Opera: Bostadsrättsförening som kortopera – KIRA i Västerås konserthus - Tidningen Kulturen




Musikkritik
Verktyg
Typografi

KIRAFranz Schuberts åttonde symfoni, “den ofullbordade”, kan användas till mycket. Den kan spelas rätt upp och ned eller malas in i en kortopera av Anders Nilsson och på så sätt kanske fullbordas etthundranittio år senare i en tappning som förmodligen skulle överraska den blide mannen. Fullbordad eller inte, det eviga spörsmålet, jag tror svaret står att finna i nionde symfonins två sista satser som inte håller samma klass som symfonins två första. De känns pliktskydigt ditsatta. Den hade också mått bra av att vara “ofullbordad”. Kanske han hade detta på känn. Att uppfinna Anton Bruckners närmast monolitiska och dramatiska monumentalitet långt före Bruckner själv låter sig inte göras.

Malas in skrev jag, vilket inte riktigt stämmer. Det är gjort med kärlek och känsla. Anders Nilsson vet hur en slipsten skall dras, det har han visat i sina symfonier och tidigare operor, i ett variationsrikt tonspråk som odogmatiskt länkar både framåt och bakåt i tiden men alltid står med fötterna på jorden. Här har han dessutom krympt orkesternumerären och uppnår därmed en kammarmusikalisk koncentration och skärpa, vilket också ligger närmare den schubertska estetiken och som sinfoniettamedlemmarna hanterar med den äran. Det lilla formatets mästare som han är. Vilket kanske bäst kommer till uttryck i hans lieder, de sex hundra sångerna eller, om man så vill, “kortoperorna”.

Men detta ska inte handla om Schubert utan om “KIRA – I huset där jag bor”, den kortopera, performanceopera eller kabaréopera som i torsdags hade premiär i Västerås konserthus med Charlotte Engelkes i huvudrollen och med tolv musiker ur Västerås Sinfonietta placerade på scen med en tudelad viodeoskärm i fonden. Den handlar om något så prosaiskt som en bostadsrättsförening – med all säkerhet den första och sista i operahistorien - och dess knepiga relation till en av hyresgästerna som envisas med att spela Schuberts “ofullbordade” dag och natt. Konflikten ligger i öppen dager.

KIRA, som den bråkiga hyresgästen heter, har naturligtvis ingen chans, hon vägrar dessutom att låta sin hyresrätt övergå i en bostadsrätt, att låta det allmänna övergå i det privata. Av en olycklig tillfällighet trillar hon ner i det öppna hisschaktet och dör. Bostadsrättsföreningen “Pärlan” kan andas ut. Räkmackorna kan inmundigas i lugn och ro.

Den magnifika aktören, sångerskan och performanceartisten Charlotte Engelkes tar scenen i besittning med bravur, iklädd lång vit klänning och hjorthorn på huvudet, en varelse som slits mellan kultur och natur, mellan konvention och revolution. Hon dramatiserar sin belägenhet i intensiv talsång, vokala krumsprång och ett koreografiskt rörelsemönster som kan påminna om hur hon på liknande sätt tog sig an Wagner för något år sedan, med en scennärvaro och ekvilibristik i aktion och diktion som hon är skäligen ensam om just nu, en totalartist av format. Till sin hjälp har hon text- och manusförfattaren Sophie Holgersson och duon Performing Pictures som står för videogestaltningen. Konceptet har vissa likheter med Heiner Goebbels synnerligen egenartade multimediaverk som framförts på Bergmanfestivalen i Stockholm. Som dansare och skådespelare har Charlotte Engelkes också samarbetat med honom.

Det är uppsluppet och lätt vansinnigt - ett sinne som man inte ska ringakta i konstnärliga sammanhang och där denna kortopera för lång kvinna, halv sinfonietta och ett helt hus hämtar mycket näring. Liksom den engelska tonsättaren Peter Maxwell Davies gjort i två fantastiska kortoperor, en om en galen kvinna och en annan om en galen kung.

Ulf Stenberg

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen