Musik: Albatrosh, Yonkers - Tidningen Kulturen

Säker flykt

Norsk piano/saxofonjazzAlbatrosh
Yonkers
Rune grammofon/border

Albony & Ivory har en energi som drar iväg för att sedan lägga sig till ro. Fifths bubblar av uttryckslust och hackar femtedelar på flera ledder och tar sig fram obändigt. Coral Fox börjar och slutar i en ljud-dimma och däri mellan romantiksväller den. Pickup Truck studsar hit och dit med trudeluttande piano och avslutande Pannebrask är en sorts sorgesång som inte hänger med huvudet utan kommer ut med ett hopp till lyssnarna. Snyggt. Åtta egenkomponerade låtar som pågår i 45 minuter.

Albatrosh är en akustisk piano/saxofonduo. Eyolf Dale har ett kort lite kärvt anslag och visar upp en stram behärskad kraft med dämpad efterklang. Han gräver inte i pianots innanmäte. André Roligheten har normalton i sin saxofon, håller sig mest i mellanregistret. Han är ändå lustigt igenkännlig då det låter som han formar munnen till ett ”o” när han spelar. Går rakt på som Ornette Coleman och följer melodin lite på samma sätt som han. Yonkers är melodisk och lekfull nutidsjazz som är lätt att ta till sig. Dansa får man göra till något annat.

Samspelet är häpnadsväckande tätt, som de inte behöver tänka före, eller så har de väl repat så mycket att de lärt känna varandras idéer och tankar. De är unga, 26 år, men har spelat ihop i nio år, blivit prisade i Molde 2008 och på North Jazz Festival 2009. Detta är deras tredje skiva. Norsk piano/saxofonjazz är ovanligt vital, och alltså inte bara på grund av Håvard Wiik och Håkon Kornstad.

Film. Victor Lindgrens film Kometen är som enda svenska kortfilm uttagen till tävlan på Berlins filmfestival i sektionen Berlinale Shorts. Kometen är en tolkning av författare Melker Garays novell med samma titel. Victor Lindgren har skrivit manus till filmen och skådespelare Abdi Aziis har varit viktig för arbetet med gestaltningen.
Kometen är producerad av Therese Högberg på Bautafilm AB i samproduktion med Melker Garay/MBG International AB. Med stöd av Film i Västerbotten. Victor Lindgren tävlade senast på Berlin filmfestival 2013 där han prisades med en Teddy Award för den uppmärksammade kortfilmen Ta av mig med Jaana Bringlöv Ekspong och Björn Elgerd. Kometen får sin premiär i svenska programmet på Göteborgs filmfestival (27 januari – 8 februari) där omkring 60 nya svenska kortfilmer premiärvisas
Berlin filmfestival 2017 pågår mellan 9-19 februari.

Konst. I en av de vanligast förekommande representationerna av natur, den populära
och underhållande naturfilmen på TV grundläggs våra föreställningar kring vad
som är naturligt, det vill säga, var gränsen mellan natur och kultur ska gå. Det
finns med andra ord inga objektiva avbildningar av natur, bara tolkningar, vilka
är beroende av historiska, kulturella och samhälleliga kontexter. Lars Brunström har alltid lekt och överskridit dessa konstruktioner och gränser med sitt mekaniska menageri av “naturtrogna djur”, i ett slags transliknande rörelsemönster, så långt man kan komma ifrån dagens actionskapande naturfiktioner på TV. Och nu har Lars Brunström kommit till den kanske minst älskade djurarten, nekrofager (asätare), fullmatade med våra kulturellt betingade, negativa föreställningar kring asätarens girighet och tjuvaktighet, samtidigt som dessa, i våra ögon, smutsiga spejare är naturens största renhållningsarbetare.
Vernissage – fredagen den 13 januari kl 17-20 Utställningen pågår t.o.m. 5 februari
TEGEN2 – öppettider: fre-sön 12 – 17 Bjurholmsg. 9b, Stockholm, T-bana Skanstull

Musik. ETER Festival är en tolvtimmars upplevelse som har premiär på Mejeriet på fredag! Från klockan tre på eftermiddagen fylls huset med experimentell musik, synthloppis, workshops i musikproduktion och en hel del elektronik-nörderi för att sedan övergå i klubb fram till klockan tre på natten. Det är fri entré under hela dagen och en bra bit in på kvällen.
Det bjuds på ett sprudlande program med allt från melankolisk electronica till ljudmåleri med Sveriges enda Soundpainting-grupp. Festivalen lyfter fram lokala musikakter och kulturaktörer och genomförs i samarbete konsttidskriften Little Finger, med stöd från Vinterlund. Mejeriet STORA SÖDERGATAN 64 | 223 23 LUND | 046-13 13 47 WWW.KULTURMEJERIET.SE

Media.
En tänkande talkshow med Eric Schüldt Idévärlden är programmet där kloka människor lägger pannan i djupa veck och går till botten med de stora frågorna. Ordentligt. Tre tänkare vrider och vänder på ett ämne under en timme med start söndag 15 januari kl.20.00 i SVT2.