Musik: Martin Hederos-Piano solos - Tidningen Kulturen

Martin Hederos, känd från många olik-klingande musikaliska sammanhang som rock med The Soundtrack of Our Lives och jazz med Tonbruket och som duopartner till Nino Ramsby och Sofia Karlsson, framträder här för första gången som pianosolist.

Elva korta låtar eller skisser med en speltid under 32 minuter. Med den höga halten av musikalitet stör inte den korta speltiden, och så tål den att lyssnas på en gång till, direkt efter.
Martin Hederos
Piano solos
Sally Wiola Music/Playground

Jag har uppfattat Martin Hederos som en mycket inlyssnande musikantisk gruppmusiker. Med piano klaviaturer tramporgel och fiolklanger förhöjer han diskret framförandet i alla möjliga sammanhang. Förutom de ovan nämnda spelar han läckra Lennart Hellsing-rim för barn och vuxna, klaviaturer med Mats Gustafssons gigantiska ångvält Fire! Orchestra, och inte att förglömma hans piano- och orgelackompanjemang på Tore Bergers fina cd I huset långt på landet (kolla den!). Han har hittills inte varit någon självklar solist.

Hur låter då detta? Trevligt! Absolut. Ut sticker han inte. Kanterna är avrundade och flödet mjukt gungande, som en stillsam Keith Jarrett-passage, men här finns en underliggande energi som i låten Lite friktion. Den uppvisar inte så mycket friktion som en betydande framåtblickande kraft. En slags fulländning av det kända och vårdade.

En mild vals blickar både mot franskt 1900-tal och Lasse Holmer. Som solist är han inte den ensamme i strålkastarljuset uppe på podiet, utan låter mest som en som trivs bäst bland /musik/vännerna. Och lyssnaren sätter sig gärna på pallen bredvid och hummar med, det verkar inte störa honom. Så kan man beskriva musiken. Allt är mycket sympatiskt och bekräftande med en lågmäld vemodig men ändå glimrande klangväv som omsluter lyssnaren.

Detta är den första skivan av tre i en serie som Sofia Karlsson ger ut på egna bolaget Sally Wiola Music. Serien kallas Slow Music. På övriga också helt instrumentala skivor medverkar Lisorna Rydberg och Långbacka på altfiol och dragspel (recension kommer) och Sofia Karlsson själv på gitarr.