Musik: Alex Jönsson - Heart of Gold - Tidningen Kulturen

Alex Jønsson, foto Simon Skipper

Vardagsrumskonsert eller ”stuekoncert” står det i det danska pressmaterialet och det är verkligen en närvaro i det där vardagsrummet i Aarhus som Alex och hans trio med gitarr, bas och släpiga jazztrummor med vispar som aldrig lämnar trumskinnen levererar till oss. Avskalad, nära som ett andetag och filosofisk sprider sig musiken i mitt eget vardagsrum.

Gruppmedlemmar: Alex Jønsson: guitar & compositions; Jens Mikkel Madsen: double bass; Andreas Skamby: drums.
Alex Jönsson
Heart of Gold

Alex Jønsson, foto Simon Skipper

Alex Jønsson, foto Simon Skipper

Titellåten är den mest lysande. Lite mörk i tonen och med fint eko, ett långsamt byggande på grundrytmen från basisten Jens Mikkel Madsen. Tvåan Niðaróss tar oss tillbaka till den släpande lite sorgsna ljudlandskapet och tankarna svävar långt långt bort för att vakna upp till åskådarnas applåder som påminner om att detta är en liveinspelning. Det är alltid intressant att lyssna på en konsert som i det ögonblicket skapats med en publik som bara finns just där just då och som med sitt lyssnande påverkar upplevelsen för musikerna.

Axel Jönsson och hans medmusiker har gett ut två skivor innan denna och han är trots sina 32 år mycket uppmärksammad som musiker som bland annat blivit nominerad till Årets Nya Danska Jazznamnredan 2013.

De sista tre sångerna är för mig lite för dekonstruerade i melodislingorna, i en annan sinnesstämning än de andra, som War is Peace med sega distade gitarrstråk. Fortfarande njutbart men inte i samma utsträckning som i början av plattan.

Låtlista: Heart of Gold; Niðaróss; Näkemiin, Nesøya; Et deilig land å reise fra; War Is Peace; I kveld blir det snø; Puzzle.

Skivan (egen utgivning) beställes här: http://www.gatewaymusicshop.dk/index.php?route=product/product&product_id=1064

Lena Torquato Lidén