Konsert: Iiris Viljanen Kulturhuset Stadsteatern - Tidningen Kulturen

Iiris Viljanen Foto Sandra Johnson

Det är svårt att inte bli berörd av Iiris Viljanens konsert, och många har kommit för att uppleva den. Hon fyller hela stora hörsalen i Kulturhuset och publiken är entusiastisk. Kanske är Iiris den yngsta i hela salongen, med sina 28 år, och jag möjligen den äldste. Med andra ord en konsert som tilltalar en lite mer erfaren publik av 30+ och 30++.

Rösten är sprucken, ibland innehåller den förtvivlan, ofta sorg, ibland vrede. Det kommer låtar från kritikerrosade albumet Mercedes, som Årstavikens strand. Och en del är väl närmst österbottniskt rap, som tjejen som är hemma från Tölby, Korsholm utanför Vasa, framför med intensitet
Iiris Viljanen
Iiris Viljanen Live konsert

Iiris Viljanen Foto  Sandra Johnson

Iiris Viljanen Foto Sandra Johnson

Berörs alltså av en sångerska, kompositör, artist som inleder med Gröna vågen och tar Bonnie Tylers Total eclipse of the heart som extranummer, något som enligt Iiris sammanfattar hela konserten.

Bandet är kompetent men Iiris dominerar och allra bäst tycker jag om henne solo med flygeln, antingen med den ackompanjerande rösten eller helt instrumentalt. Det känns som att det här vore trevligt att lyssna på en liten intim lokal, lite nedtonat, en sångerska med flygel. Även av den anledningen att bandet i viss mån dränker möjligheten att höra Iiris texter.

Rösten är sprucken, ibland innehåller den förtvivlan, ofta sorg, ibland vrede. Det kommer låtar från kritikerrosade albumet Mercedes, som Årstavikens strand. Och en del är väl närmst österbottniskt rap, som tjejen som är hemma från Tölby, Korsholm utanför Vasa, framför med intensitet.

Den där rösten, det är ju ingen vacker sångröst så där rakt av, men den har personlighet och integritet, lite med drag av Håkan Hellström.

Det är helheten, den personliga, neurotiskartade som gör det. Det finns finlandssvenska artister som skriver bättre texter i mitt tycke, som Fredrik Furu och Frida Andersson. Men helheten hos Iiris Viljanen är ändå stark.

Hon kommunicerar med musiken, inte genom att samtala med publiken. Och förutom rappen finns influenser från olika genrer, någon gång med sakrala toner, vid andra tillfällen folkviseaktigt nästan åt Jan Johansson-hållet, som exempel.

Gud vet var Iiris Viljanen hittar sin inspiration, kanske mest i det inre. Hon är här för att stanna, för att berika det svenska musiklivet. Det ska vi vara glada för.

Thomas Wihlman

Film. Med det intensiva thrillerdramat 'The Salesman' är Asghar Farhadi den fjärde regissören i filmhistorien som vinner en Oscar för Bästa icke-engelskspråkiga film två gånger. Han tar därmed plats på en mycket prominent vinnarlista som hittills bestått av tre legendariska mästerregissörer: Federico Fellini, Vittorio De Sica och Ingmar Bergman.

Kultur. 1612 – Svenska trupper, ledda av hertig Johan av Östergötland och Jesper Mattson Cruus af Edeby, besegrar en dansk här under kung Kristian IV, som är på återtåg från ett plundringståg i Västergötland, i slaget vid Kölleryd i Halland under det pågående Kalmarkriget. Efter att omkring 300 man har fallit (båda sidor inräknade) flyr danskarna till Varberg.
1808 – Utan föregående krigsförklaring går ryska trupper under ledning av general Fredrik Vilhelm von Buxhoevden över den svensk-ryska gränsen vid Abborrfors i östra Finland. Detta blir inledningen till finska kriget, som pågår till året därpå och i vilket Sverige förlorar den östra rikshalvan till Ryssland.
1848 – De båda tyska politiska aktivisterna Karl Marx och Friedrich Engels utger den lilla pamflettskriften Kommunistiska manifestet i London. Den är skriven på tyska och utges på uppdrag av den internationella organisationen Kommunisternas Förbund. Visserligen innehåller den inte mycket, som Marx inte redan har skrivit, men det kort- och lättfattliga samt slagkraftiga språket gör den till en stor succé och den mest spridda av deras skrifter. Redan samma år översätts den till svenska, sannolikt av Pehr Götrek, som också är medlem av förbundet. Manifestets mest berömda mening blir den sista, vilken är en uppmaning, som lyder ”Proletärer i alla länder, förenen eder!”
1940 – Norrbottniska Pajala bombas av sju sovjetiska flygplan som navigerat fel under ett bombuppdrag över Finland. Flera byggnader i samhället brinner ner och kostnaderna för de materiella skadorna uppgår till 45 000 kronor. Lyckligtvis omkommer ingen människa och endast två skadas lindrigt. Redan samma dag inlämnar den svenska regeringen en protestnot till Sovjetunionen, som den 6 mars erkänner att bombningen är ett misstag av sovjetiska plan och sedermera betalar skadestånd på 40 000 kronor. Detta blir den enda kränkningen av svenskt territorium under andra världskriget, som Sovjetunionen erkänner.
1968 – Sveriges utbildningsminister Olof Palme deltar i en demonstration i Stockholm tillsammans med Nordvietnams Moskvaambassadör och håller ett tal där han kritiserar USA för dess krigföring i Indokina och hävdar att kriget är ett hot mot demokratin. Detta leder till en diplomatisk kris mellan Sverige och USA, där den amerikanske ambassadören i Sverige William Heath kallas hem till USA. Det dröjer till 1970, innan en ny amerikansk Sverigeambassadör utses, och de diplomatiska relationerna mellan länderna förblir kylig ännu längre, bland annat då Palme 1972 håller ett tal om de amerikanska bombningarna av Hanoi.
1972 – Den amerikanske presidenten Richard Nixon inleder ett oväntat men historiskt besök i Kina, vilket pågår till den 28 februari, och tas emot av landets ledare Mao Zedong. Syftet med besöket är att förbättra relationerna mellan länderna, som vid denna tid ser varandra som något av ärkefiender och det är första gången en amerikansk president besöker ett kommunistiskt land. Besöket leder till och med till att engelska språket berikas med metaforen Nixon in China, som uttryck för när en politiker gör något oväntat och okarakteristiskt.
1976 – De första paralympiska vinterspelen invigs i svenska Örnsköldsvik. Spelen har tillkommit för att personer med olika former av funktionsnedsättningar ska kunna delta i olympiska vinterspelsidrotter, men med anpassningar till deras nedsättningar. Paralympiska sommarspel har hållits sedan 1960.
1987 – Olof Johansson väljs till det svenska Centerpartiets ordförande, sedan den tidigare ledaren Karin Söder har avgått den 2 februari, på grund av dålig hälsa. Johansson förblir partiledare till 1998, då han lämnar posten några veckor före årets svenska riksdagsval.

Källa: Wikipedia