Jazzklubben Fasching - Tidningen Kulturen

Fire!

Två kvällar i rad flyttade fyrtioårsjubilerande jazzklubben Fasching ut i naturen, ut till friluftsteaterscenen i Vitabergsparken. Knökfullt med entusiastiska åhörare, och fint sensommarväder, helt idealiskt alltså.

Fire! Orchestra, en formlig musikalisk ångvält, denna gång med tjugo kvinnor och män högklassiska musiker med Mats Gustafsson som motor, och med idéer från många håll. En bragd bara att få samman dessa fantastiska individer till en grupp. Impro jazz rock pop noise och nutida konstmusik som både väger samman och väger tungt.
Isabella Lundgren

Isabella Lundgren

Flera artister

Fire!

Fire!

1977 tog Föreningen Sveriges Jazzmusiker över kontraktet på diskoteket Fasching på Kungsgatan 63 och resten är, som det brukar heta, historia - en stor del av Stockholms jazzhistoria. Både svenska och utländska musiker har spelat här, och musikformen och lokalen har överlevt, och ibland har det varit fråga om att göra just det. Fasching är numera klubblokal restaurang och konsertlokal, och just nu mår jazzen (i alla fall musikaliskt) rätt bra med 250 livekonserter om året. Det finns många unga aktiva band, och för all del rätt många inte fullt så unga band också. Många har andra rötter än de traditionella jazzdito, så musiken har blivit bredare och nya lyssnarskaror strömmar till. Gamlingar (till åldern) som Bernt Rosengren till exempel spelar fortfarande, och relativa ynglingar som Jonas Kullhammar med sitt skivbolag Moserobie gjorde för ett tiotal år sedan stora insatser för att popularisera musiken och ge den en ny publik. Många unga musiker kan med förenklad inspelningsteknik lättare få ut sina alster.

Det är en spännande tid och visst behöver jazzmusiker komma ut och lufta sig bland, tja, vanligt folk. Parkteatern i Vita bergen är ju drömstället när vädret tillåter, nästan alltid samlas mycket människor på tillställningarna här, inte bara folk som redan är införstådda med vad som händer inom de olika konstarterna, och det är guld värt för vilken konstform som helst. Så, ordna gärna minst två ambitiösa Faschingbesök i Vita bergen varje år.

På lördagen 19 augusti spelade Malin Wättring Kvartett med Bohuslän Big Band och Fire! Orchestra. Wättring med rötter i en slags nordisk tidlös jazz, som kan svänga in på oväntade stigar, med strikta kompositioner och fritt spel i samklang spelade tillsammans med ett modernt traditionellt storband. Wättrings sätt att komponera speglas också i och av storbandet.

Söndagskvällen 20 augusti bjöd också på två konserter. Sångerskan Isabella Lundgren med sin ordinarie trio plus två gäster och den åtta man starka Goran Kajfes Subtropic Arkestra.

Isabella Lundgren hade den grupp som mest liknade en traditionell jazzkonstellation av de uppträdande denna kväll. (Alla fick sina egna ögonblick på scen, i Arkestran fanns också utrymme för soloinsatser, men där var den övriga orkestern mer integrerad under solona.) Isabella Lundgren spelade mest Bob Dylan som inte direkt kan kallas jazzkompositör, fem av sex sånger, den sjätte en mörk gospeldränkt låt av trions trumslagare Daniel Fredriksson som verkligen grep publiken. Det gjorde även dylansångerna med originella arrangemang. En dylanskiva på gång? Niklas Fernqvist spelade ståbas och Calle Bagge piano och orgel i avslutande Forever young, tillägnad Dylans barn.

Gästerna, den klassiskt skolade Daniel Migdal på fiol gav en americana-touche åt låtarna, och särskilt Johan Lindström på gitarrer och pedal-steel borrade in sina exakt avvägda klanger i lyssnarna. Han lyckades på pedal-steel i en hjärtskärande It Ain´t Me Babe, både spetsa texten och sången med gripande känslosvall och samtidigt med lådmäld humor distansera sig något från sina egna lätt sentimentala klangsjok Det gjorde inte framförandet sämre.

Namnkunniga Subtropic Arkestra började sitt set med att alla utom batteristen Lars Skoglund och elbasisten Johan Berthling hanterade olika elektronik i ett gungande intro. Samplade ljud återanvänds när de sedan drar igång med sina konventionella instrument. Musiken ska rymma hela världen. Det är både en musikalisk och politisk ambition. Goran Kajfes trumpet, Per Texas Johansson basklarinett, kontrabasdito och vanlig klarinett och tenorsax, Jonas Kullhammar tenorsax, Per Ruskträsk Johansson barytonsax flöjt och sopraninosax.

Vidare Jesper Nordenström på orgel och piano, och Robert Östlund elgitarr. Särskilt Jesper Nordenström gör genomtänkta och originella insatser på sina båda instrument som stannar kvar i minnet. Det svänger bra, både mångrytmiskt i snabba låtar och mjukt i det långsamt mäktiga akustiska numret med Texas tenorsolo innan finalen.