Musik: Albatrosh, Yonkers - Tidningen Kulturen

Säker flykt

Norsk piano/saxofonjazzAlbatrosh
Yonkers
Rune grammofon/border

Albony & Ivory har en energi som drar iväg för att sedan lägga sig till ro. Fifths bubblar av uttryckslust och hackar femtedelar på flera ledder och tar sig fram obändigt. Coral Fox börjar och slutar i en ljud-dimma och däri mellan romantiksväller den. Pickup Truck studsar hit och dit med trudeluttande piano och avslutande Pannebrask är en sorts sorgesång som inte hänger med huvudet utan kommer ut med ett hopp till lyssnarna. Snyggt. Åtta egenkomponerade låtar som pågår i 45 minuter.

Albatrosh är en akustisk piano/saxofonduo. Eyolf Dale har ett kort lite kärvt anslag och visar upp en stram behärskad kraft med dämpad efterklang. Han gräver inte i pianots innanmäte. André Roligheten har normalton i sin saxofon, håller sig mest i mellanregistret. Han är ändå lustigt igenkännlig då det låter som han formar munnen till ett ”o” när han spelar. Går rakt på som Ornette Coleman och följer melodin lite på samma sätt som han. Yonkers är melodisk och lekfull nutidsjazz som är lätt att ta till sig. Dansa får man göra till något annat.

Samspelet är häpnadsväckande tätt, som de inte behöver tänka före, eller så har de väl repat så mycket att de lärt känna varandras idéer och tankar. De är unga, 26 år, men har spelat ihop i nio år, blivit prisade i Molde 2008 och på North Jazz Festival 2009. Detta är deras tredje skiva. Norsk piano/saxofonjazz är ovanligt vital, och alltså inte bara på grund av Håvard Wiik och Håkon Kornstad.

Litteratur. Med demokrati och yttrandefrihet i fokus lyfter Sigtuna Litteraturfestival vittnesmål från Syrien. Samar Yazbek och Sigtunas nya fristadsförfattare, Iman Al Ghafari, ger unika inblickar om vår tids största konflikt. Negar Naseh och David Qviström diskuterar samtidens reaktioner, migration, orättvisor och ilska. Årets besökare ges en unik chans till vittnesmål från vår tids största konflikt när författaren Samar Yazbek, och Sigtunas nya fristadsförfattare, Iman Al Ghafari - båda från Syrien - gästar Sigtuna Litteraturfestival 26-28 augusti.

Litteratur. Det Rumänska kulturinstitutet stödjer ett projektprogram som kretsar runt Paul Celan, en av efterkrigstidens mest inflytelserika poeter. Paul Celan föddes 1920 i Czernowitz i dåvarande rumänska Bukovina och dog 1970 i Paris. I augusti 2016 blir det premiär för ett samarbetsprojekt mellan sex bildkonstnärer med hemvist på Österlen i Skåne och ny-musikensemblen från Berlin, TriokubiK. I centrum står den intensiva poetiska visionen av Paul Celan, tysk-judisk diktare bördig från Rumänien och med sina mest aktiva och ryktbara år i den självvalda exilen i Paris. Genom en väv av bildkonst, musik, sång och uppläsning hoppas de medverkande kunna skicka ekon över genregränserna med de bildrikt och klangfullt laddade orden som gravitationspunkt. Bildkonstnärerna Irene Trotzig (projektets curator), Helena Bergenrud, Jan-Bertil Andersson, Malin Schønbeck, Gunilla Widholm och Håkan Blomkvist presenterar var och en nya bildkonstverk inspirerade av Celan-dikter - bland annat i form av en gemensam artists' book. TriokubiK (Verena Rein, sopran; Marika Gejrot, cello; Stefan Paul, piano) kommer att framföra ett antal nyskrivna verk till Paul Celans ord, musik som i ett flertal fall får sina premiäruppföranden. Mellan musiknumren görs diktuppläsningar av skådespelaren Clas Göran Söllgård.

Konst. Ur Drömmarnas värld Gudrun Edel på galleri Carlslund.
30 juli-7 augusti kl. 11-16
Vernissage lördagen den 30 juli kl. 11-16 på Galleri Carlslunds Gård, Steninge Kyrkby