Musik: Stian Westerhus; The Matriarch and the Wrong Kind of Flowers - Tidningen Kulturen

Sakral musik utan gudEn polarexpedition i ljud

Stian Westerhus
The Matriarch and the Wrong Kind of Flowers

För somliga instrumentalister är det valda instrumentet mer än bara just ett instrument. Det kan tjäna som en hel orkester, en källa till riktiga klangmyriader. Det kan vara som skulptörens verktyg med vilket konstnären mejslar ut former ur något som för andra bara ser ut som en klump av råmaterial. I konstnärens öga är klumpen däremot en gestaltning i vardande, rik på strukturer och mottaglig för infall och intuition.

Den enkla definitionen av Stian Westerhus är gitarrist. En mer inkännande beskrivning av honom är klangvisionär. Med sin gitarr skapar han klangkatedraler som överväldigar i storlek. Jo, musiken är storslagen men inte överlastad; här finns inga tjocka ljudsjok eller lager på lager av timbre. Westerhus metod är istället glesheten och den potenta tystnaden. Jag får ofta arktiska inre bilder när jag lyssnar på ”The Matriarch and the Wrong Kind of Flowers”. Kilometer efter kilometer av gnistrande is mot en ändlös himmel. Det kanske är så jag borde beskriva skivan, som en polarexpedition i ljud?

Ibland kommer jag att tänka på Giya Kancheli, ibland Jon Hassell. Ibland tycker jag mig höra Brian Eno som ”On Land”-mörkast, ibland leder musiken tankarna till NASA:s ”planetsymfonier”, de outsägligt vackra inspelningarna av rymdens ljud. Det är sakral musik utan gud.

Stian Westerhus utmärkte sig redan tidigare i år på ”Didymoi Dreams”, skivan han gjorde tillsammans med ljudkonstnären Sidsel Endresen. Att utöver det lilla mästerverket dessutom få musik av ”The Matriarch and the Wrong Kind of Flowers” kaliber under ett och samma år är att bli riktigt ordentligt bortskämd.

Utrikes. En Kairos domstol avvisade författaren Ahmed Najis begäran om uppskov med verkställandet av hans tvååriga fängelsestraff, som han har avtjänat sex månader av.
I februari dömde en domstol i Kairo den 30-årige författaren till två års fängelse för att störa allmän moral i samband med utgivningen av hans roman Istikhdam al-hayah (Att använda livet) i den statsägda Akhbar al-Adabs litterära tidskrift förra året.Försvaret lämnade in en vädjan till åklagaren i början av juli för att stoppa verkställandet av domen av medicinska skäl. Naji närvarade vid mötet i dag och var omgiven av vänner och bekanta som tog tillfället i akt att träffa honom för första gången sedan han greps för sex månader sedan. Bara första kretsen av anhöriga tillåts att besöka honom i fängelset.
Najis advokat Mahmoud Othman berättade för Mada Masr att enligt en nyligen införd lag kan försvaret överklaga domen i högre instans innan ärendet går till appellationsdomstolen för en slutgiltig dom.
Domstolens resonemang för Najis straff var att han avsiktligt hade begått brottet med att offentliggöra och sprida oanständigheter genom sin fiktiva text.

Media. TV4 och C More genomför nu den största satsningen någonsin på svensk landslagsfotboll. Genom ett nytecknat avtal med UEFA har TV4 och C More säkrat de exklusiva sändningsrättigheterna till samtliga herrlandslagets matcher fr o m hösten 2018 till VM 2022. I rättigheterna ingår EM-kval, VM-kval och den nya viktiga turneringen UEFA Nations League, liksom alla europeiska kvalmatcher till EM och VM.

Konst. Lördag den 24 september öppnar Ljus och stillhet – skandinavisk konst kring sekelskiftet 1900 på Musée Toulouse-Lautrec i Albi. Utställningen består av några av de främsta exemplen på skandinaviskt måleri från slutet av 1800-talet och början av 1900-talet, alla utlånade från Nationalmuseum. Bland konstnärerna märks Carl Larsson, Anders Zorn, Hanna Pauli, Vilhelm Hammershøi, Fanny Brate m fl

Litteratur. Svenska PEN tilldelar 2016 års Tucholskypris till den turkiska författaren Aslı Erdoğan.
Motiveringen lyder: ”För ett nyskapande författarskap där språket självt strävar efter att bryta upp de alltför små sanningarnas fängelse.” Aslı Erdoğan, född 1967 i Istanbul, är en turkisk författare och människorättsaktivist. Hon räknas till den turkiska samtidslitteraturens främsta namn. Erdoğan väjer sällan för de tabulagda ämnena. Hon är ett av den unga, samtida turkiska litteraturens främsta och mest kontroversiella namn, som aldrig slutat skriva om kurdernas rättigheter, det armeniska folkmordet, våld mot kvinnor eller tortyren i turkiska fängelser. Hon romandebuterade 1994; fyra år senare fick hon sitt stora genombrott med romanen Staden i den röda kappan. Erdoğan har skrivit noveller, romaner samt essäer, krönikor och artiklar för stora turkiska tidningar och hon har även gjort sig känd som förkämpe för mänskliga rättigheter och yttrandefrihet. Kritiker både i Turkiet och utomlands har hyllat Erdoğans verk och hennes böcker har översatts till ett dussintal språk. Hon har tre böcker utgivna i svensk översättning på Rámus