Hindsight Bias
Skadedyr
Kongekrabbe
Space Monkey
The Karman Line
Hubro

Stein Urheim är kanske inte namnet på var mans läppar då han sällan låtit särskilt mycket rampljus falla på sig. Han har varit del av olika konstellationer, bland annat med sångerskan Mari Kvien Brunvoll – tillsammans har de gett ut två skivor på Bugge Wesseltofts skivbolag. Han har gömt sig i banden Aresong och The Last Hurrah. Och när han för två år sedan släppte en skiva i eget namn, var det ”Kosmolodi” som bara kom ut på vinyl i en mycket begränsad upplaga. Urheim är med andra ord ingen som bröstar sig, även om han mycket väl skulle kunna och dessutom komma undan med det. Han har en bred vision och en förmåga att uttrycka den. Vilket jag utgår ifrån härrör ur att han är en lyssnare med glupsk aptit – han är lika förtrogen med jazz som med blues, och han känner sig lika hemma i Afrika som i det vida Österlandet. Allt som kommer in i Stein Urheim kommer också ut ur honom, på ett personligt sätt; hans musik är minst sagt mångfacetterad. Ett ord som försökt beskriva detta är ”exotism”, men det har en negativ klang av imperialistisk turism som det vore oförskämt att tvinga på Stein Urheim och hans musik.

Det kanske också är oförskämt att tvinga på skivan en liknelse med John Fahey då det skulle kunna ge fel uppfattning om dess stil. Urheim är dessutom mer än bara ytterligare en av senare decenniers Fahey-epigoner. Men jag ser hos dem båda en instrumentell upptäckarglädje och vidsynthet som ger musiken täta lager av traditioner av karaktäristika. Fast kanske Sandy Bull och Robbie Basho är mer ackurata paralleller? Den akustiska gitarren stårhur som helst i centrum, men Urheim lägger gärna till elgitarr, steel, sitar och elektronik för att göra musiken så fullödig som möjligt utan att överlasta den med onödigt krimskrams och barock stuckatur. Urheims musik är ren i ordets bästa bemärkelse.

Svårt hitta stommen”Kosmolodi” kom till på olika ställen under en längre tid, medan ”Stein Urheim” är resultatet av en mer koncentrerad inspelning. Det är till musikens gagn; jämfört med ”Kosmolodi” är ”Stein Urheim” ett stort steg framåt. Föregångaren var sökande, som om den trevade efter någonting som ännu var okänt för den. ”Stein Urheim” har funnit det. Man känner igen flera drag från förra skivan, men här har de renodlats, förtydligats, formulerats med större precision och pregnans.

Gitarren, om än i sin elektriska variant, spelar en relativt stor roll också för Bly de Blyant, men för denna trio används den som en bjärt färgklick och inte som musikens bärande bjälke. Problemet med ”Hindsight Bias” är att det överhuvudtaget är svårt att säga vad som är stommen, vad som är själva kärnan. Den spretar åt väldigt många håll – någon sorts elektrofunk i ”Laura”, ambienta ljudlandskap i titellåten, avantjazz i den suveränt betitlade ”Michael Jackson Pollock” och noisekraut i ”DEFGHIJKL” – vilket inte måste vara något negativt, utan är tvärtom en potentiell tillgång. Men Bly de Blyant verkar hela tiden vara på besök i genrerna, som en kompensation för ett saknat självsäkert uttryck. Då de själva inte har något ordentligt grepp om musiken är det också svårt att få det som lyssnare.

Några vars musik är betydligt mer distinkt, trots att gruppen till skillnad från Bly de Blyant är debutanter, är Skadedyr. Även Skadedyr mixar stilar, men deras blandning är betydligt mer sammanhållen och fokuserat. Det finns en stark ådra av självständighet hos Skadedyr och ett resolut handlag som skänker dem en nödvändig trovärdighet.

Flerriktade öppningarEmellanåt har ”Kongegrabbe” nästan en belgisk/fransk känsla, i meningen Univers Zero, Art Zoyd och annan RIO-relaterad kontinental kammarprog, trots att musiken till stora delar bygger på improvisationer. Skivan spelades in live i studion på en enda dag, och det är inte långsökt att tro att det är skälet till att den har den nerv den har. Den har många öppningar både utåt och inåt, och förhoppningsvis också framåt – jag vill höra mer av Skadedyr.

”Kongekrabbe” är producerad av Andreas Mjøs från Jaga Jazzist, och det leder oss fram till Space Monkey. Duons pianist Morten Qvenild har ett förflutet i Jaga Jazzist, liksom i exempelvis The Shining och Trinity. Andra halvan av Space Monkey utgörs av trummisen Gard Nilssen, en likaledes meriterad musiker med bland andra Bushman’s Revenge, Astro Sonic och Puma som poster i sitt CV. Som Space Monkey spelar de tvenne en musik som när den är som tätast leder tankarna till Soft Machine, och när den är som glesast har ett lyriskt drag inte helt olikt Arve Henriksens.

