Detta borde vara mumma - Tidningen Kulturen

Musikanterna Roland Keijser på blåsinstrument och Gösta Rundqvist på piano träffades i slutet av 1980-talet som 40-plussare, hittade direkt en gemensam våglängd och spelade sedan med jämna mellanrum tillsammans när tillfälle bjöds. Inte mycket blev utgivet förrän nu.

Detta borde vara mumma för alla äkta och känsliga jazzskägg med öronen riktigt nära högtalarna. Och för vem som helst annars också som vill lyssna.
Roland Keijser & Gösta Rundqvist
Det var en gång
Do Music Records/Plugged

Gösta Rundqvist startade som 15-årig dansbandmusiker, drogs till jazzen och satt länge på pianostolen i Sandviken Big Band. Roland Keijser började med jazzen, drogs till proggen och andra världar som bandet Arbete & Fritid och har också samarbetat med folkmusiker som Anders Rosén. Här spelar han tenor- och sopransaxofon och bansuri (en indisk tvärflöjt).

Gösta Rundqvist avled 2010 och nu har Roland Keijser letat i lådorna och satt samman musik från fyra speltillfällen Sju stycken från 2005 där de spelar duo på Bollnäs Folkhögskola, sex från 2007 på Bistro Hijazz i Uppsala där de gästas av de betydligt yngre Niklas Wennström och Johan Käck på basfiol och trummor. (De båda ingår numera bland annat i Elin Larsson Group.) Dessutom finns fem spår från två tillfällen 1994, också med bas och trumkomp, den ena med en ung Fredrik Rundqvist, Göstas son på trummor.

Öronen bör hålla sig nära högtalarna annars försvinner detaljer, finesser, rytmer och glansen från musikens dragningskraft. All musik ligger inom jazzkonventionens ramar, fast med ett fritt och obundet förhållningssätt. Med kärlek kan man åstadkomma mycket gott som är både konventionellt och känsligt. Allra bäst är de när de (som jag tolkar det) liksom spelar mest för sig själva, för varandra, för sin egen lust och sitt eget nöje och inte för en publik. Då ger de paradoxalt även publiken som mest. Jag tänker på inspelningarna från 2005 och 2007 som är ytterligt goda exempel på det intima samtalets essens.

En dubbel-cd med nära två och en halv timmes musik, arton låtar. Åtta egna kompositioner flest av Keijser men Gösta Rundqvists Prayer of Faith och One Heart hör till de absoluta topparna. För övrigt musik av Bill Evans, John Coltrane, Billy Strayhorn, ja ni förstår.