Musik: Stian Westerhus; The Matriarch and the Wrong Kind of Flowers - Tidningen Kulturen

Sakral musik utan gudEn polarexpedition i ljud

Stian Westerhus
The Matriarch and the Wrong Kind of Flowers

För somliga instrumentalister är det valda instrumentet mer än bara just ett instrument. Det kan tjäna som en hel orkester, en källa till riktiga klangmyriader. Det kan vara som skulptörens verktyg med vilket konstnären mejslar ut former ur något som för andra bara ser ut som en klump av råmaterial. I konstnärens öga är klumpen däremot en gestaltning i vardande, rik på strukturer och mottaglig för infall och intuition.

Den enkla definitionen av Stian Westerhus är gitarrist. En mer inkännande beskrivning av honom är klangvisionär. Med sin gitarr skapar han klangkatedraler som överväldigar i storlek. Jo, musiken är storslagen men inte överlastad; här finns inga tjocka ljudsjok eller lager på lager av timbre. Westerhus metod är istället glesheten och den potenta tystnaden. Jag får ofta arktiska inre bilder när jag lyssnar på ”The Matriarch and the Wrong Kind of Flowers”. Kilometer efter kilometer av gnistrande is mot en ändlös himmel. Det kanske är så jag borde beskriva skivan, som en polarexpedition i ljud?

Ibland kommer jag att tänka på Giya Kancheli, ibland Jon Hassell. Ibland tycker jag mig höra Brian Eno som ”On Land”-mörkast, ibland leder musiken tankarna till NASA:s ”planetsymfonier”, de outsägligt vackra inspelningarna av rymdens ljud. Det är sakral musik utan gud.

Stian Westerhus utmärkte sig redan tidigare i år på ”Didymoi Dreams”, skivan han gjorde tillsammans med ljudkonstnären Sidsel Endresen. Att utöver det lilla mästerverket dessutom få musik av ”The Matriarch and the Wrong Kind of Flowers” kaliber under ett och samma år är att bli riktigt ordentligt bortskämd.

Film. Victor Lindgrens film Kometen är som enda svenska kortfilm uttagen till tävlan på Berlins filmfestival i sektionen Berlinale Shorts. Kometen är en tolkning av författare Melker Garays novell med samma titel. Victor Lindgren har skrivit manus till filmen och skådespelare Abdi Aziis har varit viktig för arbetet med gestaltningen.
Kometen är producerad av Therese Högberg på Bautafilm AB i samproduktion med Melker Garay/MBG International AB. Med stöd av Film i Västerbotten. Victor Lindgren tävlade senast på Berlin filmfestival 2013 där han prisades med en Teddy Award för den uppmärksammade kortfilmen Ta av mig med Jaana Bringlöv Ekspong och Björn Elgerd. Kometen får sin premiär i svenska programmet på Göteborgs filmfestival (27 januari – 8 februari) där omkring 60 nya svenska kortfilmer premiärvisas
Berlin filmfestival 2017 pågår mellan 9-19 februari.

Konst. I en av de vanligast förekommande representationerna av natur, den populära
och underhållande naturfilmen på TV grundläggs våra föreställningar kring vad
som är naturligt, det vill säga, var gränsen mellan natur och kultur ska gå. Det
finns med andra ord inga objektiva avbildningar av natur, bara tolkningar, vilka
är beroende av historiska, kulturella och samhälleliga kontexter. Lars Brunström har alltid lekt och överskridit dessa konstruktioner och gränser med sitt mekaniska menageri av “naturtrogna djur”, i ett slags transliknande rörelsemönster, så långt man kan komma ifrån dagens actionskapande naturfiktioner på TV. Och nu har Lars Brunström kommit till den kanske minst älskade djurarten, nekrofager (asätare), fullmatade med våra kulturellt betingade, negativa föreställningar kring asätarens girighet och tjuvaktighet, samtidigt som dessa, i våra ögon, smutsiga spejare är naturens största renhållningsarbetare.
Vernissage – fredagen den 13 januari kl 17-20 Utställningen pågår t.o.m. 5 februari
TEGEN2 – öppettider: fre-sön 12 – 17 Bjurholmsg. 9b, Stockholm, T-bana Skanstull

Musik. ETER Festival är en tolvtimmars upplevelse som har premiär på Mejeriet på fredag! Från klockan tre på eftermiddagen fylls huset med experimentell musik, synthloppis, workshops i musikproduktion och en hel del elektronik-nörderi för att sedan övergå i klubb fram till klockan tre på natten. Det är fri entré under hela dagen och en bra bit in på kvällen.
Det bjuds på ett sprudlande program med allt från melankolisk electronica till ljudmåleri med Sveriges enda Soundpainting-grupp. Festivalen lyfter fram lokala musikakter och kulturaktörer och genomförs i samarbete konsttidskriften Little Finger, med stöd från Vinterlund. Mejeriet STORA SÖDERGATAN 64 | 223 23 LUND | 046-13 13 47 WWW.KULTURMEJERIET.SE

Media.
En tänkande talkshow med Eric Schüldt Idévärlden är programmet där kloka människor lägger pannan i djupa veck och går till botten med de stora frågorna. Ordentligt. Tre tänkare vrider och vänder på ett ämne under en timme med start söndag 15 januari kl.20.00 i SVT2.