Kompromisslöst vackert; David Åhlén - Tidningen Kulturen

David Åhlén . Fotograf Dan-Marcus Pethrus

Jag har haft privilegiet att få följa David Åhléns solokarriär de senaste åren. Åhlén är även frontfigur i indierockbandet Namur. I min värld finns det något förenklat två typer av artister; de som enbart fokuserar på att spotta ut hits efter hits och producera album som snabbt når en bred publik men å andra sidan har denna musik ofta en kortare livslängd.

Åhlén har varit en artist i mer än tjugo år men många vet fortfarande inte vem han är. Hans musik är en dold hemlighet som viskar sig fram genom mörkret, ensamheten, dörr till dörr, ord till ord, hjärta till hjärta och själ till själ. Ljudbilden är fylld av instrumentala årstider.
David Åhlén Fotograf Dan-Marcus Pethrus

David Åhlén Fotograf Dan-Marcus Pethrus

David Åhlén
På Allahelgonakyrkan, Stockholm

Den andra typen av artist är den som alltid går sin egen väg och skapar en mer intim, vibrerande och organisk musik där själen tillåts att sättas i gungning på ett djupare plan. Denna typ av musik kräver mer av sin publik i och med att en viss själrannsakelse ofta är nödvändig. Det finns också möjligheten att bara njuta av musikens skönhet utan större analys. Den intima musiken tilltalar därmed inte alla men när den väl når fram till en mottaglig lyssnare har artisten å andra sidan ofta fått ett fan för livet.

Den senare artisten har ofta haft en längre uppförsbacke, sämre ekonomiska förutsättningar, längre arbetsdagar, outtröttligt tålamod, stark integritet och framförallt en stor dos av kompromisslöshet. Åhlén tillhör den senare kategorin och jag har ibland provocerats av hans envishet att alltid oavsett konsekvenserna vara sann emot sig själv och den musik han vill skapa. Med sin unika starksköra falsettröst som skulle kunna vara direkt hämtat från ett engelskt medeltida kloster omringat av elgitarrer, dimmiga berg och frostiga sjöar skulle han lätt kunna sälja sig själv till en bredare populärmusikalisk inriktning antagligen med stor framgång. Jag inser nu när hans fjärde soloplatta; Hidden light (Volkoren 2016) släppts att det aldrig kommer ske och att hans kompromisslöshet är han styrka.

Jag drar vissa paralleller till Nick Drake, musiken och rösterna skiljer sig visserligen åt väldigt mycket men de har det organiska och i viss mån kompromisslösheten gemensamt. Drakes tre album; Five leaves left, Bryter Layteroch Pink Moonsålde var och för sig inte mer än 5000 kopior vid första utgivningen. Han skulle många år senare komma att nå betydligt större försäljningssiffror och postum framgång som han tyvärr aldrig fick möjlighet att ta del utav.

Ask for the season the morning without clouds

Strength and glory the morning without clouds

I see its coming coming through sparks of light

No one will doubt doubt the morning

Jag har skyndat från en trettioårsfest till Åhléns spelning i Allahelgonakyrkan genom det dimmiga regnmörkret. Den hundra år gamla träkyrkan vars arkitektur var inspirerad av svenska landsortkyrkor från 1700 talet är ikväll upplyst av levande ljus och ett hundratal förväntansfulla människor. Kvällen inleds med det hyllade förbandet I am oakfrån Holland som bäddade in publiken med sin nylongitarr, varma röst och poetiska texter doppade i söt melankoli. Den sista låten On trees and birds and firelämnar mig med en besvärlig längtan att vilja höra mer. Efter en kort paus är det dags för huvudakten att inträda scenen.

Åhlén har varit en artist i mer än tjugo år men många vet fortfarande inte vem han är. Hans musik är en dold hemlighet som viskar sig fram genom mörkret, ensamheten, dörr till dörr, ord till ord, hjärta till hjärta och själ till själ. Ljudbilden är fylld av instrumentala årstider. Andreaz Hedén växlar intensivt mellan flygeln, midikeyboard och harmonium och påminner om en passionerad vetenskapsman i sitt musiklabb. I näst sista låten Linger blir hans geniala pianofigurer i Liszt anda extra tydliga och ger mig vissa associationer av ett lekande vattenfall. Åhléns musik är obeskrivligt vacker, så stämningsfull att det ibland gör ont, en ny värld öppnar sig, en bortglömd lustgård. Hans röst är fylld av inåtvänd intensitet, återhållsam explosivitet.

Jonas Nilsson visade stor kreativitet vad gäller kontrabasens ljudmöjligheter när han använde sig av instrumentets alla kanter och hörn för att rispa fram gömda ljud via sin stråke och Marien Okkerse på elcello likaså under samma låt lyckades han få sitt instrument att låta som ett organiskt fågelljud. Andra låtar om stack ut under konserten var den avskalade Vesper, Heal meoch Arisemed finstämd sång tillsammans med Tina Hedén och Viktor Nilsson på blås.

