Emilio BobadillaMed musiken som modersland

Emilio Bobadilla
Junto a tu corazón
Konfonium Audio

Emilio Bobadilla och hans paraguayanska harpa, ett underbart instrument med ett alldeles speciellt ljud som kanske beror på det särskilda paraguayanska sättet att hantera träets mognadsprocess. Resultatet blir en sorts harpans stradivarius med vattenfallets sköna klang och underbara melodier.

Emilio Bobadilla föddes i Paraguay för sjuttio år sedan och hans mor Nenequita Cáceres var den första kvinnliga harpisten i ett land där folkharpan vanligtvis spelas av män. Emilio Bobadilla bor i Stockholm i en fin lägenhet på Söder fylld med harpor, gitarrer och andra nationella instrument som requinto och cuatro. Instrument han använder på denna cd.

Melodierna är vackra och med några undantag, inte så typiskt latinamerikanska. Detta därför att Emilio kan blanda den genuina folkliga själen från sitt hemland med toner och nyanser som har sina rötter även i andra traditioner och kulturer.

Ljus och atmosfärisk musik bokstavligt talat, som passar bra alla årstider men speciellt sommaren (om det nu skulle regna hela tiden).

Emilio Bobadilla visar sin konstfärdighet med dessa stränginstrument, harpan framförallt, i de korta och lite längre låtarna han komponerar själv. Melodiernas rytmer gör det svårt att inte börja stampa takten.

I en rymd av klanger omgivna av en minutiöst utarbetad formstruktur blir Bobadillas musik till ordlös sång. Att spela toner tycks för honom vara som att omfamna ord med samma ömsesidiga genomskinlighet som vi finner i kärleken, vilande i en trygghet som ligger nära poesin.

Allt tycks förenas av en enkelhet som liknar Paradiset. Bobadilla öppnar upp sig för de möjligheter som finns att bli sig själv, att försvara sin egen integritet som musiker.

Det fascinerande ligger i Bobadillas musikaliska noggrannhet, han tycks dock inte vilja revolutionera och förnya, utan istället konkret och enkelt bearbeta det traditionella materialet kreativt.

Hos Bobadilla har musiken en överraskande klarhet som aldrig är rent sentimental utan fast förankrad i jordens och havets sång.

Guido Zeccola

Konst.  Kristoffer Ekman är konstnär med inriktning fotografi, samt curator med fokus på gatukonst. Rickard Falk är fotograf, och studerar arkeologi på Södertörns högskola. Under några års tid har de brukat ses med ojämna mellanrum på Kulturhuset i Stockholm, för att fika och diskutera det egna skapandet. De visar bilder, pratar om senaste kameraförvärvet. Rundar ibland av med att gå på något fotoevent. I bakhuvudet har funnits tanken att göra något mer, ett gemensamt projekt. De har ställt ut tillsammans tidigare, men då har det varit fråga om måleri. Det som växt fram är en bildserie som tagit sitt avstamp i traditionell gatufotografi, men som släppt de många oskrivna regler som normalt omgärdar genren. Rent visuellt märks inslag av surrealism, mellanrum och tillstånd som kan upplevas men inte alltid förklaras. Galleri Tobbo, Tjärhovsgatan 19. Vernissage lördag 12 september kl 15 - 18. Öppet mån - fre, 15 - 18. Pågår t.o.m. 30 sept.

Litteratur. Oliver Sacks är speciellt känd för sin essäsamling Mannen som förväxlade sin hustru med en hatt  Boken avhandlar på ett humoristiskt sätt ett antal fall ur hans praktik, bland annat egendomliga varseblivningsproblem, svåra former av minnesförlust, grava psykiska handikapp kombinerade med en märklig förmåga att lösa räkneproblem, tragisk förlust av kroppsuppfattning och mycket annat som beror på rubbningar i hjärnans funktion. Han har även skrivit boken Att se röster, som huvudsakligen handlar om teckenspråk samt dess och dövas historia samt Morbror Volfram - Minnen från en barndom i kemins värld. I boken Det inre ögat behandlas olika neurologiska synfenomen, bl a ansiktsblindhet, förlust av förmågan att förstå skriven text och svårigheter med att leva utan stereoseende. Sacks beskriver också på ett fascinerande sätt hur personer med medfödd eller förvärvad blindhet finner strategier för att leva med sitt handikapp och hur olika deras inre bilder kan vara. Under februari 2015 meddelade Sacks via New York Times att han var döende i cancer.

Gemensamhet. Överallt i världen fortsätter regeringar att använda sig av påtvingade försvinnanden för att tysta kritiker och skapa rädsla, säger Amnesty International i ett uttalande i samband med "Den internationella dagen mot påtvingade försvinnanden", som infaller söndagen den 30 augusti.

Musik. Jazz Jennings har det precis som de flesta tonårsflickor. Hon är nervös inför skolstarten, hon bråkar med sina bröder och hon funderar över vad hon ska göra när hon blir vuxen. Men det finns en skillnad mellan Jazz och hennes jämnåriga tjejkompisar – hon föddes som pojke. I hennes egen serie följer tittarna Jazz när hon omgiven av vänner och familj tacklar sin vardag som en transtonåring.