Här kommer en musikfamilj med nya lekfulla låtar för barn och deras vuxna, plus en tillhörande hemsida med animationer.

"Må många förskolor boka besök."
Lina Nyberg och Musikfamiljen - Musikfamiljen (Hoob Records 2015)

Lina Nyberg och Musikfamiljen

Lina Nyberg och Musikfamiljen

Lina Nyberg och Musikfamiljen

Musikfamiljen reser till förskolor där barnen får möta musiken och instrumenten på hemmaplan. Så gjorde också en gång den frispelande gruppen Iskra. Liksom Iskra består Musikfamiljen av några av de skickligaste och mest välkända folk- och jazzmusikerna i landet, och likt Iskra har de en lekfull och avslappnad attityd visavi musikskapandet, men till skillnad mot föregångaren finns här färdiga låtar att arbeta med.

Bandet drivs av jazzsångerskan Lina Nyberg som också komponerat och arrangerat. Vidare består storfamiljen av Lisa Rydberg fiol, Elin Larsson Forkelid saxofon, David Stackenäs gitarr, Josef Kallerdahl basfiol och Rafael Sida slagverk och trummor.

Skivan som kom lagom till Stockholms jazzfestival har sju låtar på en halvtimme, sångerna är ganska långa jämfört med mången annan musik i denna genre. Denna familj litar på barnens intresse och förmåga att koncentra sig och jag håller tummarna. Texterna är ganska enkla och handlar om vanliga saker som att få mamma/pappa sluta fippla med mobilen och leka i stället, att få gunga gunga, hantera monster under sängen, plaska i vattenpölar och somna lugnt du lilla skatt månen lyser i natt och fiskarna drömmer om en skatt. Och visst borde väl de små barnen vakna glatt när Lina Nyberg lockar med ett ömt: upp och hoppa lilla loppa.

Musiken är mer komplex och inte lika omedelbar som orden, men den vinner i längden och är så klart i symbios med textinnehållet, som det brukar vara när Lina Nyberg är inblandad. Den tål att höras om och om igen, även av känsliga jazzälskaröron (!!). Och den är, tack och lov, långt från den mekaniska sörja som bara pågår och pågår, och som strömmar ut hemma när mina barnbarn fipplar med paddor och mobiler. Varför dyker alltid den musiken upp först i kön?

Här hos musikfamiljen befinner vi oss bland kaniner, zebror och krokodiler som spelar låtar med början och slut. Den medryckande plaska-låten "Regnet" har absolut hitpotential och till "Sovasången" somnar jag lika gärna som till Trollmors vaggsång.

Bild och ljud, är ack så starka tillsammans och suger åt sig blicken! Film, teve, Disney och reklamens makt. Det finns en hemsida (www.musikfamiljen.nu) där instrumenten presenteras och man kan titta och lyssna på låtarna och på Matilda Rutas personliga avskalade animationer.

Må många förskolor boka besök.