Som en vårbäckAnakronistisk grönska när mörkret faller tidigt

Panzerpappa
Astromalist

När Trond Gjellum började spela in demos i mitten av 90-talet, gjorde han det påverkad av Samla Mammas Manna och belgiska Rock In Opposition-majestäterna Univers Zero. Fem Panzerpappa-skivor längre fram i karriärem hörs fortfarande ekon från inspiratörerna, liksom återklanger från Zappa, Henry Cow, Gentle Giant och några av Canterbury-scenens mest framstående grupper som Hatfield & The North och National Health. Det är med andra ord i de progressiva regionerna som den norska kvartetten rör sig.

Och rör sig gör de, med god lokalkännedom och de fjädrande, lätta steg som bara den som är säker på sin sak kan göra. Det är rent lustfyllt att höra bandet så otvunget införliva stilistiska lån från sina inspirationskällor med sina alldeles egna idéer. Gruppens medlemmar är utmärkta kompositörer med ett instinktivt sinne för vad som är rätt, och förmågan att göra musik efter eget huvud hindrar dem från att bli simpla epigoner. De stjäl inte, de antyder kärleksfullt vilken musik de beundrar och låter den sippra in i den egna musiken med lika stort snille som smak.

Ibland är musiken tung, men handlaget är lätt, som skrev man ett brev med en vacker gåspenna. Inte ens när låtarna blir som mest komplexa låter det tillkrånglat, utan allting flyter med samma poesi som hos en vårbäck av smältvatten någon tid innan lövsprickningen.

Panzerpappa har tidigare spelat med Richard Sinclair, en av Canterbury-progens portalfigurer. På ”Astromalists ”titellåt medverkar Michel Berckmans som till vardags är medlem i både Univers Zero och Art Zoyd. Med Panzerpappas djupa rötter i den progressiva musiken är detta fullt rimligt. Berckmans fagott och engelska horn fördjupar lyriken i musiken, om det nu skulle behövas; just det lyriska är en av grundpelarna i kvartettens musik. Till skillnad från många av de som Panzerpappa ser upp till har de en ljusare grundton. Ibland nästan sagoaktig faktiskt. Det är närmast anakronistiskt att den grönskande ”Astromalist” släpps när mörkret faller allt tidigare på kvällen och regnet och höstlöven driver dagarna allt snabbare mot vintern. Men det är också då som ”Astromalist” behövs som allra mest, som en hoppfull strimma av ljus, starkt strålande av inspiration, suggestionskraft och poetisk värme.

Musik. ​Dynamite är svensk Rock n Roll när den är som allra bäst, ta chansen att se dom i Stockholm innan de drar iväg på stor Europa turné. THE MUFF är bandet från Zhuhai i Kina. BOHEMIAN LIFESTYLE har ett rykande nytt fullängdsalbum nämnt som "årets hittills bästa album" av Sweden Rock Magazine.Göta Källare Stockholm 9 Augusti - Fritt Inträde

Inrikes. ”Viktigt att transfrågorna tas upp” inledde Moderaternas nya partiledare Anna Kinberg Batra utfrågningen av RFSL och RFSL-Ungdom inför en stor publik i Hörsalen på Kulturhuset Stadsteatern. Under fredagen gästades Pride House av en lång rad tunga politiker, förutom moderatledaren Anna Kinberg Batra bland annat av utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) och justitieminister Morgan Johansson (S).

Media. Två av fem svenskar tar paus från sociala medier på semestern. Även i den mest aktiva åldersgruppen 18-22 år, väljer en fjärdedel att inte posta när de är lediga. Populäraste kanalen för semesterskryt är Facebook, följt av Instagram. Det visar en undersökning gjord av resesöksajten momondo.

Gemensamhet. MTR Express går in som sponsor för både årets största Pridefest och Eurogames Stockholm, världens största sportevenemang för HBTQ-personer. Förutom sponsorskapet till
evenemangen ges till så många som möjligt chans att delta och ger därför 25% rabatt på alla resor mellan Stockholm och Göteborg fram till 10 augusti med en rabattkod.