Musik: Elephant9 with Reine Fiske, Atlantis - Tidningen Kulturen

Som en supernovaEn progressiv stjärnsmäll rakt i plytet

Elephant9 with Reine Fiske
Atlantis

En käftsmäll så att glasögonen ryker! En tjotablängare rätt i nyllet! En stjärnsmäll rakt i plytet! Med knogar av progressiv rock, RIO och fusion!

Det är precis vad ”Atlantis” är, av norska bandet Elephant9, tilldragelsen till ära förstärkta med svenske Reine Fiske på gitarr. Det är en total knockout, med spår av Soft Machine, King Crimson och Samla Mammas Manna. Även Magma, om man ser till det kantiga, dystopiskt funkiga basspelet à la Jannik Top. Inte för att Elephant9, som med ”Atlantis” är inne på sin fjärde platta om man räknar den live som bara släpptes på vinyl, behöver jämförelser med andra band. De klararsig alldeles utmärkt på egen hand. Deras energi och vitalitet gör dem till ett unikum. Låt vara att det är riktigt att kalla deras musik för prog, men där andra nyprogband mest intresserar sig för att spela i det förflutna – och därmed av diskvalificerar sig som progressiva – är Elephant9 genuint framåtblickande. De befinner sig hela tiden på väg, i rastlös rörelse mot ett okänt mål. Musiken söker, tar fart, lyfter och kastar sig ut i det okända för att sedan explodera som en supernova över den svärtade himlen.

Svärta, det har också musiken. Det är ingen festlig gladprog av typen Flower Kings som norrmännen levererar. Det är tungt som osmium. Hårt som diamant. Förgörande som plutonium. Kanske är det just tyngden och mörkret som leder tankarna till King Crimson. Men också kraften, den oregerliga kraften i de inte sällan komplexa riffen som snärtande mattrar ut mot lyssnaren som ur en bindgalen kulspruta. Samtidigt behärskar de en naturnära lyricism, lika vacker som någonsin hos Bo Hanssons och hans trolska hammond. Men gemensamt för de volymstarka utbrotten och de den granskogsdunkla introspektionen är den redan nämnda energin. Det är som att musiken har legat och mullrat under jorden under lång tid och att ”Atlantis” är den lavafrustande eruptionen.

Att Reine Fiske medverkar på en Elephant9-skiva är inte alls långsökt. Kanske var det till och med oundvikligt då han på hemmaplan utmärkt sig som gitarrist tillsammans med Dungen, Träd Gräs och Stenar, Landberk, Patoos och Morte Macabre. Men jag har aldrig tidigare hört honom så lössläppt som här. Aldrig så otyglad och vildsint i sitt uttryck. Han passar perfekt in i bandet, och det är så att jag hoppas att detta inte ska vara en engångsföreteelse utan att han har möjlighet att bli fast medlem i bandet. Kombinationen är oslagbar. Oslagbar.

Rune Grammofon har alltid varit noga med den musikaliska kvaliteten; namnet är en kvalitetsgaranti, något som borgar för angelägen musik i den absoluta framkanten av sådan musik som svårligen låter sig kategoriseras i på förhand givna genrer. Men frågan är om de inte överträffat sig själva med den här utgåvan. ”Atlantis” är en av 2000-talets hittills bästa skivor. Helt klart årets allra bästa. Hittills, tillägger jag för att ha ryggen fri, men för att det ska komma något som överträffar den under de månader som återstår av 2012 krävs det ett veritabelt underverk.

Litteratur. Den syrisk-libanesiske poeten Adonis tilldelas 2016 års Stig Dagermanpris
”för ett författarskap där lidelsen för den arabiska poesin bortom religion och politiska strömningar blottlägger diktkonstens frigörande väsen.”

Inrikes. Alla barn mellan tre och fem år i Robertsfors får i veckan se en föreställning med kompani Giraff. Kompaniet består av två cirkusartister från Stockholm. Nästa vecka får samma åldersgrupp i Vilhelmina uppleva kultur. Barnen får se en färgstark dansföreställning av den professionella gruppen Big Wind från Göteborg. En vecka senare är Big Wind i Dorotea. Det är nio kommuner i Västerbotten som under våren och hösten får ta del av en pilotsatsning för förskolor som Kulturrådet bekostar. Tio miljoner kronor ur Skapande skola-bidraget har avsatts för förskolan i kommuner som har långa avstånd till professionell scenkonst. Förutom föreställningarna för barnen får också förskolans personal handledning av artisterna och det ges även en familjeföreställning i kommunen. Turnén arrangeras av Danscentrum och Teatercentrum. Förutom Västerbottens kommuner får även små barn i fem kommuner i Norrbotten och fyra i Östergötland föreställningar med dans, cirkus, teater eller musik

Litteratur. Författaren Göran Palm är död. Han avled stilla idag bland sina närmaste. Han blev 85 år.

Konst. Den 21–24 april kommer performancescenen Red Spot att visa ny, innovativ performance av konstnärer från hela världen. Red Spot är Supermarkets programpunkt som visar det senaste inom samtida performance på den internationella konstscenen. Först ut i år är ”Jam Cardell” där hemliga gäster bjuder på en spelning tillsammans med Jan Cardells musikaliska skulpturer. Red Spot får även besök av ljudkonstnärerna Ann Rosén och Sofia Härdig från Fylkingen. De kommer att framföra ”Sound Performance” respektive ”LIVE SENTENCES”, två genreöverskridande ljudperformance. På scenen ser vi även Katherine Nolan från det irländska galleriet MART Gallery, och Dorinel Marc håller en performanceworkshop där besökare är välkomna att delta. Dorinels workshop pågår fortlöpande den 21–24 april. Den experimentella plattformen Weld kommer också till Supermarket med en förhandsvisning av Weld Companys föreställning ”Phoenix” i koreografi av Rebecka Stillman som visas på Dansens Hus den 28 och 29 april. Vid sidan av det kommer en hel del annat att hända ute i själva utställningen. Till exempel ser vi performancekonstnärerna Joakim Stampe och Chuyia Chia från Göteborg framträda på olika platser i och utanför mässan. Performancegalleriet Galeria Racjez från Polen kommer att omvandla sitt utställningsbås till en interaktiv performanceutställning, och Grafik i Väst i samarbete med Grafiska Sällskapet presenterar verket ”Printmaking as Performance”. Den 24 april uppmärksammas Fashion Revolution Day över hela världen, som samma dag kommer att besöka Supermarket och visa ett performanceverk av den svenska designern Amandah Andersson. Fashion Revolution Day arbetar för hållbar utveckling inom modeindustrin. Ovan är endast ett litet urval av vad som finns att se på årets Red Spot. Programmet uppdateras kontinuerligt med nya performance och annat, på www.supermarketartfair.com