Spjärnsvallet
Again & Again
Omlott

Perfekt inifrån och ut.

Perfekt inifrån och ut.

Om någon tycker att det hela låter bekant så är det riktigt: Det var inte länge sedan som ”Again & Again” gavs ut på förträffliga Country & Eastern.

Jag skrev om den redan då. Att jag tar upp skivan här igen beror att nu har göteborgsbolaget Omlott pressat upp skivan på äkta vinyl och försett den med ett nytt – snyggare – omslag. En sådan välgärning! (Country & Eastern släpper själva inte sina skivor på LP – undantaget är "Night Ice" med Elias Krantz som kom för några år sedan. För övrigt också det en sympatisk skiva, till brädden fylld med en musik som tar avstamp i krautrocken, tar några nätta steg genom postrocken och landar mjukt på en svensk högsommaräng – ingen "typisk" Country & Eastern-musik om nu någon sådan finns, men icke desto mindre en skiva värd att låna ett öra till.)

När jag recenserade CD-versionen av "Again & Again" konstaterade jag att Spjärnsvallets musik är av det slag som aldrig åldras. Därför låter deras skiva från 1975, den enda de hann ge ut innan de upplöstes, fortfarande lika vital. "Again & Again" består delvis av inspelningar som blev över när "Spjärnsvallet" spelades in, och delvis nyinspelat material med den pånyttfödda gruppen. Det låter inte som att medlemmarna har åldrats så mycket själva heller; att det skiljer fyrtio (40!) år mellan de gamla låtarna på skivan och de nya är svårt att tro.

Spjärnsvallet hör hemma i samma friska tradition som Arbete & Fritid, Archimedes Badkar, Anita Livstrand, Bolon Bata och Bitter Funeral Beer Band. Den tradition där jazzen möter och friktionsfritt umgås med musik från Afrika, Asien och Balkan. Man skulle kunna kalla det världsmusik, men eftersom jag avskyr den termen kallar jag istället artisterna för musikaliska världsmedborgare. Det är intressant att notera att tre av medlemmarna i Spjärnsvallet – Bengt Berger, Christer Bothén och Kjell Westling (salig i åminnelse) – medverkade på skivor med samtliga ovan nämnda band och artister.

Dessa tre musiker ingår i det absoluta toppskiktet av svenska musiker, och deras medverkan på skivor är en sann kvalitetsmarkör. (Nikke Ström kompletterar Spjärnsvallets sättning, och hans instrumentala färdigheter är precis lika imponerande som hans CV som inkluderar Peps, Pugh, Freddie Wadling, Jojje Wadenius, Nynningen, Georgie Fame, Dr. Feelgood... Listan med musiker Ström har spelat med är nästan absurt lång!)

"Again & Again" spänner mellan det hypnotiskt rytmiska i "Djinna Mossouw" och "Innocence", de frejdigt retsamma melodierna i "Mali Donso N'Goni", det våldsamma frispräcket i "The Jungle", det gungande groovet i "Again" och det nästan romantiskt skira i "Haga". Blott bättre blir det när Omlott vinnlagt sig om en bra pressning på rejäl vinyl och ett ännu rejälare omslag. Det tjocka utvikskonvolutet ersätter CD-utgåvans gruppfoto mot Johannes Branders fina, naiva målning som är precis lika färgstark som musiken.

(Dock är omslaget så kraftigt att det är lite svårt att få i skivan, vilket har varit faller också med tidigare Omlott-utgåvor.) Det var svårt att tro att "Again & Again" skulle kunna bli mycket bättre än vad den var, men med en såhär luxuös och kärleksfull presentation är det exakt vad som skett. Det är i detta utförande "Again & Again" ska åtnjutas. Men skynda er, för upplagan är begränsad till bara 300 exemplar! Jag kan lova er dyrt och heligt att att ni vill ha ett av dem.

Film. Med det intensiva thrillerdramat 'The Salesman' är Asghar Farhadi den fjärde regissören i filmhistorien som vinner en Oscar för Bästa icke-engelskspråkiga film två gånger. Han tar därmed plats på en mycket prominent vinnarlista som hittills bestått av tre legendariska mästerregissörer: Federico Fellini, Vittorio De Sica och Ingmar Bergman.

