Taube - där glädjen, där sången får vingar Pärlor av toner putsas och ges ny lyster - Tidningen Kulturen

Taubearkivet Göteborgs Universitetsbibliotek: En ung Evert Taube på ett fartyg i Australien 1908.

Evert Taube, nationalpoet, romanförfattare, reseskildrare, kompositör, trubadur, lutspelare och konstnär och det nya ansiktet på 50-kronors sedeln. Hur närmar man sig en nationalklenod? Svaret är detsamma som på gåtan om elefanten: En bit i taget! Martin Bagge och Jönköpings Sinfonietta närmar sig Taube genom 12 av de mest och minst kända bitarna, och även genom att presentera helt nyskrivet material.

Evert Taube växte upp på Vinga, och hade släktingar längs hela Bohuskusten. Vid flera tillfällen under 1940-talet återkom han sedan till Ängön, där han skrev några av sina mest kända visor. På detta album man nu höra de flesta av dem, för första gången samlade på samma skiva.
Taube - där glädjen, där sången får vingar

Taube
Nilento Records

Unikt material

I den 52-sidiga boken, som följer med skivan, finns tre längre nyskrivna texter från några av Sveriges mest kända Taubekännare - men vid första genombläddringen fastnar betraktaren förmodligen främst vid det unika foto- och bildmaterialet, bilder som Evert Taube själv har ritat, skissat, målat, Taubes egna brev när han filosoferar över livet och konsten, och en bild av en mycket ung Taube vid havet. Bildmaterialet passar ypperligt att avnjuta tillsammans med plattans lockande toner! Målningarna och melodierna har samma rytm, man kan nästan känna hur tonerna kommer ut ur bilderna, ut ur samma natur.

Vill naturen bli konst?

En av de intressantaste och mest komplexa texterna "Där ute så tyst" publicerades för första gången i Expressen 1964 och fröken Eva och herr Brunander samtalar i texten och ställer sig samma fråga som Taube själv ställt sig i en tidigare essä "Är det naturen som själv vill bli konst? Längtar den efter min kärlek?" (Eller är det naturen som är konst?). Sedan blev den här frågan också själv konst: Vis-konst!

Mest och minst känt av Taube

Vilken som Evert Taubes mest kända "bit" kan man debattera om. Kanske är det "Flickan i Havanna", som finns med som duett på detta album? Likaså, vilken "bit" av Evert Taube är minst känd och orättvist bortglömd och förtjänar att återupptäckas?  "Där ute är så tyst"? "Nära jul"?

Båda dessa pärlor har plockats fram ur det stora vis-ostron som är Evert Taube och putsats upp så de glänser i kapp med de stora klassikerna, likaså har de gamla pärlorna putsats upp så de får ny lyskraft och det känns på något sätt som om man hör dem för första gången, trots att de är så välbekanta.

Ingen sommar utan Taube

Evert Taube var en mycket produktiv författare, förutom romaner, reseberättelser otaliga brev och essäer och artiklar, över 200 visor, och det är dessa som han är mest känd för idag. Inte en sommar med Allsång på Skansen utan Taube! Det skulle kännas fel. Men samtidigt som Taube är något som "alla" kan är Taube någon som "ingen" känner till, vilket denna skiva (med medföljande bok) råder bot på, genom att blanda mer och mindre kända visor, samt olika rytmer och takter, som engelskor och polskor, Taube är så mycket mer än valstakt och ljum sommarnattsidyll.

En lång resa till ny Taube-platta

En intressant detalj: Evert och Astri Taube är begravda mittemot Lasse Lucidors minnessten, och Martin Bagge har tolkat både Lucidor och Taube under genom sin långa och gedigna karriär. Bagge har också en långt samarbete med Jönköpings Sinfonietta. Det har varit en lång resa för att få till denna platta. Bokstavligen.

I samband med en sommarturné spelade de in några arrangemang, som sedan legat till grund för CD:n ”Taube - där glädjen, där sången får vingar”. På skivan möter de några av våra främsta jazz- och folkmusiker som den legendariske kördirigenten och arrangören Gunnar Eriksson samlat kring sig - här medverkar han som musiker på sitt instrument melodica. Toivo Wiskari spelar nyckelharpa, Mats Eriksson gitarr, och Magnus Bergström, kontrabas. My Engström Renman och Tomas von Brömssen står tillsammans med Eva Jarnedal (dotter till Huldas Karin) för de övriga vokala inslagen på skivan, där också fyrmästaren Fredrik Waldner (kusin till Evert Taube), sjunger ”Som stjärnor små” på en unik arkivinspelning.