Jag har själv införskaffat Åhléns Hidden lightpå vinyl den har gått på repeat senaste veckorna vilket i sig själv är ett större projekt med LP men också den egentliga charmen. Jag rekommenderar den varmt till dig som vill ha ett lugnt ögonblick av bländande ljus eller ett alternativ till Prozac. Du behöver inte vara religiös eller troende för att njuta av detta album. Du som längtar efter några minuter av stillhet eller bara en stund av kontemplation och skönhet. Då kan detta vara något för dig kanske du till och med upptäcker något nytt hos dig själv som du inte kände till, en inre skatt av sårbarhet. Detta album gästas även utav veteraner som Nicolai Dunger (Heal me my love) och Svante Henryson på cello. Jonas Nyströms blåsarrangemang glittrar till som ringar på vattnet och tillför albumet en större melankolisk dimension.

Musicvideo Morning prayer

Musicvideo Morning without clouds

Music video Hidden light

Facebook

Sara Forslund

Film. Med det intensiva thrillerdramat 'The Salesman' är Asghar Farhadi den fjärde regissören i filmhistorien som vinner en Oscar för Bästa icke-engelskspråkiga film två gånger. Han tar därmed plats på en mycket prominent vinnarlista som hittills bestått av tre legendariska mästerregissörer: Federico Fellini, Vittorio De Sica och Ingmar Bergman.

Kultur. 1612 – Svenska trupper, ledda av hertig Johan av Östergötland och Jesper Mattson Cruus af Edeby, besegrar en dansk här under kung Kristian IV, som är på återtåg från ett plundringståg i Västergötland, i slaget vid Kölleryd i Halland under det pågående Kalmarkriget. Efter att omkring 300 man har fallit (båda sidor inräknade) flyr danskarna till Varberg.
1808 – Utan föregående krigsförklaring går ryska trupper under ledning av general Fredrik Vilhelm von Buxhoevden över den svensk-ryska gränsen vid Abborrfors i östra Finland. Detta blir inledningen till finska kriget, som pågår till året därpå och i vilket Sverige förlorar den östra rikshalvan till Ryssland.
1848 – De båda tyska politiska aktivisterna Karl Marx och Friedrich Engels utger den lilla pamflettskriften Kommunistiska manifestet i London. Den är skriven på tyska och utges på uppdrag av den internationella organisationen Kommunisternas Förbund. Visserligen innehåller den inte mycket, som Marx inte redan har skrivit, men det kort- och lättfattliga samt slagkraftiga språket gör den till en stor succé och den mest spridda av deras skrifter. Redan samma år översätts den till svenska, sannolikt av Pehr Götrek, som också är medlem av förbundet. Manifestets mest berömda mening blir den sista, vilken är en uppmaning, som lyder ”Proletärer i alla länder, förenen eder!”
1940 – Norrbottniska Pajala bombas av sju sovjetiska flygplan som navigerat fel under ett bombuppdrag över Finland. Flera byggnader i samhället brinner ner och kostnaderna för de materiella skadorna uppgår till 45 000 kronor. Lyckligtvis omkommer ingen människa och endast två skadas lindrigt. Redan samma dag inlämnar den svenska regeringen en protestnot till Sovjetunionen, som den 6 mars erkänner att bombningen är ett misstag av sovjetiska plan och sedermera betalar skadestånd på 40 000 kronor. Detta blir den enda kränkningen av svenskt territorium under andra världskriget, som Sovjetunionen erkänner.
1968 – Sveriges utbildningsminister Olof Palme deltar i en demonstration i Stockholm tillsammans med Nordvietnams Moskvaambassadör och håller ett tal där han kritiserar USA för dess krigföring i Indokina och hävdar att kriget är ett hot mot demokratin. Detta leder till en diplomatisk kris mellan Sverige och USA, där den amerikanske ambassadören i Sverige William Heath kallas hem till USA. Det dröjer till 1970, innan en ny amerikansk Sverigeambassadör utses, och de diplomatiska relationerna mellan länderna förblir kylig ännu längre, bland annat då Palme 1972 håller ett tal om de amerikanska bombningarna av Hanoi.
1972 – Den amerikanske presidenten Richard Nixon inleder ett oväntat men historiskt besök i Kina, vilket pågår till den 28 februari, och tas emot av landets ledare Mao Zedong. Syftet med besöket är att förbättra relationerna mellan länderna, som vid denna tid ser varandra som något av ärkefiender och det är första gången en amerikansk president besöker ett kommunistiskt land. Besöket leder till och med till att engelska språket berikas med metaforen Nixon in China, som uttryck för när en politiker gör något oväntat och okarakteristiskt.
1976 – De första paralympiska vinterspelen invigs i svenska Örnsköldsvik. Spelen har tillkommit för att personer med olika former av funktionsnedsättningar ska kunna delta i olympiska vinterspelsidrotter, men med anpassningar till deras nedsättningar. Paralympiska sommarspel har hållits sedan 1960.
1987 – Olof Johansson väljs till det svenska Centerpartiets ordförande, sedan den tidigare ledaren Karin Söder har avgått den 2 februari, på grund av dålig hälsa. Johansson förblir partiledare till 1998, då han lämnar posten några veckor före årets svenska riksdagsval.

Källa: Wikipedia