Trad.Attack! Music

Namnet på trion är fyndigt, det är verkligen ett musikaliskt anfall, som det handlar om, egenartat och storslaget!
Trad.Attack!
Kullakarva. Shimmer Gold
Trad.Attack! Music

Detta är en estnisk trio med både punkt och utropstecken i sitt namn, den bildades 2014 och detta är deras andra album.

Sandra Vabarna spelar estländsk säckpipa, mungiga, flöjt och cittra och sjunger, sjunger gör också Jamar Vabarna och spelar tolvsträngad gitarr, den tredje medlemmen i trion är Tönu Tibli på trummor, klockspel och cittra.

Musiken är alldeles särskild, det är svårt att se några klara förebilder, i soundet finns både folkmusik, rock, pop och punk. Det är ett ständigt prövande av olika stilar och riktningar, för att bestämma hållbarhet och skärpan i tilltalet. I långa stycken är det som en musikalisk mässa, som drar in lyssnaren i ett sug, där man blir fast, till en början är det obegripligt, efter hand blir det godtagbart och till slut oemotståndligt. Musiken har fört Trad.Attack! på turnéer över hela världen på kort tid.

Det går att lite slappt påstå att de varvar modernt med nytt, men det är att se det väl enkelt. De tar ett grepp om ett folkmusikaliskt arv och för det in i nutiden, med stor respekt för tradition och musikaliska rötter. Uppfinningsrikedomen är obegränsad och stigarna är otrampade, överraskningarna är flera, plötsligt hör du Jalmar Vabarnas farmor och om en stund ramsor om både björnar och vargar.

Bo Bjelvehammar