Musik: Albatrosh, Yonkers - Tidningen Kulturen

Säker flykt

Norsk piano/saxofonjazzAlbatrosh
Yonkers
Rune grammofon/border

Albony & Ivory har en energi som drar iväg för att sedan lägga sig till ro. Fifths bubblar av uttryckslust och hackar femtedelar på flera ledder och tar sig fram obändigt. Coral Fox börjar och slutar i en ljud-dimma och däri mellan romantiksväller den. Pickup Truck studsar hit och dit med trudeluttande piano och avslutande Pannebrask är en sorts sorgesång som inte hänger med huvudet utan kommer ut med ett hopp till lyssnarna. Snyggt. Åtta egenkomponerade låtar som pågår i 45 minuter.

Albatrosh är en akustisk piano/saxofonduo. Eyolf Dale har ett kort lite kärvt anslag och visar upp en stram behärskad kraft med dämpad efterklang. Han gräver inte i pianots innanmäte. André Roligheten har normalton i sin saxofon, håller sig mest i mellanregistret. Han är ändå lustigt igenkännlig då det låter som han formar munnen till ett ”o” när han spelar. Går rakt på som Ornette Coleman och följer melodin lite på samma sätt som han. Yonkers är melodisk och lekfull nutidsjazz som är lätt att ta till sig. Dansa får man göra till något annat.

Samspelet är häpnadsväckande tätt, som de inte behöver tänka före, eller så har de väl repat så mycket att de lärt känna varandras idéer och tankar. De är unga, 26 år, men har spelat ihop i nio år, blivit prisade i Molde 2008 och på North Jazz Festival 2009. Detta är deras tredje skiva. Norsk piano/saxofonjazz är ovanligt vital, och alltså inte bara på grund av Håvard Wiik och Håkon Kornstad.

Litteratur. Författaren Bodil Malmsten avled under fredagen efter en tids sjukdom. Hennes förlag Finistère berättar om bortgången för nyhetsbyrån TT.
Malmsten berättade förra året att hon hade drabbats av cancer, genom ett inlägg på Twitter. ”Jag har cancer, radikalopererades (det heter så) november 2013, återfall december 2014. Nu handlar det om livskvalité. Men när gör det inte det", skrev hon då. Hon skrev också: "Fråga mig ingenting, jag berättar det jag vill berätta när jag kan berätta det. Alla dör ändå på slutet, annars hade livet ingen form". Hon ville inte göra en stor sak av sin sjukdom. – Jag är verkligen inte ensam om det här. Det är en sådan folksjukdom, sade hon till TT förra året.

Musik. Re:BELLE är ett samarbete mellan poeten Daniel Boyaciouglu, sångerskan Qarin Wikström och duon there are no more four seasons. Duon George Kentros och Mattias Peterson har tidigare gästat INES-serien i sitt projekt där man framför Vivaldis Årstiderna tillsammans med elektronik. I detta nya projekt sätter man en nationalskald från 1700-talet i ett nutida svenskt perspektiv, där integration, genus, musikalisk form och laptop är några element som vidrörs. Kvartetten tar avstamp i några av Fredmans Epistlar och funderar på vilken relevans de kan tänkas ha för dagens Sverige. Konserterna sänds live över nätet och ligger sedan kvar: www.inesplay.se Tidigare konserter finns på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Lör 6 februari kl. 18.00 - Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek
Sön 7 februari kl. 15.00 - Evenemangsplatsen, Kulturhuset Komedianten Varberg

Litteratur. Kulturjournalisten, debattören och författaren Kajsa Ekis Ekman tilldelas 2016 års Sara Lidman-pris för sina skarpa analyser av dagens stora samhällsfrågor. Både hennes texter och verbala inlägg i olika debatter bärs av ett språk som inger hopp, som genomlyser det till synes svårbegripliga. Kajsa Ekis Ekman är en modig aktivist och folkbildare både nationellt och internationellt i sann Sara Lidman-anda av passionerat motstånd och engagemang. Priset utdelas under Sara-dagen 2 april som äger rum på Sagateatern i Umeå under rubriken ”Sara, kvinnorna och freden”. Årets Sara Lidman-pris, det tredje i ordningen, tilldelas kulturjournalisten, debattören och författaren Kajsa Ekis Ekman. Hon är en unik röst i dagens samhällsdebatt, som vidgar perspektiven till att handla om mer än representativitet. Med en humor som befriar slår hon hål på myter och med skarpa betraktelser uppmanar hon oss att försöka förstå kapitalismens maskineri. Hennes två första böcker Skulden: eurokrisen sedd från Aten (2013) och Varat och varan: prostitution, surrogatmödraskap och den delade människan (2010) slår båda hål på myter. Den första ger en annan bild av skuldkrisen, och visar att grekerna inte var lata utan att de tvärt om fick betala notan för den skuldkris som började i USA och sedan muterade till Europa. Den andra analyserar med feministisk skärpa normaliseringen av människohandel och prostitution: den klyvnad som sker mellan jaget och kroppen när människan görs till en vara. Skulden är översatt till grekiska (”Den stulna våren”) och Varat och varan är översatt till både engelska och franska. Kajsa Ekis Ekman skriver på Dagens Nyheters kultursida, är ledarskribent på Dagens ETC samt medlem av redaktionen för tidningen Brand. Ett urval av hennes texter finns samlade i Texter 1998- 2015 (2015). Med vass analytisk skärpa och stor kunskap tar hon sig an till synes obegripliga frågor och gör dem begripliga. Vi görs klarsynta och mer intresserade av vår omvärld. Ur detta väcks hopp och en lust att förändra.

Inrikes. En ny genetiskt värdefull varg har identifierats i Tunturireviret, norr om Orsa. Länsstyrelsens personal börjar nu spåra i området för att se hur långt reviret sträcker sig.