musik: S.P.O.C.K Another Piece of the Action:The Best of the SubSpace Years - Tidningen Kulturen

Out ThereÅteruppväckta

S.P.O.C.K
Another Piece of the Action:The Best of the SubSpace Years
SubSpace Communications/ Playground

Att Star Trek är stort bland världens alla nördar är inte något underligt. Den värld som skaparen Gene Roddenberry ursprungligen byggde upp för televisionen har fått ett eget liv som han antagligen inte hade räknat med.

När man diskuterar Star Trek som fenomen går det inte att bortse från alla de fans, trekkies, som finns för skapelsen. Varje generation har sina inbitna trekkies som gillar ”sin” favoritserie av de otaligt många varianter som har skapat.

Tyvärr har Star Trek alltid lidit av de problem som skaparen Gene Roddenberry förde in i berättelsen, inspirerad av klassisk science fiction. För oss som växte upp med Bladerunner, Terminator och Alien blir Star Treks framstegsoptimism löjlig. De otaliga antal filmer och tv-serier som har gjorts sedan starten 1966 har egentligen skapat mer svårigheter än de har löst. Den äppelkäcka värld som gjorde fansen lyckliga, med grundantagandet att alla världsproblem var lösta, hämtade för mycket inspiration från den tidiga science fiction som fanns under den så kallade “gyllene eran”.

I Roger Nygards två filmer om Trekkierörelsen får vi reda på allt (och lite till) om denna fascinerande subkultur. I filmerna visas bland allt tandläkaren som inrett sin praktik till USS Enterprise, ett klingonbröllop och även hur en trekkie utför sin jurytjänst iklädd i stjärnflottans uniform.

Att populärkulturen har påverkats av Star Trek går även att spåra till musiken. En av de mer kända banden är det svenska bandet S.P.O.C.K. Givetvis har de hämtat sitt namn från en av de mest kända Star Trekkaraktärerna. Den humoristiska musiken är vad jag skulle definiera som gladsynth, en genre som Erasure tog till sig under 80-talet. Med en lekfull framtidsoptimism tar de sig an de stora frågorna som utomjordingar, rymden och klingoner.

Visst är det lite småfånigt ibland, men som musik upplevs skivan som mycket välgjord. Musiken som är hämtad från deras tre skivor är både rolig och lyssningsbar ännu idag, drygt ett decennium senare.

Står man som lyssnare ut med de otaliga referenserna till Star Trek-världen och lättare science fictionlitteratur så är det en värdig samlingsskiva för bandet S.P.O.C.K. Och kom ihåg: ”Never Trust A Klingon”.

Alexander Sanchez