Musik: Denzler Grip Johansson von Schlippenbach - Tidningen Kulturen

Den tidigare Neuköllner Modelle sektion 1 – 2 recenserades här i november 2016. Denna del två, en dubbel-cd, är också inspelad inför publik på samma klubb i Berlin, Sowieso. Trion har utökats till en kvartett med pianisten Alexander von Schlippenbach 70+ med råge född 1938, och som tillsammans med Sven-Åke Johansson hör till den första generationen europeiska fria improvisatörer sprungna ur 60-talets Free Jazz.

Så svänger den fria musiken ändå rätt bestämt men varierat, med klar känsla för form och med en böljande energi.
Denzler Grip Johansson von Schlippenbach
Neuköllner Modelle sektion 3 - 7
Umlaut Records

Jämfört med sektion 1 – 2 förskjuts fokus något mot det tillkommande pianot. Kvartetten med Alexander von Schlippenbach piano, Bertrand Denzler saxofon, Joel Grip basfiol och Sven-Åke johansson trummor uppträder i något mer traditionella roller. Ja det klingar inte direkt traditionellt, det rör sig om fri improvisation, men trots att musiken komponeras i den stund den spelas finns det ändå något som är bekant över den. Instrumenten klingar till exempel inom sina normala register. Att utöka instrumentens klangspektrum och omfång med nya angreppssätt är annars vanligt i den fria improvisationens värld. De improvisationer vi hör här har vissa begränsningar, en motsats i sig, men här finns en plan. Musiken ska på ett eller annat sätt svänga. Idén kommer vad jag förstår från Sven-Åke Johansson bördig från Mariestad och sedan 1968 bosatt i Berlin. Han är en experimentell musiker, kompositör, poet och konstnär, en pionjär inom den europeiska frijazzen.

Fortfarande är han centralgestalten, den mest drivande i gruppen, där för all del alla bereds plats. I och med den starka pianorösten som tillkommit får SÅJ höja sin egen intensitet något, slå lite hårdare och tydligare på trumsetet. Det finns en dämpad exakthet i hans spel, varje tillslag verkar noggrant planerat med koll på tonhöjd och efterklang, vilka håller sig inom ett rätt begränsat register, rytm och tempo varierar i stället. En berg- och dalbana. Det resulterar i ett ganska torrt klingande spel som ändå suger åt sig mitt lyssnaröra. Sven-Åke Johansson kallar detta som Neuköllner Modelle spelar en icke-expressiv fri jazz, och den tillåts att svänga. Kanske det första försöket att låta musiken svänga utan att spela standardlåtar som Bastian Zimmerman skriver i det medföljande texthäftet.

Joel Grip och basfiolen hänger på trummorna och pianot, står i framkant och drar i strängarna och sågar med stråken. Bertrand Denzlers saxofon mer glider in i musiken inifrån och formar sina toner som ljudmassa inom den skapade kontexten. Alla är viktiga för musikens karaktär och Sven-Åke Johansson är den som banar den mesta vägen.

PS

Inspelningen klingar lite stumt och det drabbar mest Joel Grips basfiolspel. Vill ni få rysningar av hans stråkdrag och höra hans trälåda sjunga, lyssna till hans solo-LP Pickelhaube som har fin ljudupptagning (recenserad i Tidningen Kulturen september 2012).