Musik: Jill Johnson - That´s life. - Tidningen Kulturen

Jill Johnson. Vilken stjärna. Vilken show. Foto Belinda Graham

Frank Sinatra, Nat King Cole, Dolly Parton, Cyndi Lauper, Sammy Davis Jr., Diana Ross, Dionne Warwick, James Brown, Stevie Wonder, Aretha Franklin, Elvis Presley ... Vad har de gemensamt? Svar: de älskas alla av Jill Johnson. De är alla en del av en större helhet som i Jill Johnsons värld kort och gott summeras med titeln - That's life.

Jill sjunger just för Dig.
Jill Johnson tackar för stående ovationer. Foto Belinda Graham

Jill Johnson
That´s life
 The Theatre, Gothia Towers, Göteborg

Varför välja när man kan få allt?

Varför välja när man kan få allt? Det är summan av den musikaliska kardemumman i Jill Johnsons nya show That's life --- en magnifik musikalisk bakelse som består av ren kärlek och lager på lager av välsmakande hits som kommer från alla möjliga genrer och alla möjliga artister och många olika decennier.

Artister ska ju alltid nischas. Artister ska sättas i fack. Artister ska ha en stil och ett sound och hålla sig till det.

Rebellen Jill Johnson har brutit mot reglerna och det har lönat sig.

Showen That's life fullkomligen svämmar över av musikalisk glädje --- och tolkningen Mamas got a brand new bag (ny titel!) får säkert James Brown att le uppe i sin musikhimmel. Jill Johnson bjuder på så många underbara överraskningar ur sin stora säck med älskad önskemusik.

En musikalisk Wonder Woman

Jill Johnson är en musikalisk Wonder Woman som klarar av det ingen annan klarar av --- hon tämjer musikgenre efter musikgenre och har ständigt publikens kärlek med sig. Och hon är liksom Wonder Woman hela tiden sanslöst vacker, oavsett vad hon gör, och hon har jättesnygga ben. Jill Johnsons nya show That's life är showernas svar på superhjältefilmerna och alla blockbusters --- allt är större, bättre, maffigare, mer magiskt och mer magnifikt än något du någonsin har sett i nöjes-Sverige. Ljudet omsluter dig överallt som en varm, välljudande kram, och allt är i 3D utan att du behöver ha obekväma glasögon på dig.

Ett team av magiker

That's life är en obeskrivlig upplevelse för alla sinnen. Ett helt team av magiker, stort nog för att fylla en årskurs på Hogwarts, har jobbat med att få till den perfekta upplevelsen. Teatern The Theatre på Gothia Towers är helt ny och den verkar vara designad precis för just den här showen och artisten Jill Johnson. Scenen är kurvig och kvinnlig - precis som Jill Johnson själv - och mitt i salen finns ett runt podium som Jill lätt springer ut till på höga klackar.

Det är stort och storslaget,  men man har inte förlorat närheten. När Jill går ut på scenens "kurvor" kommer hon automatiskt närmre publiken --- liksom när hon går ut till det runda podiet i mitten av teatern.

Showen lyckas på ett lysande sätt förena de två önskningar som en modern publik har: att det ska vara stort och maffigt och grandiost, men samtidigt vill man komma nära stjärnan. De här är en storstilad och pampig show, men samtidigt kan du lätt tänka dig att Jill sjunger Just för Dig

En lycklig person i publiken blir till och med utvald till att skåla med Jill. Lyckliga Berit blir tillfrågad om vad som är bäst och Jill får som svar att ALLT är bäst! Jill fortsätter samtalet med att hon själv tyckte att desserten var bäst. Menar hon den champagneglaserade skapelsen som kröns av en stjärna i vit choklad eller menar hon sig själv? För hela Jill är ju som en enda glittrande dessert! Hon menar den ätbara desserten. Den är specialdesignad av Årets Konditor Kalle Bengtsson, just för Jill och just för den här showen och har aldrig funnits tidigare. Jill var både provsmakare och inspiration - och hennes önskan var att allt under kvällen skulle andas "Las Vegas lyx". Alla som kommer till hennes show ska få Det Allra Bästa - utan att åka över Atlanten!

