Musik: The Gothenburg Combo Seascapes 20000 Leagues Under the Sea - Tidningen Kulturen

Vandringar på jorden ger oss dofter, färger och ljud, som finns omkring oss, de finns där, kräver ingen motprestation, men de måste ses och erövras för att upplevas och beröra. Det är annorlunda i havsdjupen, de finns även där, men andas ofta okändhet och ogripbarhet. Det är inte lätt att läsa sångerna i ålgräsens bok, inte till fullo avkoda färgerna i korallreven eller tolka delfinernas språk.

Vi vet att de finns, men de är inte öppna för oss, men de är öppna för vår fantasi, vår tillägnad och våra tolkningar.

The Gothenburg Combo

Seascapes 20000 Leagues Under the Sea
The Gothenburg Combo

Gitarristerna David Hansson och Thomas Hansy har tidigare komponerat tonmålningar av jordens sju kontinenter i Sketches of the World och av afrikanska landskap på skivan Guitarscapes, nu reser de neråt, för att skildra världen under havsytan. De har på nytt byggt upp i musikens form Jules Vernes En världsomsegling under havet.

I det nya albumet finns en kombination av upptäckarglädje och samtidigt en hyllning till det okända, till en värld utan gränser, som har kvar en myckenhet, som är outforskad. Det går inte att säga något om detta med bestämdhet, det enda förhållningssättet är att treva, att försöka nå någon form av kärna. I detta sökande krävs både en öppenhet och en lyhördhet.

Det krävs en rörelse över gränser och genrer; The Gothenburg Combo rör sig från experimentell pop till traditionell konstmusik, från elektronisk musik till traditionell afrikansk musik.

David Hansson Och Thomas Hansy är utmärkta guider i de oceaniska djupen, i de små skrymslen och mellanrummen, de skriver sin egen musikbok och vi lyssnare har bara att bläddra på.

Under denna säsong turnerar de i Sydamerika, USA, Australien och på Nya Zeeland. De gör också en turné i Sverige tillsammans med historikern och författaren Dick Harrison.