Musikkritik - Tidningen Kulturen

Om en längre stund, den 16 augusti är det Elvis Presleys dödsdag, han dog 42 år gammal just den dagen 1977; nu är detta inte ristat i sten, många påstår sig ha sett Elvis efter detta datum. Dessutom pågår det spektakulära talet om orsaken till hans död, obduktionsprotokollet blir först offentligt 2027.

Johan E Anderson & Nils Personne

Namnet på produktionen antyder att det hela handlar om företeelser, stämningar och känslor inför ett tillstånd, som skymning, då allt blir lite glesare, täckt av mera dunkel, men med ett liv, som fortsätter, med en påtaglig inexakthet. Ett dunkelt liv.

Göteborg har numera en lång kärlekshistoria med festivalen Clandestino, och det är samma 15 år som jag bott i staden, så jag har varit med lika länge. Utgångspunkten är visionen om en musikfestival som handlar om världen, om orättvisor, glädjeämnen och den urbana verklighet som den fortfarande relativt fattiga världen äger. Många titlar och artister är med, med namn som Acid Arab, Noura Mint Seymali, Miss Red och Thomas a.k.a Débruits nya projekt Kokoko!

kolbacken

Det jag vet om Sundsvall handlar om Sundsvallsstrejken, Sundsvallsbranden och Hotell Knaust med sin berömda trappa, med den minst lika berömda ridturen. Svaga är minnena kring något berg och ett pappersbruk, ingen aning hade jag om att Kolbacken är ett område strax norr Sundsvalls hamn. Den svenska musikgruppen Kolbacken har medlemmar från just Sundsvall och Uppsala. Den bildades 2010, skivdebuterade 2012 med albumet Kolbacken, nu kommer det andra albumet.

foto Marcelo Torquato

Wildstylez publik studsar med en fot bakom den andra och små sparkar framåt vid den lilla Orion-scenen, passande nog omgiven av rostiga containers på höjden. Lite hiphop gung och rap kommer in i en av låtarna och det är roligt att se att även genren hardstyles DJs kan tänja på gränserna.
Det rustika ounz ounz ounz påminner om rötterna till den här numera stora folkrörelsen House. Kala beats, svarta kläder och tillbaka till ursprunget.

Fler artiklar...