Kultur. 1612 – Svenska trupper, ledda av hertig Johan av Östergötland och Jesper Mattson Cruus af Edeby, besegrar en dansk här under kung Kristian IV, som är på återtåg från ett plundringståg i Västergötland, i slaget vid Kölleryd i Halland under det pågående Kalmarkriget. Efter att omkring 300 man har fallit (båda sidor inräknade) flyr danskarna till Varberg.
1808 – Utan föregående krigsförklaring går ryska trupper under ledning av general Fredrik Vilhelm von Buxhoevden över den svensk-ryska gränsen vid Abborrfors i östra Finland. Detta blir inledningen till finska kriget, som pågår till året därpå och i vilket Sverige förlorar den östra rikshalvan till Ryssland.
1848 – De båda tyska politiska aktivisterna Karl Marx och Friedrich Engels utger den lilla pamflettskriften Kommunistiska manifestet i London. Den är skriven på tyska och utges på uppdrag av den internationella organisationen Kommunisternas Förbund. Visserligen innehåller den inte mycket, som Marx inte redan har skrivit, men det kort- och lättfattliga samt slagkraftiga språket gör den till en stor succé och den mest spridda av deras skrifter. Redan samma år översätts den till svenska, sannolikt av Pehr Götrek, som också är medlem av förbundet. Manifestets mest berömda mening blir den sista, vilken är en uppmaning, som lyder ”Proletärer i alla länder, förenen eder!”
1940 – Norrbottniska Pajala bombas av sju sovjetiska flygplan som navigerat fel under ett bombuppdrag över Finland. Flera byggnader i samhället brinner ner och kostnaderna för de materiella skadorna uppgår till 45 000 kronor. Lyckligtvis omkommer ingen människa och endast två skadas lindrigt. Redan samma dag inlämnar den svenska regeringen en protestnot till Sovjetunionen, som den 6 mars erkänner att bombningen är ett misstag av sovjetiska plan och sedermera betalar skadestånd på 40 000 kronor. Detta blir den enda kränkningen av svenskt territorium under andra världskriget, som Sovjetunionen erkänner.
1968 – Sveriges utbildningsminister Olof Palme deltar i en demonstration i Stockholm tillsammans med Nordvietnams Moskvaambassadör och håller ett tal där han kritiserar USA för dess krigföring i Indokina och hävdar att kriget är ett hot mot demokratin. Detta leder till en diplomatisk kris mellan Sverige och USA, där den amerikanske ambassadören i Sverige William Heath kallas hem till USA. Det dröjer till 1970, innan en ny amerikansk Sverigeambassadör utses, och de diplomatiska relationerna mellan länderna förblir kylig ännu längre, bland annat då Palme 1972 håller ett tal om de amerikanska bombningarna av Hanoi.
1972 – Den amerikanske presidenten Richard Nixon inleder ett oväntat men historiskt besök i Kina, vilket pågår till den 28 februari, och tas emot av landets ledare Mao Zedong. Syftet med besöket är att förbättra relationerna mellan länderna, som vid denna tid ser varandra som något av ärkefiender och det är första gången en amerikansk president besöker ett kommunistiskt land. Besöket leder till och med till att engelska språket berikas med metaforen Nixon in China, som uttryck för när en politiker gör något oväntat och okarakteristiskt.
1976 – De första paralympiska vinterspelen invigs i svenska Örnsköldsvik. Spelen har tillkommit för att personer med olika former av funktionsnedsättningar ska kunna delta i olympiska vinterspelsidrotter, men med anpassningar till deras nedsättningar. Paralympiska sommarspel har hållits sedan 1960.
1987 – Olof Johansson väljs till det svenska Centerpartiets ordförande, sedan den tidigare ledaren Karin Söder har avgått den 2 februari, på grund av dålig hälsa. Johansson förblir partiledare till 1998, då han lämnar posten några veckor före årets svenska riksdagsval.

Källa: Wikipedia