Opera: Wolfgang Amadeus Mozart ; Così fan tutte - Tidningen Kulturen




Foto: Max Bäcker

Musikkritik
Verktyg
Typografi
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
Så har den gamla thespiskärran än en gång dragit in på Drottningholm, under ledning av trojkan Fontaine, Alexandre och Minowski: samma män som stod bakom Figaros bröllop 2015 och Don Giovanni 2016. Nu är det alltså dags för del tre i Mozarts Da Pontesvit: moraliteten eller kanske snarare amoraliteten ”Così fan tutte”, med undertiteln ”Skolan för älskande”. På Drottningholm länkas trilogin samman genom en dubiös och farlig gestalt som uppträder i alla operorna i olika förklädnader.


Così fan tutte är i denna version avsedd för turné, därför är spelplatsen uppbyggd som en marknadsteater, som den brukade se ut när italienska kringresande teatersällskap reste kors och tvärs med sina gyckelspel. Sminkbord och rekvisita finns på förscenen, något som kan erinra om Théâtre de Soleils generösa inställning till sin publik.
Foto: Max Bäcker

Foto: Max Bäcker

Libretto: Lorenzo da Ponte
Medverkande:  Ana Maria Labin, Serena Malfi,  Robert Gleadow,  Anicio Zorzi Giustiniani, m fl.
Regi: Ivan Alexandre Dirigent:  Marc Minkowski



Varje köp via denna länk stödjer TK.


Foto: Max Bäcker

Foto: Max Bäcker

I lockande förpackning som den unge libertinen Cherubino i Figaros bröllop, som den durkdrivne och cyniske förföraren Don Giovanni som är dömd att i evighet svedjas av helvetes lågor och slutligen ränksmidaren Don Alfonso i Così fan tutte, vars dolda agenda är att bringa unga älskande på fall.

Intrigen i Così fan tutte är tunn som nattgammal is och stundtals lite larvig, vilket ställer stora krav på regin, det psykologiska djupet finns i musiken när kvinnor och män ska visa att deras kärlek håller måttet. Ingen kvinna står emot frestelsen om hon drabbas av närgången uppvaktning, hävdar Don Alfonso. Fel, säger Guglielmo och Ferrando och går i god för sina fästmör Dorabella och Fiordiligis trohet. Man ingår ett vad där även den livserfarna kammartjänarinnan Despina ingår, även hon känner hjärtats och kärlekens irrvägar. Efter ingånget vad fejkar de båda fästmännen en militär kommendering och återvänder kort därefter förklädda till albaner. En ivrig kurtis med varandras respektive trolovade leder till att de båda fästmännen finner att Don Alfonsos misogyna inställning visar sig överenstämma med verkligheten: ”så göra de alla”.

Men i Ivan Alexandres tolkning är det inte enbart kvinnorna som faller utan även männen, slutet är öppet och landar snarare i att både män och kvinnor lika lätt slirar av den smala vägen när tillfälle yppar sig. Kanske var det denna amoraliska svävning som gjorde att den svenska premiären ägde rum fyrtio år senare än uruppförandet på Burgtheater i Wien 1790.

Così fan tutte är i denna version avsedd för turné, därför är spelplatsen uppbyggd som en marknadsteater, som den brukade se ut när italienska kringresande teatersällskap reste kors och tvärs med sina gyckelspel. Sminkbord och rekvisita finns på förscenen, något som kan erinra om Théâtre de Soleils generösa inställning till sin publik.

Drottningholmsteaterns orkester under Marc Minkowskis ledning är i världsklass, recitativen vässas genom ackompangemanget av hammarklaverspelaren Luca Oberti. Ensemblen är överlag lysande, Ana Maria Labin briljerar i Fiordiligis stora aria i andra akten, här avslöjas kärlekens bråddjup och ångest som en effektfull kontrast till första aktens ibland parodiska lätthet. Skönsjungande Serena Malfi gör systern till en formbar massa i Don Alfonsos ränksmideri, Robert Gleadow övertygar som erotiskt utlevande mansgris, Anicio Zorzi Giustiniani gestaltar en något mera tillbakadragen Ferrando. Den dramatiskt och spelmässigt så tacksamma rollen som Despina ger Giulia Semenzato temperament och esprit, medan Jean-Sébastien Bou tolkar sin Don Alfonso med stor måttfullhet.

Fontaines, Alexandres och Minowskis ambition att foga samman de tre mest älskade Mozartverken till en helhet har lyckats, iscensättningarna ger relief åt varandra. Man kan bara hoppas att de tre verken skulle kunna framföras som en följd under kommande somrar, det vore vårt världsarv och klenod Drottningholmsteatern värd, även om jag skulle föredra att se dem i originalkulisser.

 

Lena S. Karlsson

Klicka här för att söka efter artiklar hos CDON.com apropå den här artikeln. Varje köp via denna länk stödjer TK.

Annons

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen