Spjärnsvallet
Again & Again
Omlott

Perfekt inifrån och ut.

Perfekt inifrån och ut.

Om någon tycker att det hela låter bekant så är det riktigt: Det var inte länge sedan som ”Again & Again” gavs ut på förträffliga Country & Eastern.

Jag skrev om den redan då. Att jag tar upp skivan här igen beror att nu har göteborgsbolaget Omlott pressat upp skivan på äkta vinyl och försett den med ett nytt – snyggare – omslag. En sådan välgärning! (Country & Eastern släpper själva inte sina skivor på LP – undantaget är "Night Ice" med Elias Krantz som kom för några år sedan. För övrigt också det en sympatisk skiva, till brädden fylld med en musik som tar avstamp i krautrocken, tar några nätta steg genom postrocken och landar mjukt på en svensk högsommaräng – ingen "typisk" Country & Eastern-musik om nu någon sådan finns, men icke desto mindre en skiva värd att låna ett öra till.)

När jag recenserade CD-versionen av "Again & Again" konstaterade jag att Spjärnsvallets musik är av det slag som aldrig åldras. Därför låter deras skiva från 1975, den enda de hann ge ut innan de upplöstes, fortfarande lika vital. "Again & Again" består delvis av inspelningar som blev över när "Spjärnsvallet" spelades in, och delvis nyinspelat material med den pånyttfödda gruppen. Det låter inte som att medlemmarna har åldrats så mycket själva heller; att det skiljer fyrtio (40!) år mellan de gamla låtarna på skivan och de nya är svårt att tro.

Spjärnsvallet hör hemma i samma friska tradition som Arbete & Fritid, Archimedes Badkar, Anita Livstrand, Bolon Bata och Bitter Funeral Beer Band. Den tradition där jazzen möter och friktionsfritt umgås med musik från Afrika, Asien och Balkan. Man skulle kunna kalla det världsmusik, men eftersom jag avskyr den termen kallar jag istället artisterna för musikaliska världsmedborgare. Det är intressant att notera att tre av medlemmarna i Spjärnsvallet – Bengt Berger, Christer Bothén och Kjell Westling (salig i åminnelse) – medverkade på skivor med samtliga ovan nämnda band och artister.

Dessa tre musiker ingår i det absoluta toppskiktet av svenska musiker, och deras medverkan på skivor är en sann kvalitetsmarkör. (Nikke Ström kompletterar Spjärnsvallets sättning, och hans instrumentala färdigheter är precis lika imponerande som hans CV som inkluderar Peps, Pugh, Freddie Wadling, Jojje Wadenius, Nynningen, Georgie Fame, Dr. Feelgood... Listan med musiker Ström har spelat med är nästan absurt lång!)

"Again & Again" spänner mellan det hypnotiskt rytmiska i "Djinna Mossouw" och "Innocence", de frejdigt retsamma melodierna i "Mali Donso N'Goni", det våldsamma frispräcket i "The Jungle", det gungande groovet i "Again" och det nästan romantiskt skira i "Haga". Blott bättre blir det när Omlott vinnlagt sig om en bra pressning på rejäl vinyl och ett ännu rejälare omslag. Det tjocka utvikskonvolutet ersätter CD-utgåvans gruppfoto mot Johannes Branders fina, naiva målning som är precis lika färgstark som musiken.

(Dock är omslaget så kraftigt att det är lite svårt att få i skivan, vilket har varit faller också med tidigare Omlott-utgåvor.) Det var svårt att tro att "Again & Again" skulle kunna bli mycket bättre än vad den var, men med en såhär luxuös och kärleksfull presentation är det exakt vad som skett. Det är i detta utförande "Again & Again" ska åtnjutas. Men skynda er, för upplagan är begränsad till bara 300 exemplar! Jag kan lova er dyrt och heligt att att ni vill ha ett av dem.