Musik: Stian Westerhus; The Matriarch and the Wrong Kind of Flowers - Tidningen Kulturen

Sakral musik utan gudEn polarexpedition i ljud

Stian Westerhus
The Matriarch and the Wrong Kind of Flowers

För somliga instrumentalister är det valda instrumentet mer än bara just ett instrument. Det kan tjäna som en hel orkester, en källa till riktiga klangmyriader. Det kan vara som skulptörens verktyg med vilket konstnären mejslar ut former ur något som för andra bara ser ut som en klump av råmaterial. I konstnärens öga är klumpen däremot en gestaltning i vardande, rik på strukturer och mottaglig för infall och intuition.

Den enkla definitionen av Stian Westerhus är gitarrist. En mer inkännande beskrivning av honom är klangvisionär. Med sin gitarr skapar han klangkatedraler som överväldigar i storlek. Jo, musiken är storslagen men inte överlastad; här finns inga tjocka ljudsjok eller lager på lager av timbre. Westerhus metod är istället glesheten och den potenta tystnaden. Jag får ofta arktiska inre bilder när jag lyssnar på ”The Matriarch and the Wrong Kind of Flowers”. Kilometer efter kilometer av gnistrande is mot en ändlös himmel. Det kanske är så jag borde beskriva skivan, som en polarexpedition i ljud?

Ibland kommer jag att tänka på Giya Kancheli, ibland Jon Hassell. Ibland tycker jag mig höra Brian Eno som ”On Land”-mörkast, ibland leder musiken tankarna till NASA:s ”planetsymfonier”, de outsägligt vackra inspelningarna av rymdens ljud. Det är sakral musik utan gud.

Stian Westerhus utmärkte sig redan tidigare i år på ”Didymoi Dreams”, skivan han gjorde tillsammans med ljudkonstnären Sidsel Endresen. Att utöver det lilla mästerverket dessutom få musik av ”The Matriarch and the Wrong Kind of Flowers” kaliber under ett och samma år är att bli riktigt ordentligt bortskämd.

Litteratur. Med demokrati och yttrandefrihet i fokus lyfter Sigtuna Litteraturfestival vittnesmål från Syrien. Samar Yazbek och Sigtunas nya fristadsförfattare, Iman Al Ghafari, ger unika inblickar om vår tids största konflikt. Negar Naseh och David Qviström diskuterar samtidens reaktioner, migration, orättvisor och ilska. Årets besökare ges en unik chans till vittnesmål från vår tids största konflikt när författaren Samar Yazbek, och Sigtunas nya fristadsförfattare, Iman Al Ghafari - båda från Syrien - gästar Sigtuna Litteraturfestival 26-28 augusti.

Litteratur. Det Rumänska kulturinstitutet stödjer ett projektprogram som kretsar runt Paul Celan, en av efterkrigstidens mest inflytelserika poeter. Paul Celan föddes 1920 i Czernowitz i dåvarande rumänska Bukovina och dog 1970 i Paris. I augusti 2016 blir det premiär för ett samarbetsprojekt mellan sex bildkonstnärer med hemvist på Österlen i Skåne och ny-musikensemblen från Berlin, TriokubiK. I centrum står den intensiva poetiska visionen av Paul Celan, tysk-judisk diktare bördig från Rumänien och med sina mest aktiva och ryktbara år i den självvalda exilen i Paris. Genom en väv av bildkonst, musik, sång och uppläsning hoppas de medverkande kunna skicka ekon över genregränserna med de bildrikt och klangfullt laddade orden som gravitationspunkt. Bildkonstnärerna Irene Trotzig (projektets curator), Helena Bergenrud, Jan-Bertil Andersson, Malin Schønbeck, Gunilla Widholm och Håkan Blomkvist presenterar var och en nya bildkonstverk inspirerade av Celan-dikter - bland annat i form av en gemensam artists' book. TriokubiK (Verena Rein, sopran; Marika Gejrot, cello; Stefan Paul, piano) kommer att framföra ett antal nyskrivna verk till Paul Celans ord, musik som i ett flertal fall får sina premiäruppföranden. Mellan musiknumren görs diktuppläsningar av skådespelaren Clas Göran Söllgård.

Konst. Ur Drömmarnas värld Gudrun Edel på galleri Carlslund.
30 juli-7 augusti kl. 11-16
Vernissage lördagen den 30 juli kl. 11-16 på Galleri Carlslunds Gård, Steninge Kyrkby