Musik: Albatrosh, Yonkers - Tidningen Kulturen

Säker flykt

Norsk piano/saxofonjazzAlbatrosh
Yonkers
Rune grammofon/border

Albony & Ivory har en energi som drar iväg för att sedan lägga sig till ro. Fifths bubblar av uttryckslust och hackar femtedelar på flera ledder och tar sig fram obändigt. Coral Fox börjar och slutar i en ljud-dimma och däri mellan romantiksväller den. Pickup Truck studsar hit och dit med trudeluttande piano och avslutande Pannebrask är en sorts sorgesång som inte hänger med huvudet utan kommer ut med ett hopp till lyssnarna. Snyggt. Åtta egenkomponerade låtar som pågår i 45 minuter.

Albatrosh är en akustisk piano/saxofonduo. Eyolf Dale har ett kort lite kärvt anslag och visar upp en stram behärskad kraft med dämpad efterklang. Han gräver inte i pianots innanmäte. André Roligheten har normalton i sin saxofon, håller sig mest i mellanregistret. Han är ändå lustigt igenkännlig då det låter som han formar munnen till ett ”o” när han spelar. Går rakt på som Ornette Coleman och följer melodin lite på samma sätt som han. Yonkers är melodisk och lekfull nutidsjazz som är lätt att ta till sig. Dansa får man göra till något annat.

Samspelet är häpnadsväckande tätt, som de inte behöver tänka före, eller så har de väl repat så mycket att de lärt känna varandras idéer och tankar. De är unga, 26 år, men har spelat ihop i nio år, blivit prisade i Molde 2008 och på North Jazz Festival 2009. Detta är deras tredje skiva. Norsk piano/saxofonjazz är ovanligt vital, och alltså inte bara på grund av Håvard Wiik och Håkon Kornstad.

Musik. Kungl. Musikaliska akademien har utökat sin krets med nio nya ledamöter. Vid torsdagens sammankomst invaldes fyra svenska och fem utländska ledamöter. De nya svenska ledamöterna är tonsättaren Britta Byström, professor Hans Davidsson, kompositören och musikern Svante Henryson och dirigenten Patrik Ringborg. Utländska ledamöter blev operasångerskan Renée Fleming, violinisten Janine Jansen, cellisten Yo-Yo Ma, kompositören och musikern Marilyn Mazur samt pianisten och dirigenten Christian Zacharias.

Musik. Susanna Lindeborg mottog priset Jazzkannan 2016 för nydanande insatser inom jazzen av organisationen Svensk Jazz och delades ut förra helgen vid Jazzriksdagen i Jönköping.
Motivering: ”Pianisten/keyboardisten/kompositören Susanna Lindeborg är en musiker i ständig rörelse med en levande relation till sin samtid. Susanna har spelat med grupperna Salamander och Natural Artefacts och inte minst Mwendo Dawa, som hon grundat och under fem årtionden lett och utvecklat tillsammans med livskamraten och saxofonisten Ove Johansson. Utöver detta ger hon ut sin och andras musik på egna skivbolaget LJ Records, är konsertproducent för klubb INES i Halmstad och lägger ut livekonserter på nätet. Susanna Lindeborg utgör en spjutspets inom dagens jazz- och improvisationsmusik med en vision och en passion som inspirerat flera generationer musiker, både i Sverige och internationellt.”

Litteratur. Författaren och dramatikern Sara Stridsberg, 43, har valts in som ny ledamot i Svenska Akademien, uppger akademien i ett pressmeddelande.

Musik. Konstepidemins Internationella Spelmansstämma är en manifestation för gränslös musik, gemenskap och viljan att spela tillsammans. Välkommen till nya musikaliska möten, jamsessions & grymma konserter – som publik eller spelman, med eller utan ditt instrument! Öppen scen & jamsessions. Föreställning & tumpianoworkshop för hela familjen. Livemåleri av konstnären Jonathan Ollio Josefsson. Restaurang Blå huset har öppet till midnatt.