Musik: Torben Westergaard - Tangofied III - Tidningen Kulturen

Torben Westergaar

Kreativa processer och skeenden tar ofta oväntade och oförutsägbara vägar, i de första stegen är de trevande, sökande och prövande, i andra steget finner allt nya stigar och rentav vägar, det kan i sin tur leda till stickspår och nya spår kan plöjas i en till synes orörd rågåker. Du måste vara både uppmärksam och lyhörd för att få förklaring på vad du söker och vart du är på väg.

Både orkestern och gästmusikerna är mästerliga.
Torben Westergaard
Tangofied III
Gateway Music

Torben Westergaar

Torben Westergaar

Den danske musikern och kompositören Torben Westergard har i en trilogi undersökt sina musikaliska influenser, sökt sina rötter och sin musikaliska själ, ett omfattande forskningsarbete, som har gett honom kunskap om sig själv. Det låter lite högtidligt med forskning, det är kanske bättre att tala om ett utforskande.

Den första delen i trilogin blev inspelad i Buenos Aires med argentinska musiker under ledning av Diego Schissi under start inflytande av Astor Piazzolla, den andra delen är till hälften inspelad i Buenos Aires och till hälften inspelad i Danmark med Torben Westergaards danska orkester och så nu den tredje delen är inspelad enbart i Danmark med The Tangofied Ensemble och inbjudna gäster. Så ser vägen hem ut!

Det är inte helt enkelt att analysera bakgrund och innehåll i de åtta spåren, men det finns bärande stråk av nordisk jazz med en ljus melankoli och en bredd i anslaget, det är som du ser på en klunga snödroppar och plötsligt ser den gröna kalligrafin på de inre kronbladen, bredvid jazzen finns den vemodiga nostalgin från tangon, med både en dämpad eftertänksamhet och en mera intensiv glöd. Det är i denna brytpunkt, som Torben Westergaards musik finns. De två sista spåren tilltalar mig mest med en hyllning till den danske musikern Hugo Rasmussen och en sång till Själlands Udde.

Bo Bjelvehammar