Lyssna till vindarna, till klockorna - Tidningen Kulturen

Cecilia Zilliacus

Albumet är Grammis-nominerat

Detta är ett album, en triptyk, kring dans, både med barockkaraktär och mera folkliga inslag. Den första delen är Johann Sebastian Bachs Partita i d-moll, för soloviolin. Ett stycke som varit föremål för skilda tolkningar, som att det hela var kompositörens reaktion på hustrun Maria Barbaras plötsliga död. Cecilia Zilliacus spröda fiolspel och Lena Willemarks raka tilltal ger stöd för denna tolkning med intima bekännelser av saknad och sorg, liksom ett avsked till en älskad livskamrat.
Cecilia Zilliacus/Lena Willemark – violin och sång
Dansa
BIS

Cecilia Zilliacus

Cecilia Zilliacus

Dansen har följt människan genom alla tider, det finns danserskor på hällristningar och grottmålningar och människor i primitiva samhällen tämjer med dansen demoner och onda andar och de låter dansen medverka till både god jaktlycka och goda skördar. I moderna tider har dansen tagit mera stiliserade och tama former, i särskilda rörelsemönster, i ritualer och i inkapslade energier. Men dansen är ändå en uttrycksform, som ständigt tilltalar många.

Svante Henrysons Sonat för soloviolin från 2009 har tydliga referenser både till Bach och Bartók, men Henryson är även en brobyggare och en gränsöverskridare. Han har aldrig känt sig inlåst i en musikalisk fålla eller varit en musikalisk fundamentalist. Han bejakar både barock och hårdrock, han har även varit en flitig utövare själv. Cecilia Zilliacus arbetar här med både en fri rytmik och ett explosivt flöde i sitt framförande.

Sven-David Sandström visar i sin komposition Dansa för röst och violin från 2011 att han har en djup kärlek till Bachs musik; utgångspunkten är en dikt av Maria Wine från 1948, dikten heter just Dansa. Sandström är lyhörd för Wines energier och han är även skicklig i att ge orden stort utrymme och genom variation öka diktens slagkraft. Dessutom tillåter han Lena Willemarks urkraft och naturenergi att regera.

Albumet är ett utsökt exempel på hur gränser kan överskridas och hur musik kan förena.

Slutorden går till Maria Wine;

”Ta bort hasparna från dina fönster