Säker flykt

Norsk piano/saxofonjazzAlbatrosh
Yonkers
Rune grammofon/border

Albony & Ivory har en energi som drar iväg för att sedan lägga sig till ro. Fifths bubblar av uttryckslust och hackar femtedelar på flera ledder och tar sig fram obändigt. Coral Fox börjar och slutar i en ljud-dimma och däri mellan romantiksväller den. Pickup Truck studsar hit och dit med trudeluttande piano och avslutande Pannebrask är en sorts sorgesång som inte hänger med huvudet utan kommer ut med ett hopp till lyssnarna. Snyggt. Åtta egenkomponerade låtar som pågår i 45 minuter.

Albatrosh är en akustisk piano/saxofonduo. Eyolf Dale har ett kort lite kärvt anslag och visar upp en stram behärskad kraft med dämpad efterklang. Han gräver inte i pianots innanmäte. André Roligheten har normalton i sin saxofon, håller sig mest i mellanregistret. Han är ändå lustigt igenkännlig då det låter som han formar munnen till ett ”o” när han spelar. Går rakt på som Ornette Coleman och följer melodin lite på samma sätt som han. Yonkers är melodisk och lekfull nutidsjazz som är lätt att ta till sig. Dansa får man göra till något annat.

Samspelet är häpnadsväckande tätt, som de inte behöver tänka före, eller så har de väl repat så mycket att de lärt känna varandras idéer och tankar. De är unga, 26 år, men har spelat ihop i nio år, blivit prisade i Molde 2008 och på North Jazz Festival 2009. Detta är deras tredje skiva. Norsk piano/saxofonjazz är ovanligt vital, och alltså inte bara på grund av Håvard Wiik och Håkon Kornstad.

Litteratur. Varje gång en bok lånas ut på bibliotek utgår ersättning till bokens upphovsmän. Denna ersättning har sedan 2000 stadigt sjunkit jämfört med den allmänna löneutvecklingen, men nu har regeringen och upphovsmännens organisationer enats om en höjning som vänder kurvan uppåt. Sveriges Författarförbund, Svenska Tecknare och Svenska Fotografers Förbund välkomnar denna viktiga utveckling. Grundbeloppet höjs med drygt 10 procent, fördelat över 2016 och 2017, vilket innebär att biblioteksersättningen för år 2016 blir 1,52 kr och för år 2017 landar det i 1,60 kr per utlånad bok. Därmed blir den totala ersättningen 149 miljoner kronor för 2016 (en höjning med 7,1 miljoner kronor) och 156,8 miljoner kronor för 2017 (en höjning med 7,8 miljoner kronor).

Media. Bonnierförlagen och Sveriges Författarförbund har kommit överens om ett nytt avtal – för första gången på nära 20 år. Avtalet - som reglerar samtliga bokformat - består av ett samarbetsavtal med grundvillkor, förlagsavtal och royaltyvillkor samt en policy om författarmedverkan i marknadsföring. I slutet på 90-talet strandade förhandlingarna mellan Sveriges Författarförbund och Svenska Förläggareföreningen, sedan dess har det saknats en överenskommelse mellan Bonnierförlagen och Sveriges Författarförbund. För drygt ett år sedan inledde parterna en dialog för att ge varandra möjlighet att dela med sig av sin syn på bokmarknaden, på vilka utmaningar som fanns och för att se om man kunde enas om en gemensam grund för vidare samtal. Efter ett års samtal är avtalet nu på plats.

Inrikes. Tjejmilen är Sveriges största idrottsevenemang för kvinnor. Nu på lördag den 5 september avgörs loppet för 32:a gången. Första start går klockan 13.00 på Lindarängsvägen på Gärdet. Favorit i loppet är Isabellah Andersson som har möjlighet att vinna Tjejmilen för sjätte gången

Konst.  Kristoffer Ekman är konstnär med inriktning fotografi, samt curator med fokus på gatukonst. Rickard Falk är fotograf, och studerar arkeologi på Södertörns högskola. Under några års tid har de brukat ses med ojämna mellanrum på Kulturhuset i Stockholm, för att fika och diskutera det egna skapandet. De visar bilder, pratar om senaste kameraförvärvet. Rundar ibland av med att gå på något fotoevent. I bakhuvudet har funnits tanken att göra något mer, ett gemensamt projekt. De har ställt ut tillsammans tidigare, men då har det varit fråga om måleri. Det som växt fram är en bildserie som tagit sitt avstamp i traditionell gatufotografi, men som släppt de många oskrivna regler som normalt omgärdar genren. Rent visuellt märks inslag av surrealism, mellanrum och tillstånd som kan upplevas men inte alltid förklaras. Galleri Tobbo, Tjärhovsgatan 19. Vernissage lördag 12 september kl 15 - 18. Öppet mån - fre, 15 - 18. Pågår t.o.m. 30 sept.