Musik: Stian Westerhus; The Matriarch and the Wrong Kind of Flowers - Tidningen Kulturen

Sakral musik utan gudEn polarexpedition i ljud

Stian Westerhus
The Matriarch and the Wrong Kind of Flowers

För somliga instrumentalister är det valda instrumentet mer än bara just ett instrument. Det kan tjäna som en hel orkester, en källa till riktiga klangmyriader. Det kan vara som skulptörens verktyg med vilket konstnären mejslar ut former ur något som för andra bara ser ut som en klump av råmaterial. I konstnärens öga är klumpen däremot en gestaltning i vardande, rik på strukturer och mottaglig för infall och intuition.

Den enkla definitionen av Stian Westerhus är gitarrist. En mer inkännande beskrivning av honom är klangvisionär. Med sin gitarr skapar han klangkatedraler som överväldigar i storlek. Jo, musiken är storslagen men inte överlastad; här finns inga tjocka ljudsjok eller lager på lager av timbre. Westerhus metod är istället glesheten och den potenta tystnaden. Jag får ofta arktiska inre bilder när jag lyssnar på ”The Matriarch and the Wrong Kind of Flowers”. Kilometer efter kilometer av gnistrande is mot en ändlös himmel. Det kanske är så jag borde beskriva skivan, som en polarexpedition i ljud?

Ibland kommer jag att tänka på Giya Kancheli, ibland Jon Hassell. Ibland tycker jag mig höra Brian Eno som ”On Land”-mörkast, ibland leder musiken tankarna till NASA:s ”planetsymfonier”, de outsägligt vackra inspelningarna av rymdens ljud. Det är sakral musik utan gud.

Stian Westerhus utmärkte sig redan tidigare i år på ”Didymoi Dreams”, skivan han gjorde tillsammans med ljudkonstnären Sidsel Endresen. Att utöver det lilla mästerverket dessutom få musik av ”The Matriarch and the Wrong Kind of Flowers” kaliber under ett och samma år är att bli riktigt ordentligt bortskämd.

Litteratur. Författaren Bodil Malmsten avled under fredagen efter en tids sjukdom. Hennes förlag Finistère berättar om bortgången för nyhetsbyrån TT.
Malmsten berättade förra året att hon hade drabbats av cancer, genom ett inlägg på Twitter. ”Jag har cancer, radikalopererades (det heter så) november 2013, återfall december 2014. Nu handlar det om livskvalité. Men när gör det inte det", skrev hon då. Hon skrev också: "Fråga mig ingenting, jag berättar det jag vill berätta när jag kan berätta det. Alla dör ändå på slutet, annars hade livet ingen form". Hon ville inte göra en stor sak av sin sjukdom. – Jag är verkligen inte ensam om det här. Det är en sådan folksjukdom, sade hon till TT förra året.

Musik. Re:BELLE är ett samarbete mellan poeten Daniel Boyaciouglu, sångerskan Qarin Wikström och duon there are no more four seasons. Duon George Kentros och Mattias Peterson har tidigare gästat INES-serien i sitt projekt där man framför Vivaldis Årstiderna tillsammans med elektronik. I detta nya projekt sätter man en nationalskald från 1700-talet i ett nutida svenskt perspektiv, där integration, genus, musikalisk form och laptop är några element som vidrörs. Kvartetten tar avstamp i några av Fredmans Epistlar och funderar på vilken relevans de kan tänkas ha för dagens Sverige. Konserterna sänds live över nätet och ligger sedan kvar: www.inesplay.se Tidigare konserter finns på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Lör 6 februari kl. 18.00 - Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek
Sön 7 februari kl. 15.00 - Evenemangsplatsen, Kulturhuset Komedianten Varberg

Litteratur. Kulturjournalisten, debattören och författaren Kajsa Ekis Ekman tilldelas 2016 års Sara Lidman-pris för sina skarpa analyser av dagens stora samhällsfrågor. Både hennes texter och verbala inlägg i olika debatter bärs av ett språk som inger hopp, som genomlyser det till synes svårbegripliga. Kajsa Ekis Ekman är en modig aktivist och folkbildare både nationellt och internationellt i sann Sara Lidman-anda av passionerat motstånd och engagemang. Priset utdelas under Sara-dagen 2 april som äger rum på Sagateatern i Umeå under rubriken ”Sara, kvinnorna och freden”. Årets Sara Lidman-pris, det tredje i ordningen, tilldelas kulturjournalisten, debattören och författaren Kajsa Ekis Ekman. Hon är en unik röst i dagens samhällsdebatt, som vidgar perspektiven till att handla om mer än representativitet. Med en humor som befriar slår hon hål på myter och med skarpa betraktelser uppmanar hon oss att försöka förstå kapitalismens maskineri. Hennes två första böcker Skulden: eurokrisen sedd från Aten (2013) och Varat och varan: prostitution, surrogatmödraskap och den delade människan (2010) slår båda hål på myter. Den första ger en annan bild av skuldkrisen, och visar att grekerna inte var lata utan att de tvärt om fick betala notan för den skuldkris som började i USA och sedan muterade till Europa. Den andra analyserar med feministisk skärpa normaliseringen av människohandel och prostitution: den klyvnad som sker mellan jaget och kroppen när människan görs till en vara. Skulden är översatt till grekiska (”Den stulna våren”) och Varat och varan är översatt till både engelska och franska. Kajsa Ekis Ekman skriver på Dagens Nyheters kultursida, är ledarskribent på Dagens ETC samt medlem av redaktionen för tidningen Brand. Ett urval av hennes texter finns samlade i Texter 1998- 2015 (2015). Med vass analytisk skärpa och stor kunskap tar hon sig an till synes obegripliga frågor och gör dem begripliga. Vi görs klarsynta och mer intresserade av vår omvärld. Ur detta väcks hopp och en lust att förändra.

Inrikes. En ny genetiskt värdefull varg har identifierats i Tunturireviret, norr om Orsa. Länsstyrelsens personal börjar nu spåra i området för att se hur långt reviret sträcker sig.

Joomlas felsökningskonsoll

Session