Musik:Fire! with Oren Ambarchi In The Mouth – A Hand - Tidningen Kulturen

Inåt och utåt är samma sak.Synestetisk sensation

Fire! with Oren Ambarchi
In The Mouth – A Hand

Mats Gustafsson är en superstjärna på områden som till sin natur inte tillåter några superstjärnor. Varken frijazzen eller avantgardet är tillräckligt stora fält för att någon ska kunna växa sig så stor att det är meningsfullt att ta till uppumpade ord som ”super” och ”stjärna”. Men han tillhör dem som inte skyr några sammanhang som intresserar honom, och därför kan man se hans namn figurera tillsammans med andra, mer allmänt gångbara namn som Sonic Youth och Nomads varför han är betydligt mer känd än många andra inom samma gebit. Det här är både på gott och ont; å ena sidan kan både frijazzen och den svårbestämt experimentella musiken behöva någon som tar musiken ut ur exklusivitetens ombonade lekstugor för att den ska få syre, å andra sidan pratar vi om musik som är så obskyr att om en person når längre än andra är det lätt att den personen kommer att dominera hela scenen. Jag känner ibland att det är precis det som hänt Mats Gustafsson, och att många andra bredvid honom inte riktigt får plats. Men det är ju inte Gustafssons fel, utan snarare medias oförmögenhet att hantera mångfalden.

Sedan går det nu inte att komma ifrån att Mats Gustafsson är något väldigt speciellt. Visst har han en del mindre lyckade insatser bakom sig vilket är lätt att förstå när man ser hans mycket omfattande diskografi – med så många skivor är det oundvikligt att vissa kvalitativa skiktningar förekommer. Men sådant är lätt att ha överseende med om man betänker konstellationer som exempelvis AALY Trio och The Thing. Och Fire!.

”In the Mouth – A Hand” är tredje gången gillt för denna trio som skivan till ära är utökad med australiensiske gitarristen Oren Ambarchi, en i sig produktiv artist med erfarenhet av åtskilliga samarbeten med andra artister. Tillsammans med Gustafsson, Johan Berthling på bas och trummisen Andreas Werliin skapar Ambarchi ett musikaliskt monster som föga bekymrar sig för vilken stil det hör hemma i. Älskvärda stilar som noise, jazz och psykedelia tvingas av inspirationens extrema temperaturer till en lika oemotsäglig som oemotståndlig legering. Om kraft vore en genre skulle jag nog vilja placera ”In the Mouth – A Hand” där. För kraftfullt är det. Är man rädd om livhanken bör man inte stå i vägen. Det är bättre att haka på och följa med. Energin som frigörs är snudd på ofattbar. Spelar man tillräckligt högt kan den lysa upp en hel aula.

Det här är ingen musik som tänker efter före. Ingen musik som artigt ber om lov. Den kör på, i full karuda, rakt fram. Svänger vägen skiter Fire! i det. För dem finns bara spikrakt framåt. Det betyder nu inte att ”In the Mouth – A Hand” är finesslös, men det är Fire! som definierar finessen. Den finns i den elektronik och det lätt överstyrda Fender Rhodes som Mats Gustafsson trakterar som komplement till sin saxofon. Den finns där i Berthlings manande bas som lyckas vara både intrikat och avväpnande enkel på samma gång. I Werliins synkoper som kan vara lika lätta som dun och oresonligt tunga, båda med samma intuitiva precision. Den finns i hur Ambarchis utformar sina metallhårda sjok av närmast övernaturliga gitarrklanger – tänk er en Robert Fripp utan intellektuella ursäkter eller en Richard Pinhas med kraftigare överarmar.

Jag vill inte prata om musiken i termer som låtar, utan hellre som tillstånd. Tillstånd som får all den tid de behöver för att utvecklas så att ingen potential lämnas outnyttjad. Ibland trevar musikerna en stund, liksom för att känna in om de befinner sig i samma sfär, och sedan när de är överens om att deras utgångspunkter är tillräckligt samstämmiga bär det av tills individernas medvetande lösts upp och blivit ett och samma: musik. Referensen till psykedelia är med andra ord inte alls så långsökt som det i förstone kan verka.

Om man nu inte vill ta det hela ett steg till och beskriva musiken som synestetisk, och därmed kanske komma närmare sanningen. Med dess många lager av klang och emotioner är den rent taktil, den är full av färger, dofter och förnimmelser där sinnena skär varandras vägar i sällsynta koordinater. ”In the Mouth – A Hand” är ett ljudande skådespel som intar alla sinnen. Oavsett hur många man anser dem vara. Det är musik som både går utanför och djupt inuti musik, musiker och lyssnare. Om ordet inte vore så futtigt och otillräckligt skulle man kunna kalla skivan för en sensation.

Musik. Kungl. Musikaliska akademien har utökat sin krets med nio nya ledamöter. Vid torsdagens sammankomst invaldes fyra svenska och fem utländska ledamöter. De nya svenska ledamöterna är tonsättaren Britta Byström, professor Hans Davidsson, kompositören och musikern Svante Henryson och dirigenten Patrik Ringborg. Utländska ledamöter blev operasångerskan Renée Fleming, violinisten Janine Jansen, cellisten Yo-Yo Ma, kompositören och musikern Marilyn Mazur samt pianisten och dirigenten Christian Zacharias.

Musik. Susanna Lindeborg mottog priset Jazzkannan 2016 för nydanande insatser inom jazzen av organisationen Svensk Jazz och delades ut förra helgen vid Jazzriksdagen i Jönköping.
Motivering: ”Pianisten/keyboardisten/kompositören Susanna Lindeborg är en musiker i ständig rörelse med en levande relation till sin samtid. Susanna har spelat med grupperna Salamander och Natural Artefacts och inte minst Mwendo Dawa, som hon grundat och under fem årtionden lett och utvecklat tillsammans med livskamraten och saxofonisten Ove Johansson. Utöver detta ger hon ut sin och andras musik på egna skivbolaget LJ Records, är konsertproducent för klubb INES i Halmstad och lägger ut livekonserter på nätet. Susanna Lindeborg utgör en spjutspets inom dagens jazz- och improvisationsmusik med en vision och en passion som inspirerat flera generationer musiker, både i Sverige och internationellt.”

Litteratur. Författaren och dramatikern Sara Stridsberg, 43, har valts in som ny ledamot i Svenska Akademien, uppger akademien i ett pressmeddelande.

Musik. Konstepidemins Internationella Spelmansstämma är en manifestation för gränslös musik, gemenskap och viljan att spela tillsammans. Välkommen till nya musikaliska möten, jamsessions & grymma konserter – som publik eller spelman, med eller utan ditt instrument! Öppen scen & jamsessions. Föreställning & tumpianoworkshop för hela familjen. Livemåleri av konstnären Jonathan Ollio Josefsson. Restaurang Blå huset har öppet till midnatt.