Musik: Anna Werner - Varför nöja sig? - En hyllning till Barbra Streisand - Tidningen Kulturen

Anna Werner hyllar Barbra Streisand i en glittrande show. Foto B. Graham

Anna Werner. Vilken röst! Vilken utstrålning! Vilken artist! Anna Werners hyllning till en annan artist, Barbra Streisand, drar fulla hus. I somras tolkade hon "Don't Rain On My Parade", som alla TV-tittare kunde njuta av i programmet Lotta på Liseberg, och nu står hon på scenen på Stadsteatern, Göteborg.

Barbra har en röst som spänner över 3 oktaver. Inget som avskräckte Anna Werner, musikal- och operaartist. Anna ville ha en utmaning. Det enkla är tråkigt. Det svåra är roligt!
Anna Werner och Jonatan Bengtsson i en kärleksfull duett. Foto B. Graham

Anna Werner
Varför nöja sig? - En hyllning till Barbra Streisand
Anna Werner, sångerska, och Jonatan Bengtsson, pianist. Stadsteatern, Göteborg

Det är utsålt till minsta lilla plats. De som haft lyckan att få biljetter blir bjudna på en timslång musikalisk resa, där vi som publik får höra allt om Livet och Konsten och Kärleken till Teatern och Sången. Det är två liv som presenteras: Barbras och Annas. Men vad har Barbra Streisand från Brooklyn, New York, egentligen gemensamt med Anna Werner från Hisingen, Göteborg? Svar: Mycket mer än vad man först kan ana!

Anna har en sprudlande energisk scenpersonlighet och en fin publikkontakt. Hon visar bilder från Barbras liv - och från sitt eget - där den glittrande vackra bron som går från Brooklyn till New York kontrasteras mot den mintgröna bron som går från Hisingen till Göteborg. Där hon berättar om hoppfullhet och auditions och de första jobben. Barbras första jobb var på nattklubben Bon Soir i New York. Hon gjorde en strålande succé direkt! Annas första jobb var i Ljungby, som under tiden som Anna bodde där fick pris för att vara Sveriges Tråkigaste Stad. Och Ljungby gjorde uppenbarligen allt för att leva upp till sitt rykte!

Anna Werner är väldigt lik Barbra Streisand - håret, frisyren, ögonen, ansiktsformen ... Fast inte näsan. Anna skojar om att hon själv ser så vanlig ut. Hon kan se ut som nästan vem som helst. Barbra ser alltid ut som Barbra. Barbras unika näsa är något att var avundsjuk på, i alla fall för någon som tycker att hon ser alldeles för "vanlig" ut.

Woman With Success!

Barbra Streisand är en Stor Artist. Ingen annan artist har haft nummer ett hits på Billboard listan under sex decennier. Ingen annan har samma sätt att lysa på filmduken. Hennes filmdebut Funny Girl gav henne en Oscar för bästa skådespelerska. En stjärna föds gav henne en Oscar för bästa sång. Den framgångsrika filmen Yentl är den första film där en kvinna står för manus och regi och spelar huvudrollen och är filmens producent. Streisand har vunnit flera Emmy Awards, Grammy Awards och Golden Globe Awards. Hon har mer än 60 utgivna album med sina älskade sånger. 50 av dem har sålt guld, 30 platina och 15 multiplatina.

Barbra Streisands mest framgångsrika album är ett samarbete med Barry Gibb (känd från the BeeGees). Guilty kom ut 1980 och här finns hits som "Woman In Love" och "Guilty".

Anna bjuder in pianisten Jonatan Bengtsson för att göra Sreisands och Gibbs berömda duett, och se Jonatan får riktig feeling när han kanaliserar Barry Gibb!

Personliga texter som betyder så mycket

Annas stora styrka är att hon lyckas göra Barbras stora låtar till sina. Under en svår livskris började hon översätta Barbras låtar. Inte med tanke på att hamna hos Lotta på Liseberg eller på Stadsteatern i Göteborg. Inte med tanke på att göra ett smart karriärdrag. Utan med tanke på att komma tillbaka till ljuset igen. Ur stor smärta föds stor konst.

Översättningarna blev så bra, så personliga, så nyskapande att många, många fler borde få ta del av dem.

Det här är en glittrande vacker och intim show, med en mörk fond som klangbotten. Passa på att se Anna Werner på Stadsteatern i Göteborg innan hon blir världskändis i resten av världen --- eller i alla fall i resten av Sverige! Egentligen borde man rekommendera alla att köpa biljetter till den här showen, men det är utsålt hela denna säsong. Det glädjande är att Anna Werner kommer att komma tillbaka med sin show nästa säsong på Stadsteatern i Göteborg. Så bänka dig vid datorn den 11 december 2017 klockan 12:00 för att få ta del av vårens biljetter. De kommer att ta slut på ett ögonblick!