Från U2 till Karin Boye - Tidningen Kulturen

Örebro Högskola har funnits sedan 1977, den omformades och fick status av universitet 1999, efter detta har akademin ständigt utvecklats och för några år sedan fick den en egen läkarutbildning.

Örebro University Choir
Is Love Alive?
Nilento records

På albumet finns stora och angelägna frågor, som lyfts fram och belyses, allt från det personliga ansvaret, kärlekens växlingar och former, utanförskap och förmågan att vara ett med stunden, att ta tillvara det enskilda och unika ögonblicket i livet som i Lalehs text ”Jag vill leva nu.”

Örebro University Choir är en scenisk kör vid Örebro Universitet, den har funnits sedan 1993 och haft två tidigare namn, Nerikeslättens Studentstämmor och Örebro Studentsångare. Kören har idag fyrtio sångare som alla studerar eller har studerat vid universitetet, under de senaste åren har kören varit verksam på både nationell oh internationell nivå, men framför allt konserterat flitigt i regionen. Sedan 2000 är Fredrik Berglund körens konstnärlige ledare och dirigent. Detta är körens fjärde skivproduktion.

Fredrik Berglund och kören väljer låtar, som tilltalar dem särskilt och har en angelägen berättelse, att föra fram, inte sällan är det som här kärlekens budskap. Utifrån temat väljer de musik med stor bredd och variation, med särskild tyngdpunkt på de enskilda ordens och hela textens sammanlagda tilltal. Detta skapar en närhet och en närvaro i det musikaliska arbetet, som är tydlig och alltid ger dynamik och spänst i arrangemangen som i låtar av Adele, Coldplay, U2 och Laleh. Dessutom finns det musikaliska pärlor av Paul Simon och en alldeles underbar tolkning av Karin Boyes dikt Stjärnorna. Med ord av skörhet och förgänglighet, som bara är så underbara:

”Säg, stjärnor, vill ni ta emot mig

en själ, som inga skatter har?”

Med en stor beundran för arrangemangen och textinnehållen, skulle jag önska mig några överraskningar, som av de skickliga musikerna eller flera soloinsatser av några medlemmar i kören!