Musik: Bushman's Revenge; Thou Shalt Boogie! - Tidningen Kulturen

Jazzen, zazen och ett nytt ekvilibrium

Mot fullkomnandetBushman's Revenge
Thou Shalt Boogie!

Bushman's Revenge är ett band som alltid varit på väg. Deras musik har befunnit sig i en atomdriven rörelse framåt. Men det är först på senare tid som de också varit på väg mot ett slags fullkomnande. Deras tidigare skivor har varit kraftladdade försök att kombinera rasande progressiv rock och jazz ”out there”; ambitionerna har hela tiden varit goda men det var inte förrän med förra skivan ”Electric Komte” som balansen mellan elementen och energin verkligen nådde en jämvikt. Min teori var att det berodde på livesituationen, att publiken var det nödvändiga lim som fick beståndsdelarna att fästa ordentligt. Det kan också helt enkelt vara så att de av sju års gemensamt musicerande och nötande har kommit närmare sitt ekvilibrium. ”Thou Shalt Boogie!” tyder på det.

Med skivan ville trion, här förstärkt med David Wallumrød på klaviatur, skapa en mer meditativ typ av musik. Det kan låta väldigt märkligt för den som är bekant med Bushman's Revenge sedan förut – meditativ är sannerligen inte det adjektiv som först kommer för en när man hör bandets tidigare skivor. Men det ligger någonting i hur de beskriver intentionerna med ”Thou Shalt Boogie!”. Flera av låtarna har en stillhet som hittills har varit helt atypisk för gruppen. Visst är både ”I Am an Astronaut” och ”Kugeln und Kraut” energirika som en kärnreaktion, men de låtar som definierar ”Thou Shalt Boogie!” är av en helt annan typ. ”Baklengs inn i fuglekassa” börjar kraftfullt men på en ”högre”, trankil nivå innan den liksom skingras och sprids som dimstråk. Med en ringande tamboura siktar den mot vad Miles Davis gjorde i David Crosby-covern ”Guinnevere”. ”Waltz Me Baby, Waltz Me All Night Long” fortsätter längs det spåret men utvecklar det i riktning mot något som skulle kunna kallas surfjazz. ”Hurra for mamma” avslutar skivan som med en hemkomstens eftertanke.

”Thou Shalt Boogie!” kan först tyckas som en apart Bushman's Revenge-skiva. Men när jag tänker efter så är den egentligen en konsekvens av allt de har gett ut tidigare. Efter att ha rasat av sig på sex skivor har de nått in till kärnan av klar stillhet. Zazen som musikkarriär? Jag tror att David Wallumrød spelar en avgörande roll i allt detta. Hans klaviatur, rymmandes Hammondorgel, klavinett och analog synt, bidrar diskret men fundamentalt till musiken. Den både rundar av och accentuerar drag i musiken som tidigare har varit dolda, eller i alla fall svåra att lägga märke till. Wallumrød avtäcker musiken och framhäver därmed en komplexitet som förstorar vad Bushman's Revenge syftar till på ett synnerligen förtjänstfullt sätt.

Jag hoppas att Bushman's Revenge fortsätter att odla denna mer nyanserade musik, och inte lämnar ”Thou Shalt Boogie!” åt undantagen i deras karriär. Det här är deras mest fullödiga skiva hittills, och ändå känns den som bara början.

Litteratur. Författaren Bodil Malmsten avled under fredagen efter en tids sjukdom. Hennes förlag Finistère berättar om bortgången för nyhetsbyrån TT.
Malmsten berättade förra året att hon hade drabbats av cancer, genom ett inlägg på Twitter. ”Jag har cancer, radikalopererades (det heter så) november 2013, återfall december 2014. Nu handlar det om livskvalité. Men när gör det inte det", skrev hon då. Hon skrev också: "Fråga mig ingenting, jag berättar det jag vill berätta när jag kan berätta det. Alla dör ändå på slutet, annars hade livet ingen form". Hon ville inte göra en stor sak av sin sjukdom. – Jag är verkligen inte ensam om det här. Det är en sådan folksjukdom, sade hon till TT förra året.

Musik. Re:BELLE är ett samarbete mellan poeten Daniel Boyaciouglu, sångerskan Qarin Wikström och duon there are no more four seasons. Duon George Kentros och Mattias Peterson har tidigare gästat INES-serien i sitt projekt där man framför Vivaldis Årstiderna tillsammans med elektronik. I detta nya projekt sätter man en nationalskald från 1700-talet i ett nutida svenskt perspektiv, där integration, genus, musikalisk form och laptop är några element som vidrörs. Kvartetten tar avstamp i några av Fredmans Epistlar och funderar på vilken relevans de kan tänkas ha för dagens Sverige. Konserterna sänds live över nätet och ligger sedan kvar: www.inesplay.se Tidigare konserter finns på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Lör 6 februari kl. 18.00 - Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek
Sön 7 februari kl. 15.00 - Evenemangsplatsen, Kulturhuset Komedianten Varberg

Litteratur. Kulturjournalisten, debattören och författaren Kajsa Ekis Ekman tilldelas 2016 års Sara Lidman-pris för sina skarpa analyser av dagens stora samhällsfrågor. Både hennes texter och verbala inlägg i olika debatter bärs av ett språk som inger hopp, som genomlyser det till synes svårbegripliga. Kajsa Ekis Ekman är en modig aktivist och folkbildare både nationellt och internationellt i sann Sara Lidman-anda av passionerat motstånd och engagemang. Priset utdelas under Sara-dagen 2 april som äger rum på Sagateatern i Umeå under rubriken ”Sara, kvinnorna och freden”. Årets Sara Lidman-pris, det tredje i ordningen, tilldelas kulturjournalisten, debattören och författaren Kajsa Ekis Ekman. Hon är en unik röst i dagens samhällsdebatt, som vidgar perspektiven till att handla om mer än representativitet. Med en humor som befriar slår hon hål på myter och med skarpa betraktelser uppmanar hon oss att försöka förstå kapitalismens maskineri. Hennes två första böcker Skulden: eurokrisen sedd från Aten (2013) och Varat och varan: prostitution, surrogatmödraskap och den delade människan (2010) slår båda hål på myter. Den första ger en annan bild av skuldkrisen, och visar att grekerna inte var lata utan att de tvärt om fick betala notan för den skuldkris som började i USA och sedan muterade till Europa. Den andra analyserar med feministisk skärpa normaliseringen av människohandel och prostitution: den klyvnad som sker mellan jaget och kroppen när människan görs till en vara. Skulden är översatt till grekiska (”Den stulna våren”) och Varat och varan är översatt till både engelska och franska. Kajsa Ekis Ekman skriver på Dagens Nyheters kultursida, är ledarskribent på Dagens ETC samt medlem av redaktionen för tidningen Brand. Ett urval av hennes texter finns samlade i Texter 1998- 2015 (2015). Med vass analytisk skärpa och stor kunskap tar hon sig an till synes obegripliga frågor och gör dem begripliga. Vi görs klarsynta och mer intresserade av vår omvärld. Ur detta väcks hopp och en lust att förändra.

Inrikes. En ny genetiskt värdefull varg har identifierats i Tunturireviret, norr om Orsa. Länsstyrelsens personal börjar nu spåra i området för att se hur långt reviret sträcker sig.