Musik: Kjetil Husebø - Piano Transformed - Tidningen Kulturen

Kjetil Husebø Foto Fridtjof Wesseltoft

När Kjetil Husebø kom med sitt förra album från 2015, Steps, då handlade det enbart om akustisk musik, nu återvänder han till en redan påbörjad resa, där det sker en union mellan akustiska och elektroniska tonelement.

Piano och teknologiska redskap arbetar med varandra
Kjetil Husebø
Piano Transformed
Optical Substance

Kjetil Husebø Foto Fridtjof Wesseltoft

Kjetil Husebø Foto Fridtjof Wesseltoft

Teknologin får breda ut sig över de akustiska fälten, det rör sig inte om motsatser, utan om två segment, som befruktar varandra och verkar som en enhet. Den norske pianistens tankar och tonspråk blir materialiserade och förverkligade i nio spår på detta fjärde pianoalbum.

Piano och teknologiska redskap arbetar med varandra, pianistens bilder och avsikter, tar sig helt skilda uttryck, och i musiken kan starka känslor blottläggas, liksom mera lugna och stillsamma reflektioner.

Det är just i variationerna och motsatserna som skivan har sin styrka; du kan som lyssnare vaggas in i ett melodiskt lugn, för att lite senare, möta en ett expressivt flöde och så ett stycke bort i tiden tvingas till en resa in i en inte bara en lätt oordning, utan i ett fulländat kaos. Det går inte att förutsäga, vad som ska komma, det är befriande att lyssna på och underbart att bara låta sig överraskas, med öppna spjäll och vida ögon.

Till detta kommer en hoppfull och ljus lekfullhet, som vi behöver lite av varje dag, innan nu våren har bestämt sig för, hur den ska ha det. När jag skriver detta och lyfter blicken, ser jag två svalor på takryggen mitt emot, det finns alltså ingen anledning att tvivla, det blir vår och sommar i år också; låt dig, medan du väntar, överraskas genom att lyssna på Kjetil Husebø!

Bo Bjelvehammar