Med ett kokande begär - Tidningen Kulturen

Album: 30 R&B Classics That Rocked the Jukebox in 1956
Bolag: Border

Med ett kokande begär

Nu är det 1956 och det vita pryda Amerika studsar till när Fats Domino i "I'm in Love Again" kokar av begär och jämför sig med en galen hund. Här finns den framtida odödliga dansplågan The Great Pretender som Platters sångare tyckte var så usel att han knappt ville sjunga in den.

Och sedan James Browns genombrott, Ray Charles gungigaste studioinspelning och två låtar med var sitt gitarr-riff som förändrade det västerländska kulturarvet Tommy Johnsons i Howlin'Wolfs Smokestack Lightning och Chuck Berry i sin egen Roll over Beethoven, låten som klargjorde att en ny tid definitivt var här och vars textrad The Juxebox is Blowing the Fuse gett namn till den här serien cd med svarta topplåtar från 1945 till 1960. Ett måste!

Musik. Kungl. Musikaliska akademien har utökat sin krets med nio nya ledamöter. Vid torsdagens sammankomst invaldes fyra svenska och fem utländska ledamöter. De nya svenska ledamöterna är tonsättaren Britta Byström, professor Hans Davidsson, kompositören och musikern Svante Henryson och dirigenten Patrik Ringborg. Utländska ledamöter blev operasångerskan Renée Fleming, violinisten Janine Jansen, cellisten Yo-Yo Ma, kompositören och musikern Marilyn Mazur samt pianisten och dirigenten Christian Zacharias.

Musik. Susanna Lindeborg mottog priset Jazzkannan 2016 för nydanande insatser inom jazzen av organisationen Svensk Jazz och delades ut förra helgen vid Jazzriksdagen i Jönköping.
Motivering: ”Pianisten/keyboardisten/kompositören Susanna Lindeborg är en musiker i ständig rörelse med en levande relation till sin samtid. Susanna har spelat med grupperna Salamander och Natural Artefacts och inte minst Mwendo Dawa, som hon grundat och under fem årtionden lett och utvecklat tillsammans med livskamraten och saxofonisten Ove Johansson. Utöver detta ger hon ut sin och andras musik på egna skivbolaget LJ Records, är konsertproducent för klubb INES i Halmstad och lägger ut livekonserter på nätet. Susanna Lindeborg utgör en spjutspets inom dagens jazz- och improvisationsmusik med en vision och en passion som inspirerat flera generationer musiker, både i Sverige och internationellt.”

Litteratur. Författaren och dramatikern Sara Stridsberg, 43, har valts in som ny ledamot i Svenska Akademien, uppger akademien i ett pressmeddelande.

Musik. Konstepidemins Internationella Spelmansstämma är en manifestation för gränslös musik, gemenskap och viljan att spela tillsammans. Välkommen till nya musikaliska möten, jamsessions & grymma konserter – som publik eller spelman, med eller utan ditt instrument! Öppen scen & jamsessions. Föreställning & tumpianoworkshop för hela familjen. Livemåleri av konstnären Jonathan Ollio Josefsson. Restaurang Blå huset har öppet till midnatt.