Säker flykt

Norsk piano/saxofonjazzAlbatrosh
Yonkers
Rune grammofon/border

Albony & Ivory har en energi som drar iväg för att sedan lägga sig till ro. Fifths bubblar av uttryckslust och hackar femtedelar på flera ledder och tar sig fram obändigt. Coral Fox börjar och slutar i en ljud-dimma och däri mellan romantiksväller den. Pickup Truck studsar hit och dit med trudeluttande piano och avslutande Pannebrask är en sorts sorgesång som inte hänger med huvudet utan kommer ut med ett hopp till lyssnarna. Snyggt. Åtta egenkomponerade låtar som pågår i 45 minuter.

Albatrosh är en akustisk piano/saxofonduo. Eyolf Dale har ett kort lite kärvt anslag och visar upp en stram behärskad kraft med dämpad efterklang. Han gräver inte i pianots innanmäte. André Roligheten har normalton i sin saxofon, håller sig mest i mellanregistret. Han är ändå lustigt igenkännlig då det låter som han formar munnen till ett ”o” när han spelar. Går rakt på som Ornette Coleman och följer melodin lite på samma sätt som han. Yonkers är melodisk och lekfull nutidsjazz som är lätt att ta till sig. Dansa får man göra till något annat.

Samspelet är häpnadsväckande tätt, som de inte behöver tänka före, eller så har de väl repat så mycket att de lärt känna varandras idéer och tankar. De är unga, 26 år, men har spelat ihop i nio år, blivit prisade i Molde 2008 och på North Jazz Festival 2009. Detta är deras tredje skiva. Norsk piano/saxofonjazz är ovanligt vital, och alltså inte bara på grund av Håvard Wiik och Håkon Kornstad.

Gemensamhet. MTR Express går in som sponsor för både årets största Pridefest och Eurogames Stockholm, världens största sportevenemang för HBTQ-personer. Förutom sponsorskapet till
evenemangen ges till så många som möjligt chans att delta och ger därför 25% rabatt på alla resor mellan Stockholm och Göteborg fram till 10 augusti med en rabattkod.

Inrikes. ​Idag offentliggjordes att Halmstad blir värdstad för Cykelturistveckan. Under sista veckan i juli 2017 kommer Halmstad att besökas av flera hundra cyklister. Deltagarna får en härlig vecka med olika turer där Halmstadshistoriska och kulturella omgivningar besöks.

Musik. Den trettonde upplagan av Helsingborg Pianofestival på Dunkers kulturhus närmar sig.
I år är stjärnorna Olga Kern från Ryssland, Olli Mustonen från Finland, Yeol Eum Son från Sydkorea och Jean-Efflam Bavouzet från Frankrike. Nytt för i år är en specialbeställd familjekonsert, ”Sagan om Babar”.
Tre föredrag blir det också: Om kvinnligt och manligt i musiken, om Glenn Gould och om Sergei Prokofiev.

Inrikes. Lördagen den 19 september slår Norrlands största vegomässa Vegovision upp portarna i nya och större lokaler i Universum på Umeå Campus.