Musik: Alex Jönsson - Heart of Gold - Tidningen Kulturen

Alex Jønsson, foto Simon Skipper

Vardagsrumskonsert eller ”stuekoncert” står det i det danska pressmaterialet och det är verkligen en närvaro i det där vardagsrummet i Aarhus som Alex och hans trio med gitarr, bas och släpiga jazztrummor med vispar som aldrig lämnar trumskinnen levererar till oss. Avskalad, nära som ett andetag och filosofisk sprider sig musiken i mitt eget vardagsrum.

Gruppmedlemmar: Alex Jønsson: guitar & compositions; Jens Mikkel Madsen: double bass; Andreas Skamby: drums.
Alex Jönsson
Heart of Gold

Alex Jønsson, foto Simon Skipper

Alex Jønsson, foto Simon Skipper

Titellåten är den mest lysande. Lite mörk i tonen och med fint eko, ett långsamt byggande på grundrytmen från basisten Jens Mikkel Madsen. Tvåan Niðaróss tar oss tillbaka till den släpande lite sorgsna ljudlandskapet och tankarna svävar långt långt bort för att vakna upp till åskådarnas applåder som påminner om att detta är en liveinspelning. Det är alltid intressant att lyssna på en konsert som i det ögonblicket skapats med en publik som bara finns just där just då och som med sitt lyssnande påverkar upplevelsen för musikerna.

Axel Jönsson och hans medmusiker har gett ut två skivor innan denna och han är trots sina 32 år mycket uppmärksammad som musiker som bland annat blivit nominerad till Årets Nya Danska Jazznamnredan 2013.

De sista tre sångerna är för mig lite för dekonstruerade i melodislingorna, i en annan sinnesstämning än de andra, som War is Peace med sega distade gitarrstråk. Fortfarande njutbart men inte i samma utsträckning som i början av plattan.

Låtlista: Heart of Gold; Niðaróss; Näkemiin, Nesøya; Et deilig land å reise fra; War Is Peace; I kveld blir det snø; Puzzle.

Skivan (egen utgivning) beställes här: http://www.gatewaymusicshop.dk/index.php?route=product/product&product_id=1064

Lena Torquato Lidén

Film. Med det intensiva thrillerdramat 'The Salesman' är Asghar Farhadi den fjärde regissören i filmhistorien som vinner en Oscar för Bästa icke-engelskspråkiga film två gånger. Han tar därmed plats på en mycket prominent vinnarlista som hittills bestått av tre legendariska mästerregissörer: Federico Fellini, Vittorio De Sica och Ingmar Bergman.

Kultur. 1612 – Svenska trupper, ledda av hertig Johan av Östergötland och Jesper Mattson Cruus af Edeby, besegrar en dansk här under kung Kristian IV, som är på återtåg från ett plundringståg i Västergötland, i slaget vid Kölleryd i Halland under det pågående Kalmarkriget. Efter att omkring 300 man har fallit (båda sidor inräknade) flyr danskarna till Varberg.
1808 – Utan föregående krigsförklaring går ryska trupper under ledning av general Fredrik Vilhelm von Buxhoevden över den svensk-ryska gränsen vid Abborrfors i östra Finland. Detta blir inledningen till finska kriget, som pågår till året därpå och i vilket Sverige förlorar den östra rikshalvan till Ryssland.
1848 – De båda tyska politiska aktivisterna Karl Marx och Friedrich Engels utger den lilla pamflettskriften Kommunistiska manifestet i London. Den är skriven på tyska och utges på uppdrag av den internationella organisationen Kommunisternas Förbund. Visserligen innehåller den inte mycket, som Marx inte redan har skrivit, men det kort- och lättfattliga samt slagkraftiga språket gör den till en stor succé och den mest spridda av deras skrifter. Redan samma år översätts den till svenska, sannolikt av Pehr Götrek, som också är medlem av förbundet. Manifestets mest berömda mening blir den sista, vilken är en uppmaning, som lyder ”Proletärer i alla länder, förenen eder!”
1940 – Norrbottniska Pajala bombas av sju sovjetiska flygplan som navigerat fel under ett bombuppdrag över Finland. Flera byggnader i samhället brinner ner och kostnaderna för de materiella skadorna uppgår till 45 000 kronor. Lyckligtvis omkommer ingen människa och endast två skadas lindrigt. Redan samma dag inlämnar den svenska regeringen en protestnot till Sovjetunionen, som den 6 mars erkänner att bombningen är ett misstag av sovjetiska plan och sedermera betalar skadestånd på 40 000 kronor. Detta blir den enda kränkningen av svenskt territorium under andra världskriget, som Sovjetunionen erkänner.
1968 – Sveriges utbildningsminister Olof Palme deltar i en demonstration i Stockholm tillsammans med Nordvietnams Moskvaambassadör och håller ett tal där han kritiserar USA för dess krigföring i Indokina och hävdar att kriget är ett hot mot demokratin. Detta leder till en diplomatisk kris mellan Sverige och USA, där den amerikanske ambassadören i Sverige William Heath kallas hem till USA. Det dröjer till 1970, innan en ny amerikansk Sverigeambassadör utses, och de diplomatiska relationerna mellan länderna förblir kylig ännu längre, bland annat då Palme 1972 håller ett tal om de amerikanska bombningarna av Hanoi.
1972 – Den amerikanske presidenten Richard Nixon inleder ett oväntat men historiskt besök i Kina, vilket pågår till den 28 februari, och tas emot av landets ledare Mao Zedong. Syftet med besöket är att förbättra relationerna mellan länderna, som vid denna tid ser varandra som något av ärkefiender och det är första gången en amerikansk president besöker ett kommunistiskt land. Besöket leder till och med till att engelska språket berikas med metaforen Nixon in China, som uttryck för när en politiker gör något oväntat och okarakteristiskt.
1976 – De första paralympiska vinterspelen invigs i svenska Örnsköldsvik. Spelen har tillkommit för att personer med olika former av funktionsnedsättningar ska kunna delta i olympiska vinterspelsidrotter, men med anpassningar till deras nedsättningar. Paralympiska sommarspel har hållits sedan 1960.
1987 – Olof Johansson väljs till det svenska Centerpartiets ordförande, sedan den tidigare ledaren Karin Söder har avgått den 2 februari, på grund av dålig hälsa. Johansson förblir partiledare till 1998, då han lämnar posten några veckor före årets svenska riksdagsval.

Källa: Wikipedia