Musik Syntjuntan Early years & Lars Bröndum m fl Chain of events - Tidningen Kulturen

SyntjuntanTvå olika skivor i samma härad

Syntjuntan
Early years
Lars Bröndum m fl
Chain of events

Ellen, Elin, Elsy, Edit och Elinor bildar en syjunta, nej de bildar en syntjunta! De är de fem delarna i trion Syntjuntans första cd Early years, en timme noga tråcklad elektronik. Medlemmar är Ida Lundén Lise-Lotte Norelius och Ann Rosén.

Deras idé är inte dum, Syntjuntan är inte bara musiker och kompositörer, de leder också workshops där de lär ut hur man bokstavligen kan sy ihop sitt eget lilla hemmaelektronikinstrument. Sedan håller de konsert med denna för tillfället bildade syntjunta på de nytillverkade instrumenten. Kunna själv och inte vara rädd för (okänd) elektronik är några av tankarna kring den verksamheten.

På Early years spelar trion egen nutida relativt mild radikal elektronisk musik. Den lutar sig framåt, rister och är på väg. Vågbrus, symaskinsknatter, rasslande stickmaskiner, måsar och prat. Man kan diskutera om man bör personifiera de syntetiska ljuden så, de är egentligen ganska sträva och abstrakta.

Lars  BröndumStyckena har dock alltid puls och energi, så att associera till en engagerad och aktiv syjunta ligger inte långt borta. Syntjuntan får nog ta på sig en del av ansvaret med sitt fyndiga namn och hur de döpt kompositionerna. Alla kan göra som de vill för att få ut det man vill och kanske till och med få ut något man inte visste att man ville. Musiken är lågmäld och sällan vasskantad, repetitiv och bestämd, och inspelad inför publik.

På nästa skiva utspelar sig dramatiska händelser inför våra öron, och det är lätt att bildsätta musiken, filmduken är inte långt borta. Lars Bröndrums mörka, ibland dovt romantiska elektroakustiska musik får liv i gränsen mellan komponerat och improviserat. Precis var den gränsen går, är inte lätt att säga (och kanske kan man strunta i det), men jämfört med en del annan liknande musik så har denna lite mer luft under vingarna, oväntade infall händer och oförberedd dynamik uppstår. Lättast märks det när Bröndrum inte är ensam med sin liveelektronik, den klangsvävande thereminen och datormanipulationerna. På tre spår av nio finns medspelare. Lisa Ullén spelar piano på C.O.R. Rebound och titelstycket Chain of events. Yann Le Nestour basklarinett och Emil Strandberg trumpet på C.O.R. Rebound och slutligen George Kentros violin på Surge.

Surge inspelad under elva (!) år är en kort, fem minuter och tjugoåtta sekunder, modernistisk rysare där liv och blod pulserar, ett skärande kontrastrikt drama som vartefter når ett samförstånd. En mäktig utgåva inalles.