En cd om Ring Ring-festivalen i Belgrad - Tidningen Kulturen

Mezei Szilard

Mirror Mind Rose är en europeisk fritt improviserande trio och skivan Papaver innehåller ett unikt stycke och bara framfört på detta sätt en gång, vilket ju ligger i den fria improvisationens natur. Alltså en gång på Ring Ring-festivalen i Belgrad den 14 maj 2014. Här på cd att upprepas så ofta man vill.

Denna trio står tätt tillsammans. De har tagit ett djupt andetag, förmodligen tittat varandra i ögonen och sedan fokuserat. Så klingar det i mina öron i alla fall. Sten Sandell piano, Szilard Mezei altfiol och Joel Grip basfiol. Jag kommer att tänka på pianisten Cecil Taylor, hans musik innehåller mängder av melodifragment, ofta små ministycken presenterade i ett snabbt komprimerat tempo och lika snabbt lämnade för nästa. Outsinligt.
Mirror Mind Rose
Papaver
Umlaut records

Mezei Szilard

Mezei Szilard

På ett sätt är det en motsättning att spela in, alltså upprepa ett unikt framförande som bara upplöses och sprids för vinden vartefter det spelas. Ok, alla live-framförda stycken är förstås unika, men här finns inga nedskrivna noter som kan upprepas igen på ett snarlikt sätt. Man ska helst befinna sig där det händer, den gång det händer. (Å andra sidan är det en service för oss som inte kunde komma!) Tål något så flyktigt som en räcka oplanerade, eller i alla fall icke-nedskrivna toner upprepas? Nej, inte alltid, men det finns också välplanerade toner som jag helst inte velat höra en endaste gång! Smaken och behoven växlar, och här är framförandet klart lyckat.

Inga hierarkiska ordningar

Jag tror inte att den här gruppen vill vidkännas några hierarkiska ordningar, det förstår man när man lyssnar, men de är naturligtvis inte samma person alla tre, så positionerna blir lite olika. Sten Sandell hittar nya spår och tar musiken vidare. Stöd för vägvalen finns alltid hos medspelarna. De arbetar tillsammans och av konkurrens hörs intet. Sandell styr och slår in på olika vägar, kanske i kraft av sin längre erfarenhet (?). Szilard Mezei svarar, hakar på eller kommer med andra förslag via skönt kärva klanger, och Joel Grip ser vart de båda andra är på väg, bottnar i det och håller samman det komplexa bygget Han står inte främst, men inte heller i bakgrunden, mer som det nödvändiga flytetyget på de djupa vattnen de befinner sig. Alla har sin roll, uteblir någon uppstår något annat.

Man kan tycka när man betraktar omslagsteckningen, ett brungråsvart kompakt snurrande nystan av mjuk blyerts där det finns ljus i mitten, att det är en bra bild av musiken, men då borde det nog också gnistra och glimma lite mer om nystanet.

Energin är hög och tät och passningarna snabba och precisa. Detta är ändå ingen uppvisning, musiken är målet, och när vi nu kan spela upp och lyssna igen och igen (och det tål musiken), slås jag av gruppens förmåga att komponera både i stunden och samtidigt greppa det större sammanhanget. Ett kärvt och samlat mästerstycke.