Musik: Krokofant - Tidningen Kulturen

Odelbar enhet från fokuserade debutanter

Omdömesgill debutKrokofant
Krokofant

När man förr förenade jazz med rock slutade det oftast med fusion, en stil som när den fungerade som bäst blev en fantastisk och explanativ typ av musik, men när den blev som sämst blev en tröttsam kombination av de sämsta sidorna hos respektive genre. Det finns fler exempel på det senare än det förra.

När man idag förenar jazz med rock är det inte riktigt lika säkert var man hamnar. Elementen skjuts åt det ena eller andra hållet, det blir gärna flertydigt och det är inte ens längre lika lätt att säga vad som är rock och vad som är jazz i amalgamet. Och även sådant som trots allt kan sägas vara jazz kan ha en rockenergi, som hos Mats Gustafsson, medan det som fortfarande stannar på den här sidan av rockstaketet kan ha ett jazzigt tonfall, som hos Elephant9.

Hur man vill sortera debuterande Krokant – underbart bandnamn, för övrigt – beror nog mest på vilken utgångspunkt man har. Hos dem är det inte alls givet vilken som är deras rättmätiga hemvist. Det tycks dessutom ändra sig från låt till låt, ja ibland till och med från minut till minut. Det kan, som i ”Supermann”, börja som ett möte mellan King Crimson och Magma, för att övergå till Peter Brötzmann och sedan bli en odelbar kombination av dem bägge. Förutom att blanda stilar så förenar de också fasta strukturer med improvisation. Det bästa från inte bara två utan flera världar strålar samman i bandets musik.

Gruppen började som en duo vilket det finns spår av i ”Bodega” där Tom Hasslans gitarr vildsint kraschar mot Axel Skalstads trummor. Med sin fulla besättning är de emellertid en trio, med Jørgen Mathisens saxofon som kompletterande beståndsdel, och det är den som ger Krokofant sin definierande karaktär. Mathisen har en tät och bred klang, också när han svingar sig högt upp i registren, och mer än en gång kommer jag att tänka på den amerikanska gruppen Morphine. Ja, där har vi det – Krokofant är den felande länken mellan Morphine, Brötzmann och King Crimson!

Sådana namn ser naturligtvis snygga ut på papperet, men det vore inte mycket värt om inte Krokofant också hade något att backa upp det med, och det har de. Om de bara hade haft flotta referenspunkter och en våldsam utlevelse hade de lätt blivit utmattande att lyssna på, men de har ett ekonomiskt sinnelag, också när de blåser på som mest, och en god strukturell förmåga. De överarbetar sällan sina idéer och håller igen med energin så att den inte blir övermäktig. För att vara debutanter är de anmärkningsvärt fokuserade – ”Krokofant” är en skiva man skulle kunna vänta sig av ett band först ett stycke in i karriären.

Detta väcker självklart förväntningar på gruppens fortsatta karriär. Kommer de att kunna hantera de musikaliska fyndigheter de redan har gjort, utan att falla för till exempel frestelsen att ta in fler musiker (till exempel någon som hanterar liveelektronik) med risk att göra musiken överlastad? Om det omdöme de demonstrerar på ”Krokofant” är något att gå efter, så tror jag att de även fortsättningsvis kommer att göra kloka kreativa val. Det här är en skiva som visar upp ett sällsynt omdömesgillt band, med stor förståelse för den egna kapaciteten. Krokofant agerar på en mycket hög nivå, och att den skulle sjunka håller jag för mycket osannolikt.

Litteratur. Författaren Bodil Malmsten avled under fredagen efter en tids sjukdom. Hennes förlag Finistère berättar om bortgången för nyhetsbyrån TT.
Malmsten berättade förra året att hon hade drabbats av cancer, genom ett inlägg på Twitter. ”Jag har cancer, radikalopererades (det heter så) november 2013, återfall december 2014. Nu handlar det om livskvalité. Men när gör det inte det", skrev hon då. Hon skrev också: "Fråga mig ingenting, jag berättar det jag vill berätta när jag kan berätta det. Alla dör ändå på slutet, annars hade livet ingen form". Hon ville inte göra en stor sak av sin sjukdom. – Jag är verkligen inte ensam om det här. Det är en sådan folksjukdom, sade hon till TT förra året.

Musik. Re:BELLE är ett samarbete mellan poeten Daniel Boyaciouglu, sångerskan Qarin Wikström och duon there are no more four seasons. Duon George Kentros och Mattias Peterson har tidigare gästat INES-serien i sitt projekt där man framför Vivaldis Årstiderna tillsammans med elektronik. I detta nya projekt sätter man en nationalskald från 1700-talet i ett nutida svenskt perspektiv, där integration, genus, musikalisk form och laptop är några element som vidrörs. Kvartetten tar avstamp i några av Fredmans Epistlar och funderar på vilken relevans de kan tänkas ha för dagens Sverige. Konserterna sänds live över nätet och ligger sedan kvar: www.inesplay.se Tidigare konserter finns på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Lör 6 februari kl. 18.00 - Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek
Sön 7 februari kl. 15.00 - Evenemangsplatsen, Kulturhuset Komedianten Varberg

Litteratur. Kulturjournalisten, debattören och författaren Kajsa Ekis Ekman tilldelas 2016 års Sara Lidman-pris för sina skarpa analyser av dagens stora samhällsfrågor. Både hennes texter och verbala inlägg i olika debatter bärs av ett språk som inger hopp, som genomlyser det till synes svårbegripliga. Kajsa Ekis Ekman är en modig aktivist och folkbildare både nationellt och internationellt i sann Sara Lidman-anda av passionerat motstånd och engagemang. Priset utdelas under Sara-dagen 2 april som äger rum på Sagateatern i Umeå under rubriken ”Sara, kvinnorna och freden”. Årets Sara Lidman-pris, det tredje i ordningen, tilldelas kulturjournalisten, debattören och författaren Kajsa Ekis Ekman. Hon är en unik röst i dagens samhällsdebatt, som vidgar perspektiven till att handla om mer än representativitet. Med en humor som befriar slår hon hål på myter och med skarpa betraktelser uppmanar hon oss att försöka förstå kapitalismens maskineri. Hennes två första böcker Skulden: eurokrisen sedd från Aten (2013) och Varat och varan: prostitution, surrogatmödraskap och den delade människan (2010) slår båda hål på myter. Den första ger en annan bild av skuldkrisen, och visar att grekerna inte var lata utan att de tvärt om fick betala notan för den skuldkris som började i USA och sedan muterade till Europa. Den andra analyserar med feministisk skärpa normaliseringen av människohandel och prostitution: den klyvnad som sker mellan jaget och kroppen när människan görs till en vara. Skulden är översatt till grekiska (”Den stulna våren”) och Varat och varan är översatt till både engelska och franska. Kajsa Ekis Ekman skriver på Dagens Nyheters kultursida, är ledarskribent på Dagens ETC samt medlem av redaktionen för tidningen Brand. Ett urval av hennes texter finns samlade i Texter 1998- 2015 (2015). Med vass analytisk skärpa och stor kunskap tar hon sig an till synes obegripliga frågor och gör dem begripliga. Vi görs klarsynta och mer intresserade av vår omvärld. Ur detta väcks hopp och en lust att förändra.

Inrikes. En ny genetiskt värdefull varg har identifierats i Tunturireviret, norr om Orsa. Länsstyrelsens personal börjar nu spåra i området för att se hur långt reviret sträcker sig.