Musik: Panzerpappa; Astromalist - Tidningen Kulturen

Som en vårbäckAnakronistisk grönska när mörkret faller tidigt

Panzerpappa
Astromalist

När Trond Gjellum började spela in demos i mitten av 90-talet, gjorde han det påverkad av Samla Mammas Manna och belgiska Rock In Opposition-majestäterna Univers Zero. Fem Panzerpappa-skivor längre fram i karriärem hörs fortfarande ekon från inspiratörerna, liksom återklanger från Zappa, Henry Cow, Gentle Giant och några av Canterbury-scenens mest framstående grupper som Hatfield & The North och National Health. Det är med andra ord i de progressiva regionerna som den norska kvartetten rör sig.

Och rör sig gör de, med god lokalkännedom och de fjädrande, lätta steg som bara den som är säker på sin sak kan göra. Det är rent lustfyllt att höra bandet så otvunget införliva stilistiska lån från sina inspirationskällor med sina alldeles egna idéer. Gruppens medlemmar är utmärkta kompositörer med ett instinktivt sinne för vad som är rätt, och förmågan att göra musik efter eget huvud hindrar dem från att bli simpla epigoner. De stjäl inte, de antyder kärleksfullt vilken musik de beundrar och låter den sippra in i den egna musiken med lika stort snille som smak.

Ibland är musiken tung, men handlaget är lätt, som skrev man ett brev med en vacker gåspenna. Inte ens när låtarna blir som mest komplexa låter det tillkrånglat, utan allting flyter med samma poesi som hos en vårbäck av smältvatten någon tid innan lövsprickningen.

Panzerpappa har tidigare spelat med Richard Sinclair, en av Canterbury-progens portalfigurer. På ”Astromalists ”titellåt medverkar Michel Berckmans som till vardags är medlem i både Univers Zero och Art Zoyd. Med Panzerpappas djupa rötter i den progressiva musiken är detta fullt rimligt. Berckmans fagott och engelska horn fördjupar lyriken i musiken, om det nu skulle behövas; just det lyriska är en av grundpelarna i kvartettens musik. Till skillnad från många av de som Panzerpappa ser upp till har de en ljusare grundton. Ibland nästan sagoaktig faktiskt. Det är närmast anakronistiskt att den grönskande ”Astromalist” släpps när mörkret faller allt tidigare på kvällen och regnet och höstlöven driver dagarna allt snabbare mot vintern. Men det är också då som ”Astromalist” behövs som allra mest, som en hoppfull strimma av ljus, starkt strålande av inspiration, suggestionskraft och poetisk värme.

Litteratur. Melker Garay, Anna-Lena Brundin och Jan Sigurd gästar Malmö 16 februari
Bokaktuella författaren Melker Garay kommer till Moriska Paviljongen i Malmö klockan 19 torsdagen den 16 februari. Med sig på scen har han artisterna och författarna Anna-Lena Brundin samt Jan Sigurd. Tillsammans bjuder de på en kväll med spännande samtal om litteraturen och samtiden samt också på musik från de lika skivaktuella artisterna.

Scen. Teater Slávas aktör sedan 20 år, prisas när Huddinge kommun uppmärksammar extraordinära insatser i kultur och föreningsliv. Elin Tisell har utmärkt sig genom sin konstnärliga gärning inom den fysiska teatergenren samt sitt djupa pedagogiska engagemang för barn och unga.
Inte minst som grundare av "Slávas unga", öppen träning i fysisk teater som erbjuds gratis varje vecka. Det har vuxit fram som en trygg mötesplats i gemenskap och skapande, där inte minst asylsökande ungdomar kan mötas med infödda.

Konst. Ida Thunströms nya verk utgår från hudens psykiska betydelse, som en tunn och bräcklig gräns mellan identiteten och världen utanför – en minneskarta, där tiden och historien lämnar sina avtryck och spår, i lager på lager, där också det gemensamma:  det skakiga nuet, och alla lagren bakåt framträder, i håligheter, revor, och sprickor. Ett sårigt blottande som kanske handlar om att besvärja rädslan inför att förlora kontrollen över gränserna: jagets, identitetens, ordningens – likväl nationens gränser. En kollektiv erfarenhet djupt grundad i det mänskliga psyket.
Vernissage 18 november kl 17-20 Utställningen pågår t.o.m. 6 December
TEGEN2 – öppettider: fre-sön 12 – 17  Bjurholmsg. 9b, Stockholm, T-bana Skanstull
tel. 070-7161923 070-2855777  Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. www.tegen2.se

Utrikes. Turkiets statliga nyhetsbyrå meddelade igår att turkiska åklagare kräver livstids fängelse för författaren och människorättsaktivisten Aslı Erdoğan, som anklagas för samröre med en beväpnad terrororganisation. På tisdag skulle hon ha tagit emot Tucholskypriset i Stockholm. Hon tilldelas priset med motiveringen: ”För ett nyskapande författarskap där språket självt strävar efter att bryta upp de alltför små sanningarnas fängelse.”