Artist: Gunilla Backman
Titel: Nära mig
Bolag: Bonnier Amigo

Jag är optimistisk gällande min pessimism

"I'm a real pessimist! I'm not ashamed to admit it either! I'm proud of it! I was a little discouraged there for a while. But not any more... Right now I'm very optimistic about my pessimism!". (Lucy till Charlie Brown, dagserie från 1957)

Samma år som jag föddes gjorde hon sin första roll, då som Liesl i "Sound of Music". Sedan klassiskt skolad dansare och sångstudent. Nyligen som huvudrollen Donna i "Mamma Mia". Och så mycket mer; det är självklart en imponerande CV.

Ändå är "Nära mig" hennes debutalbum, vilket är aningen överraskande. Däremot är det inte förvånande att jag blir irriterad.

För Gunilla Backmans röst passar inte; det är som att tvinga en fyrkant in i ett håll med formen av en trekant. Det går inte. För mycket musikal och för lite känsla.  Jag vill riva ned ljudtapeterna och dekorera om hela rummet. Att musiken har högtravande pretentioner är bra, men när vem som helst kan lista ut precis hur det ska låta genom att läsa i konvolutet utan att ens lyssna är det lätt att tröttna. Och tröttna snabbt.

För bland de klassiska instrumenten tappar Gunilla Backman och hennes musikanter bort en viktig bit: att överraska. Och då är jag optimistisk gällande min pessimism.

Mattias Bergqvist

Litteratur. Varje gång en bok lånas ut på bibliotek utgår ersättning till bokens upphovsmän. Denna ersättning har sedan 2000 stadigt sjunkit jämfört med den allmänna löneutvecklingen, men nu har regeringen och upphovsmännens organisationer enats om en höjning som vänder kurvan uppåt. Sveriges Författarförbund, Svenska Tecknare och Svenska Fotografers Förbund välkomnar denna viktiga utveckling. Grundbeloppet höjs med drygt 10 procent, fördelat över 2016 och 2017, vilket innebär att biblioteksersättningen för år 2016 blir 1,52 kr och för år 2017 landar det i 1,60 kr per utlånad bok. Därmed blir den totala ersättningen 149 miljoner kronor för 2016 (en höjning med 7,1 miljoner kronor) och 156,8 miljoner kronor för 2017 (en höjning med 7,8 miljoner kronor).

Media. Bonnierförlagen och Sveriges Författarförbund har kommit överens om ett nytt avtal – för första gången på nära 20 år. Avtalet - som reglerar samtliga bokformat - består av ett samarbetsavtal med grundvillkor, förlagsavtal och royaltyvillkor samt en policy om författarmedverkan i marknadsföring. I slutet på 90-talet strandade förhandlingarna mellan Sveriges Författarförbund och Svenska Förläggareföreningen, sedan dess har det saknats en överenskommelse mellan Bonnierförlagen och Sveriges Författarförbund. För drygt ett år sedan inledde parterna en dialog för att ge varandra möjlighet att dela med sig av sin syn på bokmarknaden, på vilka utmaningar som fanns och för att se om man kunde enas om en gemensam grund för vidare samtal. Efter ett års samtal är avtalet nu på plats.

Inrikes. Tjejmilen är Sveriges största idrottsevenemang för kvinnor. Nu på lördag den 5 september avgörs loppet för 32:a gången. Första start går klockan 13.00 på Lindarängsvägen på Gärdet. Favorit i loppet är Isabellah Andersson som har möjlighet att vinna Tjejmilen för sjätte gången

Konst.  Kristoffer Ekman är konstnär med inriktning fotografi, samt curator med fokus på gatukonst. Rickard Falk är fotograf, och studerar arkeologi på Södertörns högskola. Under några års tid har de brukat ses med ojämna mellanrum på Kulturhuset i Stockholm, för att fika och diskutera det egna skapandet. De visar bilder, pratar om senaste kameraförvärvet. Rundar ibland av med att gå på något fotoevent. I bakhuvudet har funnits tanken att göra något mer, ett gemensamt projekt. De har ställt ut tillsammans tidigare, men då har det varit fråga om måleri. Det som växt fram är en bildserie som tagit sitt avstamp i traditionell gatufotografi, men som släppt de många oskrivna regler som normalt omgärdar genren. Rent visuellt märks inslag av surrealism, mellanrum och tillstånd som kan upplevas men inte alltid förklaras. Galleri Tobbo, Tjärhovsgatan 19. Vernissage lördag 12 september kl 15 - 18. Öppet mån - fre, 15 - 18. Pågår t.o.m. 30 sept.