Att Space Monkey siktar uppåt och utåt antyds av gruppnamnet och bekräftas av skivtiteln. Karmanlinjen är den tänkta gräns som skiljer jordatmosfären från den yttre rymden. Riktigt så långt når nu inte Space Monkey. Därmed inte sagt att den inte skulle vara atmosfärisk; tvärtom, den bygger och bygger ofta på stämningar. I sina skiraste stunder är ”The Karman Line” i tunnaste laget, som ett slags eteriskt mummel. Det är de mer muskulöst konkreta låtarna som är bäst, de som minner mest om Soft Machine – ”Digital Cigarettes”, ”Meanwhile In A Galaxy Far Away” och gruppens ”signaturmelodi”, ”Spacemonkey”.

Bäst när de är konkretaGemensamt för samtliga skivor i denna kvartett från fina bolaget Hubro är dessvärre att de har vissa ljudproblem. Den distorsion som är särskilt märkbar på ”The Karman Line” kan omöjligtvis vara ett estetiskt grundat beslut – om det mot förmodan är det så är det ett väldigt dåligt sådant. Lyssnar man på musiken i hörlurar, vilket förvisso är ett ganska bra tillvägagångssätt för samtliga av skivorna, är dessa återkommande ljudförvrängningar bitvis riktigt påträngande och påfrestande.

Film. Med det intensiva thrillerdramat 'The Salesman' är Asghar Farhadi den fjärde regissören i filmhistorien som vinner en Oscar för Bästa icke-engelskspråkiga film två gånger. Han tar därmed plats på en mycket prominent vinnarlista som hittills bestått av tre legendariska mästerregissörer: Federico Fellini, Vittorio De Sica och Ingmar Bergman.

Kultur. 1612 – Svenska trupper, ledda av hertig Johan av Östergötland och Jesper Mattson Cruus af Edeby, besegrar en dansk här under kung Kristian IV, som är på återtåg från ett plundringståg i Västergötland, i slaget vid Kölleryd i Halland under det pågående Kalmarkriget. Efter att omkring 300 man har fallit (båda sidor inräknade) flyr danskarna till Varberg.
1808 – Utan föregående krigsförklaring går ryska trupper under ledning av general Fredrik Vilhelm von Buxhoevden över den svensk-ryska gränsen vid Abborrfors i östra Finland. Detta blir inledningen till finska kriget, som pågår till året därpå och i vilket Sverige förlorar den östra rikshalvan till Ryssland.
1848 – De båda tyska politiska aktivisterna Karl Marx och Friedrich Engels utger den lilla pamflettskriften Kommunistiska manifestet i London. Den är skriven på tyska och utges på uppdrag av den internationella organisationen Kommunisternas Förbund. Visserligen innehåller den inte mycket, som Marx inte redan har skrivit, men det kort- och lättfattliga samt slagkraftiga språket gör den till en stor succé och den mest spridda av deras skrifter. Redan samma år översätts den till svenska, sannolikt av Pehr Götrek, som också är medlem av förbundet. Manifestets mest berömda mening blir den sista, vilken är en uppmaning, som lyder ”Proletärer i alla länder, förenen eder!”
1940 – Norrbottniska Pajala bombas av sju sovjetiska flygplan som navigerat fel under ett bombuppdrag över Finland. Flera byggnader i samhället brinner ner och kostnaderna för de materiella skadorna uppgår till 45 000 kronor. Lyckligtvis omkommer ingen människa och endast två skadas lindrigt. Redan samma dag inlämnar den svenska regeringen en protestnot till Sovjetunionen, som den 6 mars erkänner att bombningen är ett misstag av sovjetiska plan och sedermera betalar skadestånd på 40 000 kronor. Detta blir den enda kränkningen av svenskt territorium under andra världskriget, som Sovjetunionen erkänner.
1968 – Sveriges utbildningsminister Olof Palme deltar i en demonstration i Stockholm tillsammans med Nordvietnams Moskvaambassadör och håller ett tal där han kritiserar USA för dess krigföring i Indokina och hävdar att kriget är ett hot mot demokratin. Detta leder till en diplomatisk kris mellan Sverige och USA, där den amerikanske ambassadören i Sverige William Heath kallas hem till USA. Det dröjer till 1970, innan en ny amerikansk Sverigeambassadör utses, och de diplomatiska relationerna mellan länderna förblir kylig ännu längre, bland annat då Palme 1972 håller ett tal om de amerikanska bombningarna av Hanoi.
1972 – Den amerikanske presidenten Richard Nixon inleder ett oväntat men historiskt besök i Kina, vilket pågår till den 28 februari, och tas emot av landets ledare Mao Zedong. Syftet med besöket är att förbättra relationerna mellan länderna, som vid denna tid ser varandra som något av ärkefiender och det är första gången en amerikansk president besöker ett kommunistiskt land. Besöket leder till och med till att engelska språket berikas med metaforen Nixon in China, som uttryck för när en politiker gör något oväntat och okarakteristiskt.
1976 – De första paralympiska vinterspelen invigs i svenska Örnsköldsvik. Spelen har tillkommit för att personer med olika former av funktionsnedsättningar ska kunna delta i olympiska vinterspelsidrotter, men med anpassningar till deras nedsättningar. Paralympiska sommarspel har hållits sedan 1960.
1987 – Olof Johansson väljs till det svenska Centerpartiets ordförande, sedan den tidigare ledaren Karin Söder har avgått den 2 februari, på grund av dålig hälsa. Johansson förblir partiledare till 1998, då han lämnar posten några veckor före årets svenska riksdagsval.

Källa: Wikipedia