Musik: Emilia Amper - Lux - Tidningen Kulturen

Emilia Amper, foto Henrik Peel

Nyckelharpisten, kompositören och sångerskan Emilia Amper har turnerat i Europa, USA, Kanada, Brasilien, Kina, Indien, Namibia och Iran med olika musiker och har nominerats till en rad fina priser, däribland både amerikansk och svensk Grammy. Den 10 november släpper hon nya albumet LUX som innehåller både hennes egna låtar och arrangemang av andra kompositörer för nyckelharpa, sång, stråkensemble och slagverk.

Skivans första låt "Spelpuma" är en hyllning till kvinnliga musiker. Amper berättar att hon älskar många av de mer allmänt kända manliga musikernas verk, men att det finns så många kvinnliga musiker genom historien som kommit skymundan. Ordet spelpuma (myntat av fiolspelaren Johanna Karlsson) betyder kort och gott en riktigt bra kvinnlig musiker, och låten med samma namn sjuder av livslust och kraft i ett arrangemang för hela ensemblen.
Emilia Amper, foto Henrik Peel

Emilia Amper, foto Henrik Peel

Fast förankrad i den traditionella folkmusikens rötter reser sig Emilia Ampers musik till höga höjder, rusar fram över slätter och bärs av vinden. En välkommen kick i höstmörkret som bejakar det gamla samtidigt som framåtandan smittar av sig. Med musikernas stora skicklighet finns inga hinder för tonerna att ta vilka vägar de vill, musikens själ rör sig alldeles fritt och som lyssnare är det bara att följa med på färden.

"Elden som brinner i mig ger styrka och vilja, den jagar och tär mig, men bär mig över vidderna" – i "Elden" sätter Amper ord på det som musiken ger en känsla av.
För alla låtar på albumet finns en text om hur de kom till och deras historia.

Personliga händelser som fått ge namn åt låtar som "Sälen" (sälar som stack upp sina huvuden ur havet vid en soundcheck) och "Johanna's bike ride" (en olycka som kunde ha slutat värre) känns inbjudande att få ta del av och speglar den öppenhet och vilja till dialog som genomsyrar musiken. Titelspåret "Lux" föddes genom meditativa stunder och improvisation vid nyckelharpan enligt kompositören (Amper) själv och är för henne en låt som förmedlar ljus, därav namnet. "Lux" är en lugn och repetitiv låt, just meditativ. Ett ganska oväntat titelspår, men är det inte just överraskningar som gör ett album intressant?

Hyllning till kvinnliga musiker

Som mest berörd blir jag nog ändå av de mer avskalade låtarna. Som "Den melancoliska pollonessen", en traditionell sång som Amper framför själv på nyckelharpa. Enkelhetens närhet berättar något tidlöst, en melodi som har spelats och lyssnats till i många år och väckt känslor hos människor med helt andra men ändå så lika liv som våra idag.
LUX är ett skickligt spelat album som förenar rötterna med nuet och framtiden i universella melodier, harmonier och rytmer.

Emilia Amper – nyckelharpa, sång, och samtliga arrangemang
Bridget Marsden – fiol