Med ett kokande begär - Tidningen Kulturen

Album: 30 R&B Classics That Rocked the Jukebox in 1956
Bolag: Border

Med ett kokande begär

Nu är det 1956 och det vita pryda Amerika studsar till när Fats Domino i "I'm in Love Again" kokar av begär och jämför sig med en galen hund. Här finns den framtida odödliga dansplågan The Great Pretender som Platters sångare tyckte var så usel att han knappt ville sjunga in den.

Och sedan James Browns genombrott, Ray Charles gungigaste studioinspelning och två låtar med var sitt gitarr-riff som förändrade det västerländska kulturarvet Tommy Johnsons i Howlin'Wolfs Smokestack Lightning och Chuck Berry i sin egen Roll over Beethoven, låten som klargjorde att en ny tid definitivt var här och vars textrad The Juxebox is Blowing the Fuse gett namn till den här serien cd med svarta topplåtar från 1945 till 1960. Ett måste!

Litteratur. Med demokrati och yttrandefrihet i fokus lyfter Sigtuna Litteraturfestival vittnesmål från Syrien. Samar Yazbek och Sigtunas nya fristadsförfattare, Iman Al Ghafari, ger unika inblickar om vår tids största konflikt. Negar Naseh och David Qviström diskuterar samtidens reaktioner, migration, orättvisor och ilska. Årets besökare ges en unik chans till vittnesmål från vår tids största konflikt när författaren Samar Yazbek, och Sigtunas nya fristadsförfattare, Iman Al Ghafari - båda från Syrien - gästar Sigtuna Litteraturfestival 26-28 augusti.

Litteratur. Det Rumänska kulturinstitutet stödjer ett projektprogram som kretsar runt Paul Celan, en av efterkrigstidens mest inflytelserika poeter. Paul Celan föddes 1920 i Czernowitz i dåvarande rumänska Bukovina och dog 1970 i Paris. I augusti 2016 blir det premiär för ett samarbetsprojekt mellan sex bildkonstnärer med hemvist på Österlen i Skåne och ny-musikensemblen från Berlin, TriokubiK. I centrum står den intensiva poetiska visionen av Paul Celan, tysk-judisk diktare bördig från Rumänien och med sina mest aktiva och ryktbara år i den självvalda exilen i Paris. Genom en väv av bildkonst, musik, sång och uppläsning hoppas de medverkande kunna skicka ekon över genregränserna med de bildrikt och klangfullt laddade orden som gravitationspunkt. Bildkonstnärerna Irene Trotzig (projektets curator), Helena Bergenrud, Jan-Bertil Andersson, Malin Schønbeck, Gunilla Widholm och Håkan Blomkvist presenterar var och en nya bildkonstverk inspirerade av Celan-dikter - bland annat i form av en gemensam artists' book. TriokubiK (Verena Rein, sopran; Marika Gejrot, cello; Stefan Paul, piano) kommer att framföra ett antal nyskrivna verk till Paul Celans ord, musik som i ett flertal fall får sina premiäruppföranden. Mellan musiknumren görs diktuppläsningar av skådespelaren Clas Göran Söllgård.

Konst. Ur Drömmarnas värld Gudrun Edel på galleri Carlslund.
30 juli-7 augusti kl. 11-16
Vernissage lördagen den 30 juli kl. 11-16 på Galleri Carlslunds Gård, Steninge Kyrkby