Sveriges svar på Las Vegas

Jill Johnson och hennes team har skapat en förtrollande upplevelse, som är så mycket mer än en show. Allt vittnar om ett helhetstänk, att alla sinnen ska engageras och få njuta under en helt magisk kväll. Vinerna är amerikanska, från det soliga Californien, all mat har samma runda kurviga design som Jill-podiet, från den inledande laxskapelsen till den lyxiga stjärnbeströdda desserten. Att få allt att klaffa är som en mindre Nobelmiddag - massor av tallrikar bärs i gångar och trappor av massor av servitörer, och det ser i sig ut som en föreställning, där olika smaker spelar rollerna av solister och storband.

Bandet som Jill har valt ut till sin drömshow är briljant, det får fram precis rätt Frank-Sinatra-storbandskänsla. Men de är precis lika bra på att tolka Elvis, Dolly eller Cyndi.

Extra mycket extra allt!

Varför välja när du kan få allt? Jills val är extra mycket allt av allting. Hennes val att inte välja, utan att behålla alla musikstilar hon gillar och att älska många olika typer av musik, har gett utdelning.

Det här är en fantastisk, praktfull och påkostad show, som har allt från storband till cirkusartister --- men Jill kommer aldrig i skymundan av alla happenings i showen. Hon är Stjärnan Hela Tiden. Som sätter varenda ton med millimeterprecision. En stjärna som bara blir vackrare och vackrare för varje ny kreation av Lars Wallin som hon bär upp. Som sjunger Diana Ross så att knapparna nästan ryker. Som hyllar drottningen Dolly Parton och kungen Elvis Presley med samma glöd. Som tolkar Frank Sinatra så att vem som helst kan få tårar i ögonen av lycka. Jill Johnsons egen Great American Songbook är personlig, storslagen och lätt att älska.

En show vävd av drömmar

Showen avslutas med  Dionne Warwicks Don't make me over som Jill Johnson tillägnar sina drömmar och långa, stående ovationer följer. Det här är inte bara en drömshow för Jill. Det här är också en drömshow för oss i publiken. Vi kan bara vara tacksamma för att en musikalisk ängel som Jill Johnson från Ängelholm har delat sina drömmar med oss. Tillsammans har vi flugit till Las Vegas och till New York och till Nashville och ända till Månen.

Det här är showernas motsvarighet till Sjunde himlen. Det blir inte bättre. Du kommer inte högre upp.

Allt är världsklass och betyget blir en stjärnklar femma.

Bäst: Helheten. Hur man tänkt för att få till en design och ett sound som binder ihop hela kvällen. Det här är en musikalisk resa som fungerar på alla plan. Göteborg förvandlas plötsligt från Lilla London till Europas Las Vegas!

Sämst: Att man måste dimpa ner på jorden igen, efter att ha varit i Sjunde himlen med Jill Johnson & co.

Medverkande i showen: Stjärnan Jill Johnson. Storbandet Bohuslän Big Band. Ett 18-mannaband som består av många av Sveriges toppmusiker. Som Stefan Brunzell, känd kapellmästare från Allsång på Skansen (som får en egen liten sketch att framföra!) och Martin Landström, bland annat musikproducent för de amerikanska TV-serierna Glee och American Horror Story. Två stycken cirkusartister som är kombinerade trapetsartister och komiker. De värmer upp publiken och är lika bra på att vara roliga som rörande. Höjer bland annat numret. Mr Bojangles.

Mest oväntade låtval: Blinka lilla stjärna som "förnummer". En inspelning Jill Johnson gjorde som barn. Hon är allt annat än en liten stjärna nu för tiden!

Låtlista: 1.Daddy lessons 2.That’s life 3.Love 4.Almost like being in love 5.Mr Bojangles 6.Time after time 7.I will never let you know 8.For once in my life 9.Spinning wheels 10.Jolene 11.Here you come again 12. 9 to 5 13.Fly me to the moon 14.New York, New York 15.I got a thing about you baby 16.Chain of fools 17.Mamas got a brand new bag 18.When you tell me that you love me 19.Don’t you worry ’bout a thing 20.Don’t make me over.