Musik: Krokofant - Tidningen Kulturen

Odelbar enhet från fokuserade debutanter

Omdömesgill debutKrokofant
Krokofant

När man förr förenade jazz med rock slutade det oftast med fusion, en stil som när den fungerade som bäst blev en fantastisk och explanativ typ av musik, men när den blev som sämst blev en tröttsam kombination av de sämsta sidorna hos respektive genre. Det finns fler exempel på det senare än det förra.

När man idag förenar jazz med rock är det inte riktigt lika säkert var man hamnar. Elementen skjuts åt det ena eller andra hållet, det blir gärna flertydigt och det är inte ens längre lika lätt att säga vad som är rock och vad som är jazz i amalgamet. Och även sådant som trots allt kan sägas vara jazz kan ha en rockenergi, som hos Mats Gustafsson, medan det som fortfarande stannar på den här sidan av rockstaketet kan ha ett jazzigt tonfall, som hos Elephant9.

Hur man vill sortera debuterande Krokant – underbart bandnamn, för övrigt – beror nog mest på vilken utgångspunkt man har. Hos dem är det inte alls givet vilken som är deras rättmätiga hemvist. Det tycks dessutom ändra sig från låt till låt, ja ibland till och med från minut till minut. Det kan, som i ”Supermann”, börja som ett möte mellan King Crimson och Magma, för att övergå till Peter Brötzmann och sedan bli en odelbar kombination av dem bägge. Förutom att blanda stilar så förenar de också fasta strukturer med improvisation. Det bästa från inte bara två utan flera världar strålar samman i bandets musik.

Gruppen började som en duo vilket det finns spår av i ”Bodega” där Tom Hasslans gitarr vildsint kraschar mot Axel Skalstads trummor. Med sin fulla besättning är de emellertid en trio, med Jørgen Mathisens saxofon som kompletterande beståndsdel, och det är den som ger Krokofant sin definierande karaktär. Mathisen har en tät och bred klang, också när han svingar sig högt upp i registren, och mer än en gång kommer jag att tänka på den amerikanska gruppen Morphine. Ja, där har vi det – Krokofant är den felande länken mellan Morphine, Brötzmann och King Crimson!

Sådana namn ser naturligtvis snygga ut på papperet, men det vore inte mycket värt om inte Krokofant också hade något att backa upp det med, och det har de. Om de bara hade haft flotta referenspunkter och en våldsam utlevelse hade de lätt blivit utmattande att lyssna på, men de har ett ekonomiskt sinnelag, också när de blåser på som mest, och en god strukturell förmåga. De överarbetar sällan sina idéer och håller igen med energin så att den inte blir övermäktig. För att vara debutanter är de anmärkningsvärt fokuserade – ”Krokofant” är en skiva man skulle kunna vänta sig av ett band först ett stycke in i karriären.

Detta väcker självklart förväntningar på gruppens fortsatta karriär. Kommer de att kunna hantera de musikaliska fyndigheter de redan har gjort, utan att falla för till exempel frestelsen att ta in fler musiker (till exempel någon som hanterar liveelektronik) med risk att göra musiken överlastad? Om det omdöme de demonstrerar på ”Krokofant” är något att gå efter, så tror jag att de även fortsättningsvis kommer att göra kloka kreativa val. Det här är en skiva som visar upp ett sällsynt omdömesgillt band, med stor förståelse för den egna kapaciteten. Krokofant agerar på en mycket hög nivå, och att den skulle sjunka håller jag för mycket osannolikt.

Litteratur. Melker Garay, Anna-Lena Brundin och Jan Sigurd gästar Malmö 16 februari
Bokaktuella författaren Melker Garay kommer till Moriska Paviljongen i Malmö klockan 19 torsdagen den 16 februari. Med sig på scen har han artisterna och författarna Anna-Lena Brundin samt Jan Sigurd. Tillsammans bjuder de på en kväll med spännande samtal om litteraturen och samtiden samt också på musik från de lika skivaktuella artisterna.

Scen. Teater Slávas aktör sedan 20 år, prisas när Huddinge kommun uppmärksammar extraordinära insatser i kultur och föreningsliv. Elin Tisell har utmärkt sig genom sin konstnärliga gärning inom den fysiska teatergenren samt sitt djupa pedagogiska engagemang för barn och unga.
Inte minst som grundare av "Slávas unga", öppen träning i fysisk teater som erbjuds gratis varje vecka. Det har vuxit fram som en trygg mötesplats i gemenskap och skapande, där inte minst asylsökande ungdomar kan mötas med infödda.

Konst. Ida Thunströms nya verk utgår från hudens psykiska betydelse, som en tunn och bräcklig gräns mellan identiteten och världen utanför – en minneskarta, där tiden och historien lämnar sina avtryck och spår, i lager på lager, där också det gemensamma:  det skakiga nuet, och alla lagren bakåt framträder, i håligheter, revor, och sprickor. Ett sårigt blottande som kanske handlar om att besvärja rädslan inför att förlora kontrollen över gränserna: jagets, identitetens, ordningens – likväl nationens gränser. En kollektiv erfarenhet djupt grundad i det mänskliga psyket.
Vernissage 18 november kl 17-20 Utställningen pågår t.o.m. 6 December
TEGEN2 – öppettider: fre-sön 12 – 17  Bjurholmsg. 9b, Stockholm, T-bana Skanstull
tel. 070-7161923 070-2855777  Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. www.tegen2.se

Utrikes. Turkiets statliga nyhetsbyrå meddelade igår att turkiska åklagare kräver livstids fängelse för författaren och människorättsaktivisten Aslı Erdoğan, som anklagas för samröre med en beväpnad terrororganisation. På tisdag skulle hon ha tagit emot Tucholskypriset i Stockholm. Hon tilldelas priset med motiveringen: ”För ett nyskapande författarskap där språket självt strävar efter att bryta upp de alltför små sanningarnas fängelse.”