Musik: Albatrosh, Yonkers - Tidningen Kulturen

Säker flykt

Norsk piano/saxofonjazzAlbatrosh
Yonkers
Rune grammofon/border

Albony & Ivory har en energi som drar iväg för att sedan lägga sig till ro. Fifths bubblar av uttryckslust och hackar femtedelar på flera ledder och tar sig fram obändigt. Coral Fox börjar och slutar i en ljud-dimma och däri mellan romantiksväller den. Pickup Truck studsar hit och dit med trudeluttande piano och avslutande Pannebrask är en sorts sorgesång som inte hänger med huvudet utan kommer ut med ett hopp till lyssnarna. Snyggt. Åtta egenkomponerade låtar som pågår i 45 minuter.

Albatrosh är en akustisk piano/saxofonduo. Eyolf Dale har ett kort lite kärvt anslag och visar upp en stram behärskad kraft med dämpad efterklang. Han gräver inte i pianots innanmäte. André Roligheten har normalton i sin saxofon, håller sig mest i mellanregistret. Han är ändå lustigt igenkännlig då det låter som han formar munnen till ett ”o” när han spelar. Går rakt på som Ornette Coleman och följer melodin lite på samma sätt som han. Yonkers är melodisk och lekfull nutidsjazz som är lätt att ta till sig. Dansa får man göra till något annat.

Samspelet är häpnadsväckande tätt, som de inte behöver tänka före, eller så har de väl repat så mycket att de lärt känna varandras idéer och tankar. De är unga, 26 år, men har spelat ihop i nio år, blivit prisade i Molde 2008 och på North Jazz Festival 2009. Detta är deras tredje skiva. Norsk piano/saxofonjazz är ovanligt vital, och alltså inte bara på grund av Håvard Wiik och Håkon Kornstad.

Litteratur. Melker Garay, Anna-Lena Brundin och Jan Sigurd gästar Malmö 16 februari
Bokaktuella författaren Melker Garay kommer till Moriska Paviljongen i Malmö klockan 19 torsdagen den 16 februari. Med sig på scen har han artisterna och författarna Anna-Lena Brundin samt Jan Sigurd. Tillsammans bjuder de på en kväll med spännande samtal om litteraturen och samtiden samt också på musik från de lika skivaktuella artisterna.

Scen. Teater Slávas aktör sedan 20 år, prisas när Huddinge kommun uppmärksammar extraordinära insatser i kultur och föreningsliv. Elin Tisell har utmärkt sig genom sin konstnärliga gärning inom den fysiska teatergenren samt sitt djupa pedagogiska engagemang för barn och unga.
Inte minst som grundare av "Slávas unga", öppen träning i fysisk teater som erbjuds gratis varje vecka. Det har vuxit fram som en trygg mötesplats i gemenskap och skapande, där inte minst asylsökande ungdomar kan mötas med infödda.

Konst. Ida Thunströms nya verk utgår från hudens psykiska betydelse, som en tunn och bräcklig gräns mellan identiteten och världen utanför – en minneskarta, där tiden och historien lämnar sina avtryck och spår, i lager på lager, där också det gemensamma:  det skakiga nuet, och alla lagren bakåt framträder, i håligheter, revor, och sprickor. Ett sårigt blottande som kanske handlar om att besvärja rädslan inför att förlora kontrollen över gränserna: jagets, identitetens, ordningens – likväl nationens gränser. En kollektiv erfarenhet djupt grundad i det mänskliga psyket.
Vernissage 18 november kl 17-20 Utställningen pågår t.o.m. 6 December
TEGEN2 – öppettider: fre-sön 12 – 17  Bjurholmsg. 9b, Stockholm, T-bana Skanstull
tel. 070-7161923 070-2855777  Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. www.tegen2.se

Utrikes. Turkiets statliga nyhetsbyrå meddelade igår att turkiska åklagare kräver livstids fängelse för författaren och människorättsaktivisten Aslı Erdoğan, som anklagas för samröre med en beväpnad terrororganisation. På tisdag skulle hon ha tagit emot Tucholskypriset i Stockholm. Hon tilldelas priset med motiveringen: ”För ett nyskapande författarskap där språket självt strävar efter att bryta upp de alltför små sanningarnas fängelse.”