska arbetena, men där finns även några utpräglat monokroma bilder, rent abstrakta såväl som symbolistiska. Som alla skapare av abstrakt konst överlämnar även Garay åt betraktarna att vara verkets medskapare i sina spontana eller eftersinnande tolkningar och i sina fria associationer. Detta är också vad den abstrakta bildkonsten har gemensamt med musiken: att verket ständigt föds på nytt i betraktarens respektive lyssnarens inre.

Och just spontaniteten är det som kännetecknar Melker Garay, i hans konstnärliga skapande såväl som i hans diskursiva framtoning. Detta framgick även starkt i hans mycket personliga och engagerade presentation av sin utställning. Några av bilderna var också försedda med en kommenterande text, författad av Garay själv. Det kändes fullt motiverat i dessa fall. Det gällde t.ex. en reliefmålning med titeln ”Sverige åt svenskarna”: En blå svensk flagga med ett skrumpnande gult kors i mitten ger en sinnebild av den växande rasismens och nationalismens uppluckrande inverkan på all humanitet – intellekt, empati, mänsklig värdighet, besinning, dialogberedskap.

Några av de koloristiska akryldukarna leder för mig tanken till kalligrafi, arabisk eller östasiatisk: kraftfulla transverbala utsagor; ett slags fältrop om besinning och trotsigt hopp i en tid av besinningslöshet och ökande misströstan och uppgivenhet.

En papegojgestalt i en brinnande varmtonad färgskala ställer betraktaren inför frågan om vår egen eventuella papegojlikhet: Hur självständiga är vi i våra ställningstaganden, i våra ord och tankar? Eller genljuder vi bara av sådant som våra yttre betingelser har gett oss?

Melker Garay är oavbrutet och oförtröttligt verksam med nya projekt: litterära, bildkonstnärliga och övergripande konstnärliga, med förgreningar till både filmkonst och musik. Fler utställningar planeras under innevarande år, en i Moskva och en i Rom. Och om man inte omedelbart skönjer en tydligt definierad linje i hans skapande, så vet man däremot med full visshet, att han är oavbrutet på väg vidare, mot nya erfarenheter och uttrycksformer, i en till synes osläcklig aptit på vad den kreativa livssfären kan ge och förmedla.

Melker Garay är en sökare i ordets mest heltäckande mening: ifråga om den mänskliga existensens djupaste andliga grundvalar liksom ifråga om det konstnärliga skapandets ännu outforskade möjligheter. Han är redo att bryta upp från tidigare positioner, när han finner det nödvändigt.

Det finns alla skäl att följa Melker Garays fortsatta konstnärskap med uppmärksamhet och förväntan.

 

 

 

Thomas Notini

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Annons

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen

Cron Job Starts