Musikkritik - Tidningen Kulturen

Warning: unlink(/home/tidninge/public_html/modules/mod_blank250/tmpl/tempBM320.php): No such file or directory in /home/tidninge/public_html/modules/mod_blank250/tmpl/default.php on line 54

Patrik Boman

Ordet ambivalent står för en blandning, men även för stråk av vankelmod och motstridighet, i Patrik Bomans orkester märker jag inget av tvivel eller tveksamhet, det är särdeles skickliga musiker, det är fel att egentligen nämna en framför en annan, men jag nämner två, Amanda Sedgwick på altsaxofon och Chris Montgomery på trummor.

Kjetil Husebø Foto Fridtjof Wesseltoft

När Kjetil Husebø kom med sitt förra album från 2015, Steps, då handlade det enbart om akustisk musik, nu återvänder han till en redan påbörjad resa, där det sker en union mellan akustiska och elektroniska tonelement.

Den tidigare Neuköllner Modelle sektion 1 – 2 recenserades här i november 2016. Denna del två, en dubbel-cd, är också inspelad inför publik på samma klubb i Berlin, Sowieso. Trion har utökats till en kvartett med pianisten Alexander von Schlippenbach 70+ med råge född 1938, och som tillsammans med Sven-Åke Johansson hör till den första generationen europeiska fria improvisatörer sprungna ur 60-talets Free Jazz.

Torben Westergaar

Kreativa processer och skeenden tar ofta oväntade och oförutsägbara vägar, i de första stegen är de trevande, sökande och prövande, i andra steget finner allt nya stigar och rentav vägar, det kan i sin tur leda till stickspår och nya spår kan plöjas i en till synes orörd rågåker. Du måste vara både uppmärksam och lyhörd för att få förklaring på vad du söker och vart du är på väg.

Här är två debuter med unga musiker. Den ena verkar vid första genomlyssningen vara en mer traditionellt upplagd jazzskiva, en trio med det improviserande soloinstrumentet i centrum, den andra är mjukt melodibaserad med sammanhållna låtar, mer som många andra nyare jazzskivor med unga musiker uppvuxna inte bara med jazz. Lyssnar man noggrannare kan man upptäcka mer än så och få en mer mångtydig bild.

Lisa Rydberg som spelade altfiol på den intrikata skivan Bach på svenska (med Gunnar Idenstam på tramporgel, kolla gärna den) delar här på utrymmet med Lisa Eriksson Långbacka som både spelat ballettmusik av den nutida tonsättaren Gavin Bryars och varit på turné med Tomas Ledin.

Fler artiklar...