Uppväxt vid vatten

På omslaget ser Evert Taube ut som en godmodig jultomte, omgiven av barn som lyssnar på hans sång. En visa kan också vara en bra present. Taubes melodier passar lika bra "nära jul" som på högsommaren, och här presenteras de i en ny och lockande förpackning.

Film. Med det intensiva thrillerdramat 'The Salesman' är Asghar Farhadi den fjärde regissören i filmhistorien som vinner en Oscar för Bästa icke-engelskspråkiga film två gånger. Han tar därmed plats på en mycket prominent vinnarlista som hittills bestått av tre legendariska mästerregissörer: Federico Fellini, Vittorio De Sica och Ingmar Bergman.

Kultur. 1612 – Svenska trupper, ledda av hertig Johan av Östergötland och Jesper Mattson Cruus af Edeby, besegrar en dansk här under kung Kristian IV, som är på återtåg från ett plundringståg i Västergötland, i slaget vid Kölleryd i Halland under det pågående Kalmarkriget. Efter att omkring 300 man har fallit (båda sidor inräknade) flyr danskarna till Varberg.
1808 – Utan föregående krigsförklaring går ryska trupper under ledning av general Fredrik Vilhelm von Buxhoevden över den svensk-ryska gränsen vid Abborrfors i östra Finland. Detta blir inledningen till finska kriget, som pågår till året därpå och i vilket Sverige förlorar den östra rikshalvan till Ryssland.
1848 – De båda tyska politiska aktivisterna Karl Marx och Friedrich Engels utger den lilla pamflettskriften Kommunistiska manifestet i London. Den är skriven på tyska och utges på uppdrag av den internationella organisationen Kommunisternas Förbund. Visserligen innehåller den inte mycket, som Marx inte redan har skrivit, men det kort- och lättfattliga samt slagkraftiga språket gör den till en stor succé och den mest spridda av deras skrifter. Redan samma år översätts den till svenska, sannolikt av Pehr Götrek, som också är medlem av förbundet. Manifestets mest berömda mening blir den sista, vilken är en uppmaning, som lyder ”Proletärer i alla länder, förenen eder!”
1940 – Norrbottniska Pajala bombas av sju sovjetiska flygplan som navigerat fel under ett bombuppdrag över Finland. Flera byggnader i samhället brinner ner och kostnaderna för de materiella skadorna uppgår till 45 000 kronor. Lyckligtvis omkommer ingen människa och endast två skadas lindrigt. Redan samma dag inlämnar den svenska regeringen en protestnot till Sovjetunionen, som den 6 mars erkänner att bombningen är ett misstag av sovjetiska plan och sedermera betalar skadestånd på 40 000 kronor. Detta blir den enda kränkningen av svenskt territorium under andra världskriget, som Sovjetunionen erkänner.
1968 – Sveriges utbildningsminister Olof Palme deltar i en demonstration i Stockholm tillsammans med Nordvietnams Moskvaambassadör och håller ett tal där han kritiserar USA för dess krigföring i Indokina och hävdar att kriget är ett hot mot demokratin. Detta leder till en diplomatisk kris mellan Sverige och USA, där den amerikanske ambassadören i Sverige William Heath kallas hem till USA. Det dröjer till 1970, innan en ny amerikansk Sverigeambassadör utses, och de diplomatiska relationerna mellan länderna förblir kylig ännu längre, bland annat då Palme 1972 håller ett tal om de amerikanska bombningarna av Hanoi.
1972 – Den amerikanske presidenten Richard Nixon inleder ett oväntat men historiskt besök i Kina, vilket pågår till den 28 februari, och tas emot av landets ledare Mao Zedong. Syftet med besöket är att förbättra relationerna mellan länderna, som vid denna tid ser varandra som något av ärkefiender och det är första gången en amerikansk president besöker ett kommunistiskt land. Besöket leder till och med till att engelska språket berikas med metaforen Nixon in China, som uttryck för när en politiker gör något oväntat och okarakteristiskt.
1976 – De första paralympiska vinterspelen invigs i svenska Örnsköldsvik. Spelen har tillkommit för att personer med olika former av funktionsnedsättningar ska kunna delta i olympiska vinterspelsidrotter, men med anpassningar till deras nedsättningar. Paralympiska sommarspel har hållits sedan 1960.
1987 – Olof Johansson väljs till det svenska Centerpartiets ordförande, sedan den tidigare ledaren Karin Söder har avgått den 2 februari, på grund av dålig hälsa. Johansson förblir partiledare till 1998, då han lämnar posten några veckor före årets svenska riksdagsval.

Källa: Wikipedia