Jag är optimistisk gällande min pessimism - Tidningen Kulturen

Artist: Gunilla Backman
Titel: Nära mig
Bolag: Bonnier Amigo

Jag är optimistisk gällande min pessimism

"I'm a real pessimist! I'm not ashamed to admit it either! I'm proud of it! I was a little discouraged there for a while. But not any more... Right now I'm very optimistic about my pessimism!". (Lucy till Charlie Brown, dagserie från 1957)

Samma år som jag föddes gjorde hon sin första roll, då som Liesl i "Sound of Music". Sedan klassiskt skolad dansare och sångstudent. Nyligen som huvudrollen Donna i "Mamma Mia". Och så mycket mer; det är självklart en imponerande CV.

Ändå är "Nära mig" hennes debutalbum, vilket är aningen överraskande. Däremot är det inte förvånande att jag blir irriterad.

För Gunilla Backmans röst passar inte; det är som att tvinga en fyrkant in i ett håll med formen av en trekant. Det går inte. För mycket musikal och för lite känsla.  Jag vill riva ned ljudtapeterna och dekorera om hela rummet. Att musiken har högtravande pretentioner är bra, men när vem som helst kan lista ut precis hur det ska låta genom att läsa i konvolutet utan att ens lyssna är det lätt att tröttna. Och tröttna snabbt.

För bland de klassiska instrumenten tappar Gunilla Backman och hennes musikanter bort en viktig bit: att överraska. Och då är jag optimistisk gällande min pessimism.

Mattias Bergqvist

Litteratur. Med demokrati och yttrandefrihet i fokus lyfter Sigtuna Litteraturfestival vittnesmål från Syrien. Samar Yazbek och Sigtunas nya fristadsförfattare, Iman Al Ghafari, ger unika inblickar om vår tids största konflikt. Negar Naseh och David Qviström diskuterar samtidens reaktioner, migration, orättvisor och ilska. Årets besökare ges en unik chans till vittnesmål från vår tids största konflikt när författaren Samar Yazbek, och Sigtunas nya fristadsförfattare, Iman Al Ghafari - båda från Syrien - gästar Sigtuna Litteraturfestival 26-28 augusti.

Litteratur. Det Rumänska kulturinstitutet stödjer ett projektprogram som kretsar runt Paul Celan, en av efterkrigstidens mest inflytelserika poeter. Paul Celan föddes 1920 i Czernowitz i dåvarande rumänska Bukovina och dog 1970 i Paris. I augusti 2016 blir det premiär för ett samarbetsprojekt mellan sex bildkonstnärer med hemvist på Österlen i Skåne och ny-musikensemblen från Berlin, TriokubiK. I centrum står den intensiva poetiska visionen av Paul Celan, tysk-judisk diktare bördig från Rumänien och med sina mest aktiva och ryktbara år i den självvalda exilen i Paris. Genom en väv av bildkonst, musik, sång och uppläsning hoppas de medverkande kunna skicka ekon över genregränserna med de bildrikt och klangfullt laddade orden som gravitationspunkt. Bildkonstnärerna Irene Trotzig (projektets curator), Helena Bergenrud, Jan-Bertil Andersson, Malin Schønbeck, Gunilla Widholm och Håkan Blomkvist presenterar var och en nya bildkonstverk inspirerade av Celan-dikter - bland annat i form av en gemensam artists' book. TriokubiK (Verena Rein, sopran; Marika Gejrot, cello; Stefan Paul, piano) kommer att framföra ett antal nyskrivna verk till Paul Celans ord, musik som i ett flertal fall får sina premiäruppföranden. Mellan musiknumren görs diktuppläsningar av skådespelaren Clas Göran Söllgård.

Konst. Ur Drömmarnas värld Gudrun Edel på galleri Carlslund.
30 juli-7 augusti kl. 11-16
Vernissage lördagen den 30 juli kl. 11-16 på Galleri Carlslunds Gård, Steninge Kyrkby