Med ett kokande begär - Tidningen Kulturen

Album: 30 R&B Classics That Rocked the Jukebox in 1956
Bolag: Border

Med ett kokande begär

Nu är det 1956 och det vita pryda Amerika studsar till när Fats Domino i "I'm in Love Again" kokar av begär och jämför sig med en galen hund. Här finns den framtida odödliga dansplågan The Great Pretender som Platters sångare tyckte var så usel att han knappt ville sjunga in den.

Och sedan James Browns genombrott, Ray Charles gungigaste studioinspelning och två låtar med var sitt gitarr-riff som förändrade det västerländska kulturarvet Tommy Johnsons i Howlin'Wolfs Smokestack Lightning och Chuck Berry i sin egen Roll over Beethoven, låten som klargjorde att en ny tid definitivt var här och vars textrad The Juxebox is Blowing the Fuse gett namn till den här serien cd med svarta topplåtar från 1945 till 1960. Ett måste!

Konst. Lördag den 24 september öppnar Ljus och stillhet – skandinavisk konst kring sekelskiftet 1900 på Musée Toulouse-Lautrec i Albi. Utställningen består av några av de främsta exemplen på skandinaviskt måleri från slutet av 1800-talet och början av 1900-talet, alla utlånade från Nationalmuseum. Bland konstnärerna märks Carl Larsson, Anders Zorn, Hanna Pauli, Vilhelm Hammershøi, Fanny Brate m fl

Litteratur. Svenska PEN tilldelar 2016 års Tucholskypris till den turkiska författaren Aslı Erdoğan.
Motiveringen lyder: ”För ett nyskapande författarskap där språket självt strävar efter att bryta upp de alltför små sanningarnas fängelse.” Aslı Erdoğan, född 1967 i Istanbul, är en turkisk författare och människorättsaktivist. Hon räknas till den turkiska samtidslitteraturens främsta namn. Erdoğan väjer sällan för de tabulagda ämnena. Hon är ett av den unga, samtida turkiska litteraturens främsta och mest kontroversiella namn, som aldrig slutat skriva om kurdernas rättigheter, det armeniska folkmordet, våld mot kvinnor eller tortyren i turkiska fängelser. Hon romandebuterade 1994; fyra år senare fick hon sitt stora genombrott med romanen Staden i den röda kappan. Erdoğan har skrivit noveller, romaner samt essäer, krönikor och artiklar för stora turkiska tidningar och hon har även gjort sig känd som förkämpe för mänskliga rättigheter och yttrandefrihet. Kritiker både i Turkiet och utomlands har hyllat Erdoğans verk och hennes böcker har översatts till ett dussintal språk. Hon har tre böcker utgivna i svensk översättning på Rámus

Inrikes. Den 30 september går Ung på Pride av stapeln på Kulturhuset Klossen. Ansvarig för arrangemanget, som är en del av Umeå Pride, är Sverok Västerbotten. Huset fylls för en kväll med massor av olika aktiviteter, allt från tv-spel till poetry slam-workshops, som är tänkta att locka unga Pride-firare.
Eftersom grundtanken är att erbjuda ett alternativt, alkoholfritt firande för de som inte kan eller vill fira på krogen kommer dj-kollektivet Vasagatan att spela och alkoholfria drinkar att erbjudas för de som vill dansa i sann Pride-anda. Kvällen, som främst riktar sig till ungdomar och är en del av Pride-firandet, startar klockan 19 och håller på till midnatt. Vissa av aktiviteterna är drop-in och pågår under hela kvällen medan andra är kortare arrangemang – gemensamt är att allt är gratis och fritt att prova på för vem som helst.

Media. Expo är dubbelt nominerade till det svenska Publishingpriset för tidskriften Expo och publikationen Stängda dörrar. - Det är väldet roligt att vårt arbete uppmärksammas på det här sättet, säger Daniel Poohl, VD på Stiftelsen Expo.