I Underlandet - Drömflygare - Tidningen Kulturen

Anna Cochrane och Erik Dahl. Foto: Johanna Hedborg.

Lite som att ta ett andetag med frisk luft, så upplever jag det är att lyssna på I Underlandets nya album ”Drömflygare”. Den består av ett knippe låtar som tar sin utgångspunkt i duon Anna Cochrane på fiol och Erik Dahl på piano och det dragspelslikande instrumentet concertina. De är dock inte helt ensamma, utan samsas på flera låtar med William Soovik på trummor, och vid något enstaka tillfälle av Sebastian Freij på cello.

"Här, liksom på hela skivan drivs musiken framåt av samspelet mellan fiol och piano, vilket sker på ett självklart och angenämt sätt."
I Underlandet, ”Drömflygare”. Svalka 2015 . Foto: Donovan von Martens.

I Underlandet
Drömflygare
Svalka

Resultatet av deras gemensamma ansträngningar är en typ av folkmusik som är långt ifrån renodlat traditionell, utan har jazziga undertoner och drar åt en sorts filmisk kammarpop. Det är särpräglat och lyckas skapa "lekfulla berättelser utan ord", som hemsidans biografi beskriver det hela. Inte helt fel, tänker jag – där finner vi också filmmusiklegenden Ennio Morricone som referens. Hoppsan!

Och jag är nog passande - för det finns distinkt visuella kvalitéer här.

Tonen sätts redan i inledningsspåret, "Guldpolskan", där de visar upp ett närmast fullständigt register. Här, liksom på hela skivan drivs musiken framåt av samspelet mellan fiol och piano, vilket sker på ett självklart och angenämt sätt.

Fiolspelet har alla de drag av det de flesta associerar till det folkmusikaliska, pianot stödjer upp, bidrar med struktur och gör det på ett förnämligt vis. Resultatet är folkmusik för salongerna eller kanske vardagsrummet. Den svenskjazziga touchen ligger närmast under ytan, men kommer fram då och då på ett mer uttalat sätt, men är sällan svårbegriplig, utan oftast går den direkt ut i blodomloppet, lite likt så som Jan Johansson kunde.

En favorit är det melankoliska stycket "Skymningsvals", men oftast går skivan till tonerna mellan det uppsluppna och en mer eftertänksam glädje. Då musiken balanserar, lite som på tå, med förhöjd livskänsla, inför det som är svårt och det som är glädjefyllt.

Robert Halvarsson